Jag kollar på en tomt som ligger högt och således har lite ojämn tomt och det finns lite berg på tomten, jag tror dock inte det är några större sprängarbeten. Jag har hört att det blir väldigt dyrt med markarbeten om man behöver spränga eller påla osv. Men hur estimerar man det i ett första skede. Jag menar dyrt kan ju vara 50 000 i en persons perspektiv och 5 miljoner för någon annan. I svåra fall hur högt ska man räkna. Om man räknar med 500 000 för markarbetet innan man beslutar sig för om det är värt att ens skicka dit någon för bedömning och markanalys. Verkar det rimligt eller är det för lågt räknat?

Anledningen till att jag frågar är att om det är mer troligt att det kostar 1 miljon känns det inte så värt att betala för markundersökningar etc.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
Problemet med markarbete är att man inte kan veta vad som är under det man ser. Så länge man inte redan från början vet att det är 100% berg.

Alltså börjar man bearbeta marken och att gräva bort massor, transportera dit nya osv. Bara detta kostar en hel del, men om det sedan visar sig att det är berg eller stora stenar, då behöver dessa sprängas/spräckas, sedan transporteras bort dvs du behöver betala någon för att lasta dem, transportera dem, samt ta emot dem.

Så markarbeten har utmaningen att de är ofta hyfsat kostsamma från början, men sedan förvärras de av den stora osäkerheten kring vad som kommer dyka upp på vägen. Så det är nog inte helt ovanligt att projekt slutar på 1 mkr fast man trodde att 500' var rimligt och att redan 500' kändes som en ordentlig siffra från början. Sedan inser man att när markarbetet är klart för att bygga huset så finns sedan hela arbetet kvar att anlägga gräsmatta, stenlägga garageinfart, gångar osv och vips så blir det steg 2 av markarbeten/kostnader.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Sägas bör att man kommer ganska långt på 500k, utan att veta några detaljer. Jobbar man med tomten, ex är villig att flytta huset eller anpassa husmodell bör det vara möjligt att det inte _måste_ dra iväg längre än så. Kan dock kräva en del arbete och därmed kostnad innan bygglovet skickas in.
 
Placering och hudtyp är jag ganska flexibel med. Det finns redan ett förhandsbesked på hus och ett förslag på placering som enligt mig verkar vara det mest rationella för tomten. Det är ändå relativt jämt där huset är tänk att ligga men man behöver ju undersöka hur långt ner berget ligger på de delar det inte är synligt samt vad som ligger ovanpå.

Jag kanske även ska vara flexibel med hur man bygger grunden och undersöka om krypgrund kanske är mer lämpligt än platta även om jag föredrar platta.
 
Är du öppen för förändring av huset, och börjar med att täcka av ytan och gräva någon provgrop så kommer du ha goda möjöigheter till att det inte drar iväg, även om inga garantier någonsin finns för markarbeten. Ju mer kompetenta människor du har som utför arbete & rådger desto bättre kommer det bli.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Är du öppen för förändring av huset, och börjar med att täcka av ytan och gräva någon provgrop så kommer du ha goda möjöigheter till att det inte drar iväg, även om inga garantier någonsin finns för markarbeten. Ju mer kompetenta människor du har som utför arbete & rådger desto bättre kommer det bli.
Du har inte någon bra kontakt att vända sig till?
 
Var i landet finns du?
 
  • Gilla
SkiFlakes
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Var i landet finns du?
I Stockholm :)
 
Jag tror ingen kan ge dig hjälp så här. Det är nog bättre att du tar dit några firmor som får titta och då kan du få en bättre bild vad det kommer att kosta. Annars skulle nog en bild hjälpa där man får se vad du har tänkt. Hur många kubik skall bort? Spränga eller spräcka med hydraulik? Hur många lastbilar behöver du för att åka dit och i retur.. Ex. När jag grävde pool i Stockholm fick jag ta bort lite lera :). Det blev 22 lastbilar med lera.. Det var inte gratis och jag hade räknat fel på volym och vikt.. så där fick jag en överraskning. Snöret kan bli väldigt långt....
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag har goda erfarenheter av Vaxholmsmark och usla erfarenhetet av Svensk Husgrund. Har inte stött på någon byggare värd att nämna åt någotdera håll. Ta det för vad det är; anekdoter.
 
  • Gilla
Ja. A
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror ingen kan ge dig hjälp så här. Det är nog bättre att du tar dit några firmor som får titta och då kan du få en bättre bild vad det kommer att kosta. Annars skulle nog en bild hjälpa där man får se vad du har tänkt. Hur många kubik skall bort? Spränga eller spräcka med hydraulik? Hur många lastbilar behöver du för att åka dit och i retur.. Ex. När jag grävde pool i Stockholm fick jag ta bort lite lera :). Det blev 22 lastbilar med lera.. Det var inte gratis och jag hade räknat fel på volym och vikt.. så där fick jag en överraskning. Snöret kan bli väldigt långt....
Nu frågade jag för att få någon typ av hum om det ens är lönt att ta dit någon. Att man inte kan veta innan man gjort en geotekniks undersökning skrev jag men här var frågan om det ens är lönt att göra det eller om man redan från start kan räkna med att markarbetet går på långt över 500 000 :)
 
Jag tror inte det kommer genomföras någon geoteknisk undersökning. Det kommer komma dit en representant för en markentreprenadsfirma, lyssna på det du berättar vill ska göras och sedan så kommer de titta runt på platsen, göra vissa antaganden och sedan lämna en offert. Den kommer sannolikt innehålla vissa friskrivningar om de åtar sig ett fastprisjobb.
 
PeterFalun
innan vi satte igång med vår steniga sluttning tog jag dit markentrepenören. han kom med en grävmaskin och så gjorde vi fem hål på tomten (4500 kvm). vi ville kolla om det var fuktigt, samt bedöma ev sprängning. nu var berget tämligen sprucket så vi slapp sprängning och fukt var således inte heller ett problem.

Jag tror det kostade 12,000 (2020)
 
Du kan ladda ner ett geologiskt kartblad över jordarter ytligt i marken, från SGU. Detta är gratis.
Med lite geologiskt kunnande om hur olika marktyper bildas kan du någorlunda väl bedömma sannolikheten för problem inom din tomt.
Kan vara en första och billig start.
 
  • Gilla
Ja. A och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte kostnad för besiktning av grannfastigheter. Är tomterna små och grannarna många kan detta bli en rejäl summa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.