GK100 GK100 skrev:
De är ju trots allt numera i allt väsentligt bättre än de konventionella för de flesta normala fall.
Det beror väl vad man menar med "normala fall". I mitt, som jag anser rätt normalt, fall betyder förbudet mot G4 halogen i praktiken att jag behöver byta ett relativt stort badrumsskåp och dimmer till det. Gör jag det själv handlar det om kanske 10 tkr. Skulle jag välja att anlita någon blir det några tusenlappar dyrare.

Möjligen skulle det gå att byta själva armaturerna i skåpet men då gäller det att det finns något som passar på ett snyggt sätt.

Hur som helst betyder förbudet för mig arbete och kostnader med för mig i princip försumbar nytta med en högst marginell energibesparing avseende belysningen i ett badrum. I ett större perspektiv kan man även fundera på det vettiga att skrota ett fullgott badrumsskåp för denna lilla energibesparing.

Sen kan jag gå vidare och diskutera köksbelysning, diverse dekorationsbelysningar och säkert uppemot tio andra armaturer som påverkas och då har jag inte ens nämnt de 12 på balkongen... :cry:
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Jämför hellre hur det ligger till med uE/W i det plan man vill belysa så är jämförelserna vettiga. Det är lite underligt att man ska behöva hitta diverse sätt som sätter LED i lite sämre dager. De är ju trots allt numera i allt väsentligt bättre än de konventionella för de flesta normala fall. Samtidigt synd att det ska tvingas fram via dekret som gärna triggar ev bromsklossar i onödan bättre att det får falla på plats på sikt. Man bör ju få använda dvs kunna köpa utan hamstring de ljuskällor man vill till dess det självdött naturligt.
GK100 GK100 skrev:
Jämför hellre hur det ligger till med uE/W i det plan man vill belysa så är jämförelserna vettiga. Det är lite underligt att man ska behöva hitta diverse sätt som sätter LED i lite sämre dager. De är ju trots allt numera i allt väsentligt bättre än de konventionella för de flesta normala fall. Samtidigt synd att det ska tvingas fram via dekret som gärna triggar ev bromsklossar i onödan bättre att det får falla på plats på sikt. Man bör ju få använda dvs kunna köpa utan hamstring de ljuskällor man vill till dess det självdött naturligt.
Osäker på vad du avser med "Det är lite underligt att man ska behöva hitta diverse sätt som sätter LED i lite sämre dager."

Om det är att du tycker somliga, kanske mig inkluderat, försöker racka ner på LED, så kanske det inte riktigt är så. Avsikten med funderingarna är väl mer att förstå och ha rätt förväntningar.

uE/W vet jag inte vad det är och googling gav inget svar.
Men tror man att märkvärdet på LED-chippet är faktisk förbrukning så fått man ju felaktiga förväntningar. Bättre att förstå och jämföra rätt saker. LED gav ju i det fallet 45% besparing och det är ju en hel del. Men förvänta 5 gångerna, alltså 500% när man byter från kvicksilver på 100W till LED på 20W är ju att ha fel förväntningar. Synd att inte verklig förbrukning framgår tydligare för LED-arnaturer. Hade det stått ca 55W och man ca 45% besparingarna kanske man varit väldigt nöjd med sin investering. Men producenterna anger ju oftast bara siffran för LED-chippet. Det tycker jag är synd. Det finns ju säkert olika bra drivare med bättre och sämre verkningsgrad och det hade ju varit bra att ha med i kalkylen när man väljer utrustning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
J johfo skrev:
Bättre att förstå och jämföra rätt saker. LED gav ju i det fallet 45% besparing och det är ju en hel del.
Men har @Isakare sagt om besparingen var i kilowattimmar eller kronor? "Vi ser nu efter 3 år på elräkningen att besparingen är 45%" skulle kunna betyda vilket som.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men har @Isakare sagt om besparingen var i kilowattimmar eller kronor? "Vi ser nu efter 3 år på elräkningen att besparingen är 45%" skulle kunna betyda vilket som.
Nej, inte vad jag sett...men jag försöker tro på människor tills motsatsen bevisats och tror och hoppas därför verkligen att det var kWh. Annars är det ju inte ens äpplen päron...
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
J johfo skrev:
men jag försöker tro på människor tills motsatsen bevisats och tror och hoppas därför verkligen att det var kWh.
Fast här på forumet har jag sett för många varianter för att ta något för givet.

J johfo skrev:
Annars är det ju inte ens äpplen päron...
Ja precis.

Men om vi antar energi så betyder det @Isakare skriver:
Isakare Isakare skrev:
LED belysningen har uppgiven effekt på 20W, de gamla kvicksilverlamporna 100w. Vi ser nu efter 3 år på elräkningen att besparingen är 45%
att LED-belysningen drog 55W och inte de uppgivna 20W om nu kvicksilverlamporna drog uppgiven effekt, och det verkar inte rimligt. Någonstans måste det ligga en gammal Fido nergrävd... Sen kanske gamla kvicksilverlampor drar avsevärt mindre än nominell effekt. Ingen aning om det är så.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det beror väl vad man menar med "normala fall". I mitt, som jag anser rätt normalt, fall betyder förbudet mot G4 halogen i praktiken att jag behöver byta ett relativt stort badrumsskåp och dimmer till det. Gör jag det själv handlar det om kanske 10 tkr. Skulle jag välja att anlita någon blir det några tusenlappar dyrare.

Möjligen skulle det gå att byta själva armaturerna i skåpet men då gäller det att det finns något som passar på ett snyggt sätt.

Hur som helst betyder förbudet för mig arbete och kostnader med för mig i princip försumbar nytta med en högst marginell energibesparing avseende belysningen i ett badrum. I ett större perspektiv kan man även fundera på det vettiga att skrota ett fullgott badrumsskåp för denna lilla energibesparing.

Sen kan jag gå vidare och diskutera köksbelysning, diverse dekorationsbelysningar och säkert uppemot tio andra armaturer som påverkas och då har jag inte ens nämnt de 12 på balkongen... :cry:
Du är säkert normal men om man ser normal som antal människor som inte har så många problem/synpunkter på belysning av dessa sorter blir du kanske ändå i minoritet så normal var ett dåligt val från min sida. Och som jag nämnde ser jag också det som dumt med dessa regler och förbud där det med tiden löser sig för den stora betydelsefulla andelen utan sånt.

Och Hg lampor drar mer än märkdata då drosselns förluster inte är med (faskompenseringskondingarna somnar rätt kvickt in).
 
J johfo skrev:
Osäker på vad du avser med "Det är lite underligt att man ska behöva hitta diverse sätt som sätter LED i lite sämre dager."

Om det är att du tycker somliga, kanske mig inkluderat, försöker racka ner på LED, så kanske det inte riktigt är så. Avsikten med funderingarna är väl mer att förstå och ha rätt förväntningar.

uE/W vet jag inte vad det är och googling gav inget svar.
Men tror man att märkvärdet på LED-chippet är faktisk förbrukning så fått man ju felaktiga förväntningar. Bättre att förstå och jämföra rätt saker. LED gav ju i det fallet 45% besparing och det är ju en hel del. Men förvänta 5 gångerna, alltså 500% när man byter från kvicksilver på 100W till LED på 20W är ju att ha fel förväntningar. Synd att inte verklig förbrukning framgår tydligare för LED-arnaturer. Hade det stått ca 55W och man ca 45% besparingarna kanske man varit väldigt nöjd med sin investering. Men producenterna anger ju oftast bara siffran för LED-chippet. Det tycker jag är synd. Det finns ju säkert olika bra drivare med bättre och sämre verkningsgrad och det hade ju varit bra att ha med i kalkylen när man väljer utrustning.
Nej det är givetvis bra och rimligt att fundera som du gör och då kanske även välja olika så förväntningarna uppfylls. Det jag lite tänker på är likheten med elbilsdiskussioner där det ofta dras långt för att hålla invanda spår och tankar.

Enheten uE/W är fotonflöde och ljuger inte som mått på effektivitet, problemet kommer mer pga vilket spektra man är ute efter. Och E är taget efter vår kände patentslusk Albert med sitt pris för fotoelektriska effekten.
 
GK100 GK100 skrev:
Du är säkert normal
Riktigt så långt gående slutsatser ska vi nog inte dra...

GK100 GK100 skrev:
Och Hg lampor drar mer än märkdata då drosselns förluster inte är med (faskompenseringskondingarna somnar rätt kvickt in).
Fast drar de mer än uppmärkta 100W är det ännu svårare att förstå att besparingen endast blev 45 procent.

Säg att kvicksilverlamporna skulle dragit 120W. Då skulle i så fall LED-lampan med 20W uppgiven effekt dra hela 66W och det är ännu orimligare. Nej det ligger en avliden hund här någonstans...
 
P
GK100 GK100 skrev:
Enheten uE/W är fotonflöde och ljuger inte som mått på effektivitet, problemet kommer mer pga vilket spektra man är ute efter. Och E är taget efter vår kände patentslusk Albert med sitt pris för fotoelektriska effekten.
Ett (lite redundant) energimått, alltså. Jag blev lite lätt förvirrad av u:et, men när du nämnde Einstein blev det mer lättgooglat. :)
För alla läsare som ännu inte har tröttnat så ska u:et alltså representera µ (my). En bokstav som inte alltid är så lätt att knappa in på många tangentbord.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Riktigt så långt gående slutsatser ska vi nog inte dra...

Fast drar de mer än uppmärkta 100W är det ännu svårare att förstå att besparingen endast blev 45 procent.

Säg att kvicksilverlamporna skulle dragit 120W. Då skulle i så fall LED-lampan med 20W uppgiven effekt dra hela 66W och det är ännu orimligare. Nej det ligger en avliden hund här någonstans...
Ja det är nog en del av en kennel åtminstone. Om det mäts lite mer korrekt är det nog inga problem att hitta liken. Och förlusten i gamla drosslar både för lysrör och Hg är inte helt försumbar därför jag nämnde det och inte direkt för de påstådda siffrorna tidigare. Och med kondingarna i dåligt skick sprider sig förlusternas inverkan hela vägen upp i nätet.
 
P pmd skrev:
Ett (lite redundant) energimått, alltså. Jag blev lite lätt förvirrad av u:et, men när du nämnde Einstein blev det mer lättgooglat. :)
För alla läsare som ännu inte har tröttnat så ska u:et alltså representera µ (my). En bokstav som inte alltid är så lätt att knappa in på många tangentbord.
Inte bara redundant lite föråldrat också. Vi kan ju köra delar av mol istället det kanske googlar bättre.

Och för ytterligare uttröttning är det främst i olika fotokemiska processer jag kommit i kontakt med och använt enheten.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Men har @Isakare sagt om besparingen var i kilowattimmar eller kronor? "Vi ser nu efter 3 år på elräkningen att besparingen är 45%" skulle kunna betyda vilket som.
Givetvis i kWh.
 
Isakare Isakare skrev:
Givetvis i kWh.
Men då vore det väldigt intressant att veta hur allt hänger ihop. Antingen drar 100W kvicksilver "långt" under 100W eller så drar 20W LED "långt" över 20W, eller en kombination.

Jag antar att du inte längre kan mäta vad en kvicksilverlampa faktiskt drog?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här på forumet har jag sett för många varianter för att ta något för givet.


Ja precis.

Men om vi antar energi så betyder det @Isakare skriver:


att LED-belysningen drog 55W och inte de uppgivna 20W om nu kvicksilverlamporna drog uppgiven effekt, och det verkar inte rimligt. Någonstans måste det ligga en gammal Fido nergrävd... Sen kanske gamla kvicksilverlampor drar avsevärt mindre än nominell effekt. Ingen aning om det är så.
Vad kvicksilverlamporna drog har jag inte en aning om, men det sägs att en uppvärmd lampa drar betydligt mindre än uppgiven effekt.
En liten skillnad kan vara vädret, belysningen styrs ju av ett skymngsrelä, kanske har senaste åren varit molnigare/mörkare ??
Jag ska för kul skull nån kväll öppna en lyktstolpe och se vad en LED lampa drar.
 
Isakare Isakare skrev:
Vad kvicksilverlamporna drog har jag inte en aning om, men det sägs att en uppvärmd lampa drar betydligt mindre än uppgiven effekt.
Ja där kan det ju finnas en förklaring.

Isakare Isakare skrev:
En liten skillnad kan vara vädret, belysningen styrs ju av ett skymningsrelä, kanske har senaste åren varit molnigare/mörkare ??
Ja en okänd faktor som ställer till det är det ju i alla fall. Tycker väl att det borde jämna ut sig rätt väl men vem vet... Ni råkar inte ha bytt/justerat skymningsreläet under perioden? Eller att det har ändrat beteende på grund av ålder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.