14 818 läst ·
40 svar
15k läst
40 svar
Benders mur har fula hål i locken - hur löser jag det?
Utifrån dina bilder så förstår jag inte din frustration, det ser bra ut!abc789 skrev:
Vi har en nybyggd mur från Benders och locken som avslutar muren har en skåra. Skåran syns tydligt som hål och förstör hela intrycket.
Jag har varit i kontakt med Benders som föreslår att jag ska fylla i skåran med svart spackel 🤬
Vad kan jag göra för att lösa situationen? Locken är inte limmade så jag kan enkelt byta till andra. Just nu skulle jag vilja riva hela bygget och bygga upp med mur från annan leverantör men så mycket pengar har jag inte.
Stenarna har helt olika färg när de är torra respektive fuktiga så fyller jag i skåran så måste det materialet också bete sig så.
Behöver verkligen er hjälp 🙏
Foga i med murbruk så är det ur världen.
Kör nästa projekt och var glad 🥂
Absolut planerat, 3D modell i CAD och vanliga ritningar och beviljat bygglov/marklov. Då muren sitter ihop med trappa och dels ska ta upp höjdskillnad och ibland vara snygg från flera sidor hade entreprenören kontakt med tillverkare för att se vilka stenar som skulle kombineras för att åstadkomma detta. Halvstenarna är från leverantören och hörnen ska se ut så, jag har kollat med Benders. Kommer inte kunna ändra hörnen så jag fokuserar på det jag kan förbättra, alltså skåran. Har du några förslag på min frågeställning får du gärna delge mig den.A Alexander HB skrev:
Bara riva! Ny sten och rakt! Det finns företag som kan tillverka precis sådana stenar som du vill ha. hand knackar i granit. Det kanske kostar några tusenlappar men det är det värt 🤘😁🍀😎abc789 skrev:
Vi har en nybyggd mur från Benders och locken som avslutar muren har en skåra. Skåran syns tydligt som hål och förstör hela intrycket.
Jag har varit i kontakt med Benders som föreslår att jag ska fylla i skåran med svart spackel 🤬
Vad kan jag göra för att lösa situationen? Locken är inte limmade så jag kan enkelt byta till andra. Just nu skulle jag vilja riva hela bygget och bygga upp med mur från annan leverantör men så mycket pengar har jag inte.
Stenarna har helt olika färg när de är torra respektive fuktiga så fyller jag i skåran så måste det materialet också bete sig så.
….om nu detta är så viktigt för dig så tycker jag att du ska dra ett varv till och trycka mot entreprenören. Ser inte hur många stenar som berörs men kan inte tänka mig att det är mer än 2-3 timmar att fixa allt. Med tanke på jobbets storlek så borde de kunna fixa det på goodwill. Speciellt med tanke på att det ser lite slarvigt ut med en del generalskarvar mm på muren. Entreprenören ser dessutom ut att ha gjort en rätt rejäl miss på trappen som gâr upp från vilpanet? Ser ut på bilden som att de satt trappsteg ett efter vilplanen på samma höjd som sista steget före vilplan och missat att ta hänsyn till fallet på vilplanet. Det ser ut som att det är typ 6-7 cm steghöjd längst bort.? Inte fackmässigt, dåligt ur handikappperspektiv och du är snäll om du “kvittar” det mot att fixa krönstenshålen…
Benders har bara detta lock så varken vi eller entreprenören vet vad vi ska göra. Om du säger att det tar 2-3 h vad ska entreprenören göra på den tiden för att lösa detta? Jag har inte räknat exakt men ca 30 st avslut där hålet syns.P pette skrev:….om nu detta är så viktigt för dig så tycker jag att du ska dra ett varv till och trycka mot entreprenören. Ser inte hur många stenar som berörs men kan inte tänka mig att det är mer än 2-3 timmar att fixa allt. Med tanke på jobbets storlek så borde de kunna fixa det på goodwill. Speciellt med tanke på att det ser lite slarvigt ut med en del generalskarvar mm på muren. Entreprenören ser dessutom ut att ha gjort en rätt rejäl miss på trappen som gâr upp från vilpanet? Ser ut på bilden som att de satt trappsteg ett efter vilplanen på samma höjd som sista steget före vilplan och missat att ta hänsyn till fallet på vilplanet. Det ser ut som att det är typ 6-7 cm steghöjd längst bort.? Inte fackmässigt, dåligt ur handikappperspektiv och du är snäll om du “kvittar” det mot att fixa krönstenshålen…
Nej, jag ser verkligen inte det där som ett svårt problem att lösa, och det borde inte din markentreprenör göra heller…abc789 skrev:
. Ta närmsta cementbaserade utefog (gissar antracit). Gör ett litet prov. Blir det för mörkt?. Blanda i cementbruk A, eller finbetong. Eller ännu bättre lite borrkax från berörd sten och cement. Blanda i rulle, använd 2 fogslevar, blomspruta och svamp vid applicering. Ish 2 min/sten?
Vet inte hur petnoga du är men jag är rätt övertygad ǒver att du kommer ha glömt detta om en månad I vilket fall. tror detta har blivit en grej du hakar upp dig på. Jag vill verkligen inte låta dryg, men med tanke på hur allt ser ut på bilderna jag ser så skulle jag vara mer orolig för hur 90 gradershörnen kommer sitta ihop om 5-6 år.
Hoppas du får till det så du blir nöjd👍
Jag hade "lappat" i med i princip vanlig kakelfix, i så nära nyans som möjligt. Och baddat det med en svamp/borste för att få till strukturen.abc789 skrev:
Enbart DU som gjort den reparationen skulle veta om det, ingen annan skulle se det.
Men så kanske de är just de som fortfarande skulle vara problemet🤷♂️😅
Byt locken till några utan skåra undertill.abc789 skrev:
Jag hade också stört mig på det där.
/stensättare
Ett annat alternativ för att dölja är att fasa underkanten på locken från överkant på skåran ner/bak till murstenen. Är entreprenören hyfsat erfaren med en motorkap ska det inte ta lång tid. Värt att notera att ytfinishen och färgen på den kapade ytan blir lite annorlunda så det kan hända att det, beroende på tycke och smak, sticker ut ännu mer än vad skåran gör idag. Jag gjorde det i ett liknande projekt åt en kund för en herrans massa år sen och han blev nöjd i slutändan.. även om jag nog tyckte att, som någon här ovan föreslog, det hade vart snyggare att montera belysning i stil med den här (sätt så att solcellen täcker skåran och lampan lyser mot ändstenen): https://www.rusta.com/sv-se/belysni...lcellsbelysning-for-racke-1-pack-913502950201
Klicka här för att svara