2 215 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Vad inberäknas i rummets kvadratmeter?
R
RtZ
Bannad
· Västra Götaland (Göteborg)
· 356 inlägg
RtZ
Bannad
- Västra Götaland (Göteborg)
- 356 inlägg
Jag sitter med en fundering här i natten och hoppas detta var rätt val av forum. I mäklarnas annonser om hus står exempelvis 10kvm badrum, 15kvm badrum osv.. Men frågan är vad kvadraten avser. Räknar man bara med själva golvytan innanför väggarna eller räknas väggarnas yttermått med?
Sitter nämligen och funderar på om jag skall ansöka om ändring i mitt godkända bygglov. Vill nog åtminstone ha 15kvm badrumsutrymme, och då avser man väl i normalfallet den invändiga ytan?
Det är mycket jag vill ha plats med därinne; bastu (som det även skall gå att ligga ner i o slappna av), duschkabin, m.m.
20kvm skulle kännas väl stort?
Sitter nämligen och funderar på om jag skall ansöka om ändring i mitt godkända bygglov. Vill nog åtminstone ha 15kvm badrumsutrymme, och då avser man väl i normalfallet den invändiga ytan?
Det är mycket jag vill ha plats med därinne; bastu (som det även skall gå att ligga ner i o slappna av), duschkabin, m.m.
När det gäller ett enskilt rum som du refererar till så är det golytan innanför väggarna man räknar. Om rummet dessutom gränsar mot en tjock ytterväg som innehåller en nisch för ett fönster räknas dessutom golvytan för nischen med.
Om man däremot vill beräkna hela boytan, blir uträkningen mer komplex, men detta var ju inte heller frågan.
Om man däremot vill beräkna hela boytan, blir uträkningen mer komplex, men detta var ju inte heller frågan.
Kolla med komunen om det är bygg area eller bruks area som gäller på fastighetsbeteckningen.
Byggarea är yttermått, bruksarea är innermått men kan variera lite hur komunen räknar.
Byggarea är yttermått, bruksarea är innermått men kan variera lite hur komunen räknar.
Klicka här för att svara