Är nyfiken på hur man beräknar fasström för en osymmetrisk last. Vad blir strömmen i L3 i nedanstående krets:
L1 och L2 är enkelt eftersom man får 400V över resistanserna:
L1=400V/10ohm=40A
L2=400V/20ohm=20A
L3=?
Det går att räkna ut detta m.h.a visardiagram, men jag undrar hur den matematiska formeln ser ut?
Givet att faserna är förskjutna 120 grader inbördes.
L1 och L2 är enkelt eftersom man får 400V över resistanserna:
L1=400V/10ohm=40A
L2=400V/20ohm=20A
L3=?
Det går att räkna ut detta m.h.a visardiagram, men jag undrar hur den matematiska formeln ser ut?
Givet att faserna är förskjutna 120 grader inbördes.
Tack för svaret!
Dina beräkningar av I1 och I2 är egentligen bara underlag för att räkna ut I3?
Har jag förstått det rätt att det är såhär man ska räkna:
I1= 400/10
I2= 400/20
I3= (400*exp(j*w)/10)+(400*exp(j*w+2.*pi.*j/3)20)
Kommer "j" och "w" i dina formler från j omega metoden?
Dina beräkningar av I1 och I2 är egentligen bara underlag för att räkna ut I3?
Har jag förstått det rätt att det är såhär man ska räkna:
I1= 400/10
I2= 400/20
I3= (400*exp(j*w)/10)+(400*exp(j*w+2.*pi.*j/3)20)
Kommer "j" och "w" i dina formler från j omega metoden?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Din sista formel är ju lika med I1+I2 om du använder rätt fasvinklar för dessa två. Att strömmen i I1 eller I2 har en viss fasvinkel påverkar inte deras absolutbelopp var för sig. Men om man summerar dem så kommer fasvinkeln in i bilden.
Och ja, det är jw-metoden som Millox visar, absolutbelopp och dess fasvinkel. Om du vill räkna mha "grundläggande" matte skulle jag rekommendera ett visardiagram där du använder cosinus och Pythagoras.
Och ja, det är jw-metoden som Millox visar, absolutbelopp och dess fasvinkel. Om du vill räkna mha "grundläggande" matte skulle jag rekommendera ett visardiagram där du använder cosinus och Pythagoras.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Fast det ska vara I1-I2 för att värdet på strömmen I3 ska bli rätt, 53 A. Pilarna för strömmar mellan faserna bli vända mot varandra.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Ja där fick du till det med Cosinussatsen i all sin glory om vi antar att I1 och I2 är reella tal utan någon fasvinkel.
Klicka här för att svara
