25 988 läst ·
13 svar
26k läst
13 svar
Beräkna takyta i kvadratmeter
Hej
försöker hitta hur jag ska beräkna takyta i kvadratmeter på vårt hus och carport. Men hittar inte (och det jag hittar förstår jag inte helt) information om hur jag gör. Någon som kan hjälpa mig?
Husets längd är 12320 mm, bredd 8120 mm. Lutning 40%.
Carportens längd är 3800 mm, bredd 600 mm. Lutning 35%.
Tacksam för all hjälp jag kan få
försöker hitta hur jag ska beräkna takyta i kvadratmeter på vårt hus och carport. Men hittar inte (och det jag hittar förstår jag inte helt) information om hur jag gör. Någon som kan hjälpa mig?
Husets längd är 12320 mm, bredd 8120 mm. Lutning 40%.
Carportens längd är 3800 mm, bredd 600 mm. Lutning 35%.
Tacksam för all hjälp jag kan få
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Trigonometri och Pythagoras sats så får du ut det.
C = B/cos(x)
C = B/cos(x)
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 434 inlägg
Här är ett exempel https://www.byggahus.se/forum/threads/takyta-matematisk-formel.312112/
Tack! Jag förutsatte att takmåtten angivna på originalritningen är med utskjut. Yes, det skjuter ut lite, vet ej hur mkt dock; ska kolla.
Jag vill veta ytan då vi ska lägga om taket. Takläggarna jag talat med hittills offererar baserat på antalet pannor som ligger där idag men det känns inte rätt. Har när jag själv räknat använt formeln 12,382*8,120/cos(40)=149 kvm men vet ej om jag gjort rätt. Blir nog till att avvakta och helt enkelt ta mig upp på taket när vi flyttat in i huset efter sommaren.
Tack igen!
Jag vill veta ytan då vi ska lägga om taket. Takläggarna jag talat med hittills offererar baserat på antalet pannor som ligger där idag men det känns inte rätt. Har när jag själv räknat använt formeln 12,382*8,120/cos(40)=149 kvm men vet ej om jag gjort rätt. Blir nog till att avvakta och helt enkelt ta mig upp på taket när vi flyttat in i huset efter sommaren.
Tack igen!
Mer att jag hade hoppats slippa klättra upp och mäta. Trodde liksom lite det var det takläggarna bl a skulle göra när de var på taket men icke
tack för svar allihop!
Hej
Jag har fått en offert men den takyta de anger tycker jag låter för hög. Därför vill jag kontrollräkna själv.
Jag har fått en offert men den takyta de anger tycker jag låter för hög. Därför vill jag kontrollräkna själv.
Klicka här för att svara