Hej, ska göra ett försök att rita ett enlinjeschema och införa ett lättöverskådligt system av benämningar på centralerna,.

A1 = Centralen där mätaren sitter och varifrån huvudledningarna till de olika byggnaderna utgår.
A1A = Första central i "Hus A"
A1B = Första central i "Hus B"

Vad heter den andra centralen i Hus A, som ligger parallellt med A1A?
- A1A2?

Vad heter den andra centralen i Hus B, som är avsäkrad i A1B?
- A1BA?

Benämn A1A = A1A1 och nästa central A1A2. A1BA är riktigt

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
M Martin.ke skrev:
Benämn A1A = A1A1 och nästa central A1A2. A1BA är riktigt
Skall A1B benämnas A1B1 då också för att vara konsekvent & tydlig?

Bästa svaret

Om sista centralen i hus A är avsäkrad i A1A så blir nästa central att heta A1AB annars om kabel är vidaresydd på brytare så blir centralerna att heta A1A1 och A1A2.
Gjorde en exempelschema nedan.

• Elektrisk kretsdiagram med brytare, motstånd och anslutningar, handritad på rutat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A
Japp blir A1BA.
Matas från fördelning A1B via huvudledning A1Ba.

A1B matas i sin tur från A1 via huvudledning A1b.

Siffran anger att det sitter en mätare där i fördelning A. En centralbeteckning ska innehålla föregående centrals beteckning och så fyller man på med en till bokstav med undantag tex dubbla likadana bokstäver.

Tack för utmärkta svar, har försökt googla mig fram men hittade inget så bra svar som detta.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
A avh67f skrev:
Siffran anger att det sitter en mätare där i fördelning A. En centralbeteckning ska innehålla föregående centrals beteckning och så fyller man på med en till bokstav med undantag tex dubbla likadana bokstäver.
Men det är ändå rätt att benämna A1A1 för just det, även om den inte har en mätare? Från Fluxio-tråden står det att läsa att "Summa: Har du mer än en siffra i centralbeteckningen är något fel. "

A
S stugan_i_skogen skrev:
Men det är ändå rätt att benämna A1A1 för just det, även om den inte har en mätare? Från Fluxio-tråden står det att läsa att "Summa: Har du mer än en siffra i centralbeteckningen är något fel. "
Jag funderade på samma sak också när jag såg den andra personen ovans fina ritning. Hade hoppats att han kanske kan hjälpa till med en förklaring hur man ska tänka.

Jag kan bara grunderna i detta gamla märksystem därför vet jag inte varför det blir så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.