Hej,

Skilde mej för några år sedan och köpte ut mitt ex ur villan och undrar lite om vilket inköpsvärde jag skall räkna med.

Jag tänker så här och undrar om det är rätt.

Om fastigheten köptes gemensamt för 500 000 kr och värderades till 1 000 000 kr vid bodelningen då jag köpte ut huset.

Jag köpte väl då halva huset från början (250 000 kr) och andra halvan (500 000 kr) vid bodelningen, inköpsvärdet skulle då bli 750 000 kr. Är detta rätt tänkt?

Vidare så undrar jag vilket inköpsdatum jag skall räkna med, eller är det så att jag skall ha två inköpsdatum?

mvh

Vid bodelning så gör man ofta en konstruktion där den som skall ha huset får det utskiftat i bodelningen, men kompenserar den andre antingen med andra gemensamma tillgångar, eller genom skjuta till egna, eller lånade pengar.

Det blir då inte en försäljning. Och skattemsässigt räknas det inte som en försäljning, inte heller när det gäller lagfarten.

Man slipper då helt betala reavinstskatt, och man kommer undan med ca 800kr i admin avgift för lagfarten, istället för 1,5 eller om det är 2% av köpesumman.

Den som då behåller huset tar över det ursprungliga ingångsvärdet, så den dag du säljer får du betala skatt som om du ägt huset själv hela tiden.

Man brukar då kompensera den kvarboende med den latenta skatten. Det är också vanligt att man räknar bort en fiktiv mäklarkostnad. OM du inte hade velat ta över huset så skulle ni ju troligen ha fått betala en mäklare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.