37 309 läst ·
51 svar
37k läst
51 svar
Belyst husnummer på fasaden
Jag kanske drog i det.R Räknenisse skrev:Att stämma av är ju några nivåers skillnad från att det är olagligt, det var mest det jag undrade över om det skett någon drastisk regeländring kring.
Det är klart det finns nivåer av olika rimliga placeringar ner till skitdåliga. Men belägenhetsadressen anger trots allt placeringen av byggnadens entre, och den kan inte alltid vara ett absolut facit på var lådan ska stå. Exempelvis när tillträdesväg till fastigheten eller vettigt upplägg av en körrunda talar emot det.
Men du kan däremot bli utan post....
Sen blir det enormt bölande när man inte fått post.
Jag själv bor i Norrbotten.
Här har många husägare gjort om entren, många som går in t ex via garaget eller tvättstugan. Inget fel i det och det är nog mycket snömängden som gör det.
Sedan så ser man mycket saker genom fingrarna här. På gott och ont.
Jag själv hade t ex rally lampor i bilen och besiktningen bara garvade åt det och sade "du har iaf bra belysning, men det är bara bra då ser du..."
En sak som det hade direkt blivit allvarliga påpekanden i Stockholm.
Däremot tål dom ingen rost på norrbotten besiktningen! Köpte en gång en bil som jag själv var till besiktningen i Stockholm allt okej men 2 månader senare går inte bilen igenom här. Så den hade alltså rostat sönder till icke körbar skick på 2 månader 🤣🤨🤦
Redigerat:
Fast, nja. Jag har nummer väl synligt vid infarten till huset plus nummer och namn på postlådan, när paket på väg har det hänt några gånger att "de" (inte Postnord) lagt paket hos grannen utan nummer och namn någon stans, en gång var det helt övervuxet där, de går blint efter GPSen i ordets bemärkelse. Tur i alla fall att den inte pekar på något inne i skogen.kisumisu skrev:
Ja då är det illa.
Dock visar GPS ibland fel.
Speciellt nya områden, Lantmäteriet gör om kartor vart 5-10år och spelar ingen roll hur nya kartor man har i sin gps och mobil 😉
Googlemaps funkar dock rätt hyffsat och de flesta har ju det i mobilen. Men ibland har även den fel.
Programmerade själv också en adress som en point of interest dvs kooreinater till gps då leveransadressen stod på en annan gata och postlådan på en annan.
Huset låg lite spännande till var delvis på båda gatorna.....
Ja och sen har vi dessa som byter plats på sin brevlåda 😡 och utan att meddela någon om det! Så de kan på en korsning vara på helt fel gata och orsakar många funderingar och i värsta fall omkörningar (som tar tid) speciellt om det är enkelriktat och diverse trafikregler på gatorna. Detta är dock olagligt att göra och som tur inte så vanligt men det finns sådana fall!
Men står det tydliga nummer, namn osv och postlådan är på rätt plats ska man ju kunna leverera utan problem.
Nu har jag dock aldrig jobbat åt Postnord. Men åt en annan.
Jo det där är dåligt!Å Åboen1 skrev:Fast, nja. Jag har nummer väl synligt vid infarten till huset plus nummer och namn på postlådan, när paket på väg har det hänt några gånger att "de" (inte Postnord) lagt paket hos grannen utan nummer och namn någon stans, en gång var det helt övervuxet där, de går blint efter GPSen i ordets bemärkelse. Tur i alla fall att den inte pekar på något inne i skogen.
Jobbet är också stressigt och dåligt betalt, mest krav på hastighet. Bilarna var krockade o dåligt skick, gammalt skräp också. Var en gång nära att ta min egen elbil som har inbyggd gps och där allt fungerar. Men jag gjorde nu inte det.
Jag som körde någorlunda laglydigt fick skit av det och när man väl började hitta ställerna och tackade nej till ett extrapass (fast jag jag tydligt sagt att jag ej kan den veckan, fick jag frågan ännu en gång) efter det, nä då var man ej välkommen dit nåt mer.
Roligt också när man läser i lokaltidningen massa ursäkter varför tidningen varit försenad och inte ens kommit rätt dag 😂
Tom en vecka jag kunnat arbeta, men man var ju inte välkommen dit nå mer 😂
Inget jag heller bölar efter. Jobbet i sig var lite kul också ibland men nä det finns bättre jobb eller ska man säga arbetsgivare!
Så jodå det är nog mycket där det beror på att vissa går helt blint på gps och gör inte sitt jobb ordentligt. Det är fel och jag försvarar inte det nu! Men hos min arbetsgivare hade dom inte ens gps. Den gps jag använde var google maps.
Men ändå hade arbetsgivaren råd att installera gps tracker till sina skitbilar som annars var så "analoga" som man kan vara.
Redigerat:
Hej och tack,M Micke5811 skrev:
Tanken fanns att ha lite större nummer, så jag nämnde det för farsan som sa att han hade svartek över, sagt och gjort, han snickrade ihop 2:an och c:et.
Sen köpte jag denna ledlisten : https://amzn.eu/d/042PaIRr som jag satte fast med "krampor" från Jula.
Listen kapades och delades upp i två delar, den ena hade ju kvar originalkontakt och på den andra lödde jag på två kablar inne i listen (småpilligt) och lite krympslang och sen lite silicon.
Jag byggde först tre egna fästen så jag hakade i siffran på väggen, men det blev inte hundra, en storm hade nog fått dem att ramla av, så det blev genomgående skruv med distans istället.
Avståndet från väggen gjorde väldigt stor skillnad på ljuset mellan några mm fram och tillbaka, så det testades noga innan.
Strömmen har jag snott från sedan tidigare insatt takbelysning som går på skymningsrelä.
Ja, det var väl det 👌
Redigerat:
Klicka här för att svara