Om ni har stenar kvar kanske det går att göra ett ”sockelavslut”? Kapa i 45 grader och sätta en liten bit längst ut som också är kapad i 45 grader. Lite PU lim så är det klar sen.

• Gilla
Sukros och 3 till
  • Laddar…
Använd vinkelslip med diamantskiva och fasa av nedre kanten så kommer det där hålet inte synas.

• Gilla
StoffeM och 14 till
  • Laddar…
Är det inte i första hand kanske den som byggt muren du ska prata med? Benders har väl bara tillverkat materialet?

Som flera tippsat om så finns det ju sätt man kunde ha gjort för att få det snyggt, utan synliga urfasningen på undersidan.

Gå tillbaka till entrepenören som gjort bygget, eller om det är beställaren (kanske du?) som tabbat sig med beställningen till byggaren så bit ihop och anlita hjälp för att fixa till det så blir det snyggt.

• Gilla
Mats Grönvik
  • Laddar…
JohT JohT skrev:
Är det inte i första hand kanske den som byggt muren du ska prata med? Benders har väl bara tillverkat materialet?

Som flera tippsat om så finns det ju sätt man kunde ha gjort för att få det snyggt, utan synliga urfasningen på undersidan.

Gå tillbaka till entrepenören som gjort bygget, eller om det är beställaren (kanske du?) som tabbat sig med beställningen till byggaren så bit ihop och anlita hjälp för att fixa till det så blir det snyggt.
Absolut jag har inte uttryckligen skrivit i avtalet att det inte ska vara en synlig skåra. Men ska man lista allt som det inte ska vara tror jag vi ännu skrivit på avtalet. Varken vi eller entreprenören hade i vår vildaste fantasi föreställt oss att det skulle se ut så här. Entreprenören vet att jag inte är nöjd med hålen och visst kan de försöka spackla igen, men då får vi betala för de timmarna så allt jag kan göra själv gör jag själv.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Vad är det för block som använts på toppen? Jag hittar inte någon på Benders sida som har synlig hål/ränna/urfasning.

• Gilla
Sukros
  • Laddar…
Det finns inte nån toppsten från nån annan tillverkare som går att använda?

• Gilla
Mats Grönvik
  • Laddar…
A adron skrev:
Vad är det för block som använts på toppen? Jag hittar inte någon på Benders sida som har synlig hål/ränna/urfasning.
Det är Benders megatäck. Skåran syns inte på produktbilderna men i monteringsanvisningen

abc789 abc789 skrev:
Absolut jag har inte uttryckligen skrivit i avtalet att det inte ska vara en synlig skåra. Men ska man lista allt som det inte ska vara tror jag vi ännu skrivit på avtalet. Varken vi eller entreprenören hade i vår vildaste fantasi föreställt oss att det skulle se ut så här. Entreprenören vet att jag inte är nöjd med hålen och visst kan de försöka spackla igen, men då får vi betala för de timmarna så allt jag kan göra själv gör jag själv.
Nej, såklart. Men såg varken du eller byggaren att materialet hade den urspårningen på undersidan?

Som sagt, det hade ju gått att göra snyggt, även med det materialet du har. Kapa snett, foga ihop två bitar. Alternativt om det är felleverans av Bender så ska det ju såklart inte monteras, utan reklameras/bytas direkt istället för att montera det och sedan vänta.

Jag säger inte att du gjort ngåot fel. Men det är väl inte uppenbart att Bender ansvarar för att någon monterat deras produkter på ett fult sätt?

Om jag hade varit missnöjd med resultatet, så hade jag fixat till det. Sen om det är entreprenören som tabbat sig, eller jag som beställare får man väl också lösa. Själv hade jag nog surat lite på entreprenören om denna på eget bevåg gjort en sån här ful lösning.

Om det alltså inte är så att jag själv köpt in materialet, gjort en ritning och bett entreprenören att göra enlgit ritningen med tillhandahållet material. Då är det såklart på mig.

Mitt tips är att lägga energin på annat. Jag är själv petig men hur kan man orka bry sig om en skåra? Tänk alla hundratals byggfel du har i övrigt på huset som du inte känner till? Om du fick en lista av alla fel på ditt hus/tomt och du kunde välja att få 3 gratis åtgärdade, tror du verkligen du skulle välja att bygga om hela trappan då? Sätt en vas framför med en blomma i så syns det inte
PS. Jag önskar att jag hade sån där fin trapp!

• Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
Mitt tips är att lägga energin på annat. Jag är själv petig men hur kan man orka bry sig om en skåra? Tänk alla hundratals byggfel du har i övrigt på huset som du inte känner till? Om du fick en lista av alla fel på ditt hus/tomt och du kunde välja att få 3 gratis åtgärdade, tror du verkligen du skulle välja att bygga om hela trappan då? Sätt en vas framför med en blomma i så syns det inte
PS. Jag önskar att jag hade sån där fin trapp!
Man ser skåran mycket tydligt när man går uppåt i trappan, nu provar vi att sätta igen med klinkersfog är planen. Kan jag göra något för en snyggare finnish utan galen kostnad och arbetsinsats vill jag och min man åtgärda detta

Jag tycker inte att det är så mycket skåran på undersidan, som den knäckta råsidan ut mot ändarna som är fula. De ger vassa kanter som man kan riva sig på om man är oförsiktig, och skapar en osnygg finnisch. Man får det material man betalar för och det där är svårt att få snyggt. Jag skulle undersöka om det går att hitta alternativ sten till avtäckningen, kanske en natursten i rätt färg som går att beställa tillsågad i rätt längder. Alternativt hitta en betongsten med snygga avslut. Man behöver inte riva hela bygget, muren är fin.

Davidbagare Davidbagare skrev:
Första stycket är absolut ironi, men vart är ironin i andra stycket?
Om någon är missnöjd med en detalj i ett bygge så ser iallafall inte jag anledningen till varför man ska påpeka andra saker han borde störa sig på istället. Men det gör du?
Inget av det är ironi. Det är sarkasm...

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Jag bad dom som la sten hos mig att snedda en sten på slutet, så det blev ett fint avslut på raden.
Nu är mina stenar tjockare, men om dom är duktiga så fixar dom detta med.
Antingen gör man en 45-gradigt avslut eller ett 90-gradigt.
Men i vilket fall som helst så slipper du se urfasningen.
Snedskuren sten i slutet av en stenyta, omgiven av torrt gräs och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
A
Har du ens planerat bygget innan? Finns det inte färdiga halvstenar att köpa? Jag vet inte hur många till synes egentillverkade halvstenar som nu ligger bredvid varandra. Visuellt verkar det finnas större problem än att ett fåtal täckstenar har en synlig skåra på undersidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.