Hej

försöker hitta hur jag ska beräkna takyta i kvadratmeter på vårt hus och carport. Men hittar inte (och det jag hittar förstår jag inte helt) information om hur jag gör. Någon som kan hjälpa mig?

Husets längd är 12320 mm, bredd 8120 mm. Lutning 40%.
Carportens längd är 3800 mm, bredd 600 mm. Lutning 35%.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

R
Längden X bredden 12,320 m2 X 8,120 m2 så har du total m2 = 100, 0384 m2

R rävlyan skrev:
Längden X bredden 12,320 m2 X 8,120 m2 så har du total m2 = 100, 0384 m2
Det ger bara byggytan.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Är taket utskjutande? Hur stort utskjut?

• Gilla
Cornelia Nelly
  • Laddar…
Trigonometri och Pythagoras sats så får du ut det.
C = B/cos(x)

R
C Christoffer85 skrev:
Det ger bara byggytan.
Du har rätt det var ibyggyta som sades , finns lite uthäng på gavlarna så det blir till att klättra upp och mäta det , och plussa på till husmåtten

Edit du får mäta hela taket , uppifrån och ner + längden taket är större än huset i m2

Redigerat:
Törs man fråga varför du ska mäta taket?

Tack! Jag förutsatte att takmåtten angivna på originalritningen är med utskjut. Yes, det skjuter ut lite, vet ej hur mkt dock; ska kolla.

Jag vill veta ytan då vi ska lägga om taket. Takläggarna jag talat med hittills offererar baserat på antalet pannor som ligger där idag men det känns inte rätt. Har när jag själv räknat använt formeln 12,382*8,120/cos(40)=149 kvm men vet ej om jag gjort rätt. Blir nog till att avvakta och helt enkelt ta mig upp på taket när vi flyttat in i huset efter sommaren.

Tack igen!

R
Är det klart med skrivning och allt därtill , så fråga dagens ägare om du kan få mäta upp taket , dom och du verkar vara medvetna om att taket ska läggas om , tror inte det är någon som säger nej

Mer att jag hade hoppats slippa klättra upp och mäta. Trodde liksom lite det var det takläggarna bl a skulle göra när de var på taket men icke ;) tack för svar allihop!

Om takläggarna varit vid fastigheten borde de kunna ge en offert på hela arbetet oavsett hur stort det är. Låter som en konstig firma.

Hej

Jag har fått en offert men den takyta de anger tycker jag låter för hög. Därför vill jag kontrollräkna själv.

Vårt tak är 150 kvm, huset 100 kvm (10*10, 38% taklutning, + ca 50 cm utstick, så din uträkning på 149 känns rimlig. (bytte tak förra året).

• Gilla
Pappskalle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.