37 309 läst ·
51 svar
37k läst
51 svar
Belyst husnummer på fasaden
Och med dagens skjutningar som skett mot fel hus så är det viktigt att gärningsmannen vet vilket hus han sljuter mot med😉Robert63 skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 184 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Olagligt att flytta lådan? Vill du förklara enligt vilka regler, och till vem det är menat att man ska göra anmälan.kisumisu skrev:
Ja och sen har vi dessa som byter plats på sin brevlåda 😡 och utan att meddela någon om det! Så de kan på en korsning vara på helt fel gata och orsakar många funderingar och i värsta fall omkörningar (som tar tid) speciellt om det är enkelriktat och diverse trafikregler på gatorna. Detta är dock olagligt att göra och som tur inte så vanligt men det finns sådana fall!
Som sagt jag har ej jobbat åt "statliga" postnord.R Räknenisse skrev:
Men är väl självklart att jag kan inte flytta postlådan från posteljonvägen 10 var man bor och huset står skriven på till kattvägen 20 som korsar på andra sidan....men tydligen inte... här ser man.
Men här har du lite regler:
Sätta upp ny eller flytta en postlåda
Om du vill flytta en postlåda eller sätta upp en ny behöver du stämma av placeringen med PostNord. Kontakta vår kundservice för att komma i kontakt med det lokala utdelningskontoret. Om du flyttar eller sätter upp en låda utan att stämma av placeringen kan det leda till att din post inte delas ut.
Det är alltid du som postmottagare eller fastighetsägare som ansvarar för att sätta upp, flytta och märka din postlåda.
https://www.postnord.se/privat/ta-emot/postutdelning/postlador-vid-villor-och-radhus/
Redigerat:
Ja, Arial kan man ha åsikter på såklart.Johan Gunverth skrev:
Farsan, anno 1940, skickade det som förslag efter han fått mina önskemål på mått, och jag kände men vad vad fan vi kör på det, jag kommer alltid tänka på honom när jag ser dem.
Tycker iofs de är snygga 👌
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Att stämma av är ju några nivåers skillnad från att det är olagligt, det var mest det jag undrade över om det skett någon drastisk regeländring kring.kisumisu skrev:
Som sagt jag har ej jobbat åt "statliga" postnord.
Men är väl självklart att jag kan inte flytta postlådan från posteljonvägen 10 var man bor och huset står skriven på till kattvägen 20 som korsar på andra sidan....men tydligen inte... här ser man.
Men här har du lite regler:
Sätta upp ny eller flytta en postlåda
Om du vill flytta en postlåda eller sätta upp en ny behöver du stämma av placeringen med PostNord. Kontakta vår kundservice för att komma i kontakt med det lokala utdelningskontoret. Om du flyttar eller sätter upp en låda utan att stämma av placeringen kan det leda till att din post inte delas ut.
Det är alltid du som postmottagare eller fastighetsägare som ansvarar för att sätta upp, flytta och märka din postlåda.
[länk]
Det är klart det finns nivåer av olika rimliga placeringar ner till skitdåliga. Men belägenhetsadressen anger trots allt placeringen av byggnadens entre, och den kan inte alltid vara ett absolut facit på var lådan ska stå. Exempelvis när tillträdesväg till fastigheten eller vettigt upplägg av en körrunda talar emot det.