Oldboy Oldboy skrev:
80% effektbesparing är jämfört med de gamla sedan länge utfasade äkta glödlamporna.
Känns ju som en ganska irrelevant jämförelse med andra ord. Kanske man borde jämföra med något annat ej jämförbart som energiförbrukningen för alla Europas smältverk? Då får man antagligen ännu "bättre" siffror.
 
  • Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt att hetsa upp mig över beslutet men tror det är helt onödigt. LED tar över i alla fall genom den tekniska utvecklingen. Vi behöver ingen politisk reglering här, lysrören dör sakta med säkert ut vartefter armaturerna byts ut till LED. Marknaden styr detta bättre och snabbare med grund i den i den globala tekniska utvecklingen än vad byråkrater med femårsplaner gör.
Problemet är bara att lysrörsarmaturer som kanske suttit uppe i 30-40 år eller längre byts till LED-armaturer. När drivstegen till dessa nya LED-armaturer dör, eller när själva LED-chippen börjar ta slut och tappa effekt efter 3-5 eller i bästa fall uppåt 10 år så måste man byta hela armaturen igen.
Jag är så trött på att det säljs så många LED-armaturer där man inte kan byta ljuskälla och kallar dem miljövänliga
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J johfo skrev:
Problemet är bara att lysrörsarmaturer som kanske suttit uppe i 30-40 år eller längre byts till LED-armaturer. När drivstegen till dessa nya LED-armaturer dör, eller när själva LED-chippen börjar ta slut och tappa effekt efter 3-5 eller i bästa fall uppåt 10 år så måste man byta hela armaturen igen.
Jag är så trött på att det säljs så många LED-armaturer där man inte kan byta ljuskälla och kallar dem miljövänliga
Håller med. Detta är inget större problem i den större delen av världen där man får koppla el själv och de flesta har råd med en handyman som sköter sådant i hushållet. Men i Sverige med våra krav på elinstallationsföretag och att dessa ska försörja medelklasselektriker med alla höga skatter på arbete så blir det ett problem. Sätt bara upp E27-armaturer är nog den bästa framtidsförsäkringen. Med filamentledlampor som har bättre kylning än de utan filament så håller de enormt länge.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Detta är inget större problem i den större delen av världen där man får koppla el själv och de flesta har råd med en handyman som sköter sådant i hushållet. Men i Sverige med våra krav på elinstallationsföretag och att dessa ska försörja medelklasselektriker med alla höga skatter på arbete så blir det ett problem. Sätt bara upp E27-armaturer är nog den bästa framtidsförsäkringen. Med filamentledlampor som har bättre kylning än de utan filament så håller de enormt länge.
På vilket sätt har filamentlampor bättre kylning? Det finns ju inget som leder undan värmen i dessa...
När de kom reagerade jag på att den utlovade livslängden var lägre än de tidigare där led-chippen satt på aluminiumplåtar
 
Claes Sörmland
J johfo skrev:
På vilket sätt har filamentlampor bättre kylning? Det finns ju inget som leder undan värmen i dessa...
När de kom reagerade jag på att den utlovade livslängden var lägre än de tidigare där led-chippen satt på aluminiumplåtar
Elektroniken sitter i sockeln och LED-lamporna på filamenten. Min erfarenhet är att de är mycket långlivade.

Men visst, de första dyra (och svaga) LED-lamporna jag köpte från Toshiba med stor tung aluminiumsockel med flänsar för kylning är svårslagna. Men så ser det ju inte ut på marknaden idag.

Här är de lampor med sämst statistik som jag har testat. De gick inte många månader. Logiskt om man tänker på hur svårt det är att ordna med kylning för elektroniken i dem:

https://www.lampornu.se/osram-parat...GrC12mKLtVMwdV7PtIkbP2rzRMXlVCChoC7wUQAvD_BwE
 
Det är en stor fördel att köpa e27-LED-filamentlampor med glob i glas (inte plast!!)
Detta för att gasen (ofta helium) de är fyllda med för att kyla filamenten inte diffunderar ut så snabbt som på lampor med plastglob.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anders243 Anders243 skrev:
Det är en stor fördel att köpa e27-LED-filamentlampor med glob i glas (inte plast!!)
Detta för att gasen (ofta helium) de är fyllda med för att kyla filamenten inte diffunderar ut så snabbt som på lampor med plastglob.
Det är just de filamentlampor med glasglob som har visat sig vara väldigt långlivade enligt min erfarenhet. Bytte i en trappuppgång i ett bostadrättsförening för några år sedan och de bara brinner och brinner år efter år. Philips 9,5 W.
 
Ett vanligt 120cm T8 lysrör ger runt 3300 lm. Philips Ultra output 120cm 14,9W ger 2250 lm. Vad menar man med att ”ersättare nu finns”? Först och främst vill man ju ha samma (och troligtvis för arbetsmiljön minsta godkända) ljusnivå utan att bygga om för mycket.
 
  • Gilla
PNI och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett vanligt 120cm T8 lysrör ger runt 3300 lm. Philips Ultra output 120cm 14,9W ger 2250 lm. Vad menar man med att ”ersättare nu finns”? Först och främst vill man ju ha samma (och troligtvis för arbetsmiljön minsta godkända) ljusnivå utan att bygga om för mycket.
Som du säkert vet får man ta hänsyn till i vilken riktning, rymdvinkel ljuset strålar i de två fallen då blir jämförelsen annorlunda. I praktiken är en ersättning av konventionella rör med LED i någorlunda vettiga befintliga armaturer ett utmärkt val. Har sett många bra exempel på det under de senare åtminstone 5-åren så det påminner lite om elbilsdiskussionerna där det också ska klamras fast vid det som mer och mer tillhör dåtid.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
P
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett vanligt 120cm T8 lysrör ger runt 3300 lm. Philips Ultra output 120cm 14,9W ger 2250 lm. Vad menar man med att ”ersättare nu finns”? Först och främst vill man ju ha samma (och troligtvis för arbetsmiljön minsta godkända) ljusnivå utan att bygga om för mycket.
vanliga lysrör tappar rätt mycket ljus redan efter ett år, man brukar inte bry sig då de ju fortfarande lyser…
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Cheesen
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med. Detta är inget större problem i den större delen av världen där man får koppla el själv och de flesta har råd med en handyman som sköter sådant i hushållet. Men i Sverige med våra krav på elinstallationsföretag och att dessa ska försörja medelklasselektriker med alla höga skatter på arbete så blir det ett problem. Sätt bara upp E27-armaturer är nog den bästa framtidsförsäkringen. Med filamentledlampor som har bättre kylning än de utan filament så håller de enormt länge.
Tror inte att E27 kommer att vara lagligt att sälja innom en närmare framtid på grund av att den ej är modernt elsäker.

Jag har för övrigt inte hittat någon led E27 som överlever två vintrar i utebelysningen.
 
  • Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett vanligt 120cm T8 lysrör ger runt 3300 lm. Philips Ultra output 120cm 14,9W ger 2250 lm. Vad menar man med att ”ersättare nu finns”? Först och främst vill man ju ha samma (och troligtvis för arbetsmiljön minsta godkända) ljusnivå utan att bygga om för mycket.
Jag har en högst ovetenskaplig observation i ämnet. Jag hade tills nyligen en lysrörsarmatur under köksskåpen. När jag sist bytte röret så provade jag ett LED-rör från Biltema. Det blev en upplevd förbättring av ljusstyrkan mot tidigare trots att röret enligt specifikationen skall ha lägre ljusflöde. Om det beror på att lysrören dämpas över tiden eller om LED-röret har en bättre färgsammansättning vet jag inte. Men resultatet blev i alla fall bättre belysning med en lägre effekt. Jag saknar inte blinkandet innan det tänds heller.
 
Claes Sörmland
A Avemo skrev:
Jag har en högst ovetenskaplig observation i ämnet. Jag hade tills nyligen en lysrörsarmatur under köksskåpen. När jag sist bytte röret så provade jag ett LED-rör från Biltema. Det blev en upplevd förbättring av ljusstyrkan mot tidigare trots att röret enligt specifikationen skall ha lägre ljusflöde. Om det beror på att lysrören dämpas över tiden eller om LED-röret har en bättre färgsammansättning vet jag inte. Men resultatet blev i alla fall bättre belysning med en lägre effekt. Jag saknar inte blinkandet innan det tänds heller.
Lysrör förlorar en hel del i ljusflöde över tiden, hur mycket beror på fosforblandningen. Men typiskt sett har man inte bytt dem förrän de har slocknat helt vilket är typ 10 år för sent för det ljusbyte som de är specade för.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har för övrigt inte hittat någon led E27 som överlever två vintrar i utebelysningen.
Jag har svårt att hitta lampor som överlever 3 år inne...

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men typiskt sett har man inte bytt dem förrän de har slocknat helt vilket är typ 10 år för sent för det ljusbyte som de är specade för.
Om inte utbytes LED-lysrör håller väsentligt bättre livslängd än de vanliga LED-lamporna så blir inte miljö-ekvationen så bra. Om ett kvicksilverlysrör håller >10 år och LED-lampor <3 år så... Materialbrytning, tillverkning och transport påverkar också miljön.
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 3 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Jag har svårt att hitta lampor som överlever 3 år inne...


Om inte utbytes LED-lysrör håller väsentligt bättre livslängd än de vanliga LED-lamporna så blir inte miljö-ekvationen så bra. Om ett kvicksilverlysrör håller >10 år och LED-lampor <3 år så... Materialbrytning, tillverkning och transport påverkar också miljön.
Du kan också läsa och ta in #39 det är ganska länge sen LED i form av ersättning lysrör i befintliga armaturer i praktiken och även i mer teoretiska synsätt gick om de konventionella. Jag har många exenpel på anläggningar där tusentals rör bytts ut med frangång. Lite paradoxalt var största som det i nuspråk kallas "utmaningen" att få elektrikerna som jobbade med det inse:

A- Värdet av att koppla ur kondingarna för fasjompensering.

B- Av tillgänglighetsskäl lika enkelt när man ändå är på plats koppla ur drosslar.

Detta rör sig om allmänbelysning i olika lokaler för industriell tillverkning och i princip direkt är den upplevda fördelen tydlig. Där det finns jämförande lokaler där vanliga seriebyten gjorts samtidigt är effekten av degenerering av vanliga rör tydlig ganska snabbt. Och som vanligt kan man sällan bromsa sig uppför backen eller som här söka billigaste valen. Förstår man så långt är det knappast något problem även hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.