Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Hej, ska göra ett försök att rita ett enlinjeschema och införa ett lättöverskådligt system av benämningar på centralerna,.
A1 = Centralen där mätaren sitter och varifrån huvudledningarna till de olika byggnaderna utgår.
A1A = Första central i "Hus A"
A1B = Första central i "Hus B"
Vad heter den andra centralen i Hus A, som ligger parallellt med A1A?
- A1A2?
Vad heter den andra centralen i Hus B, som är avsäkrad i A1B?
- A1BA?
A1 = Centralen där mätaren sitter och varifrån huvudledningarna till de olika byggnaderna utgår.
A1A = Första central i "Hus A"
A1B = Första central i "Hus B"
Vad heter den andra centralen i Hus A, som ligger parallellt med A1A?
- A1A2?
Vad heter den andra centralen i Hus B, som är avsäkrad i A1B?
- A1BA?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Bästa svaret
Japp blir A1BA.
Matas från fördelning A1B via huvudledning A1Ba.
A1B matas i sin tur från A1 via huvudledning A1b.
Siffran anger att det sitter en mätare där i fördelning A. En centralbeteckning ska innehålla föregående centrals beteckning och så fyller man på med en till bokstav med undantag tex dubbla likadana bokstäver.
Matas från fördelning A1B via huvudledning A1Ba.
A1B matas i sin tur från A1 via huvudledning A1b.
Siffran anger att det sitter en mätare där i fördelning A. En centralbeteckning ska innehålla föregående centrals beteckning och så fyller man på med en till bokstav med undantag tex dubbla likadana bokstäver.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Tack för utmärkta svar, har försökt googla mig fram men hittade inget så bra svar som detta.
https://fluxio.se/forum/foreskrifter-och-standarder/37351-den-eviga-fraga-ang-markningar.htmlS stugan_i_skogen skrev:
Michell har sammanfattat det ganska bra en bit ner. Annars är det säkert någon här som sitter på gamla ibl 77/96 och kan rätta om något skulle vara galet.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 667 inlägg
Men det är ändå rätt att benämna A1A1 för just det, även om den inte har en mätare? Från Fluxio-tråden står det att läsa att "Summa: Har du mer än en siffra i centralbeteckningen är något fel. "A avh67f skrev:
Jag funderade på samma sak också när jag såg den andra personen ovans fina ritning. Hade hoppats att han kanske kan hjälpa till med en förklaring hur man ska tänka.S stugan_i_skogen skrev:
Jag kan bara grunderna i detta gamla märksystem därför vet jag inte varför det blir så.
Klicka här för att svara