10 391 läst ·
84 svar
10k läst
84 svar
Belysning med kvicksilver fasas ut
Ledlampor som dör fort brukar jag reflektera kring armaturen de sitter i. Får lampan tillräckligt med kylning? Många armaturer är för täta för att hålla tempen låg, vilket inte lämpar sig för led. Vissa socklar är sämre än andra. E14/gu10 t.ex.
Led tekniken är bra, men för att det ska bli riktigt bra så måste man armaturerna och lamporna utifrån den nya tekniken.
Ikeas led lampor tycker jag har väldigt bra livslängd/pris. Noxion ligger bra till med, finns ofta till lågt pris.
Julas "anslut" har ofta kort livslängd, likaså markslöjds armaturer med integrerad led. I alla fall enligt min erfarenhet.
Armaturer med integrerad (ej utbytbar) led lampa, brukar jag laga när de går sönder. Antingen byter man ut led-stripen, eller nätaggregatet.
Led tekniken är bra, men för att det ska bli riktigt bra så måste man armaturerna och lamporna utifrån den nya tekniken.
Ikeas led lampor tycker jag har väldigt bra livslängd/pris. Noxion ligger bra till med, finns ofta till lågt pris.
Julas "anslut" har ofta kort livslängd, likaså markslöjds armaturer med integrerad led. I alla fall enligt min erfarenhet.
Armaturer med integrerad (ej utbytbar) led lampa, brukar jag laga när de går sönder. Antingen byter man ut led-stripen, eller nätaggregatet.
Jag saknar riktiga glödlampor för dom har passliga egenskaper för elektriska kretsar, biliga och bra strömbegränsare. Halogenlampor (R7s) funkar också och kanske är t.om bättre då man hittar dom i olika styrkor enklare. Men nu har jag hört halogenlamporna ska också bort.... Blir inget kvar, man kan inte använda en LED....
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Vad kan vara värt att bunkra upp? Har T5, T8, GR10q samt G23 tror jag den heter här. Absolut mest T8 i 36W. Vilka kan man räkna med kommer att sjunka till jämförbart pris i framtiden så det är onödigt att bunkra? Jag tänker att ca dubbelt så dyrt vore acceptabelt. Som det är nu ser det ex ut som ett G8 Osram-rör av en viss typ kostar 22 spänn. Osram LED av samma typ kostar 90 spänn.
Ex med gamla E-socklar så har det väl visat sig mindre smart att bunkra när det begav sig. De har ju blivit rätt mkt billigare och bättre idag. Men med ex G4-socklar i spotlights så är ju LED en riktigt dyr affär, speciellt om man behöver köpa en ny transformator ex. Allt givet då att man inte har tänt så mkt.
Bryr mig inte om miljön eller energiförbrukningen utan endast inköpspris. Skulle ta decennier att räkna hem den lägre förbrukningen här och jag har inget förtroende för att elektroniken i de nya rören kommer hålla så länge.
Ex med gamla E-socklar så har det väl visat sig mindre smart att bunkra när det begav sig. De har ju blivit rätt mkt billigare och bättre idag. Men med ex G4-socklar i spotlights så är ju LED en riktigt dyr affär, speciellt om man behöver köpa en ny transformator ex. Allt givet då att man inte har tänt så mkt.
Bryr mig inte om miljön eller energiförbrukningen utan endast inköpspris. Skulle ta decennier att räkna hem den lägre förbrukningen här och jag har inget förtroende för att elektroniken i de nya rören kommer hålla så länge.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Ja, både T8 och T5, och det är värre ändå i och med att även Halogen i G4 (vanliga spotlights) också försvinner.
https://belysningsbranschen.se/nyhe...oren-och-kompaktlysroren-bort-redan-nasta-ar/
https://belysningsbranschen.se/nyhe...oren-och-kompaktlysroren-bort-redan-nasta-ar/
De borde börja med att förbjuda armaturer där du inte kan byta det som lyser. Jag skulle byta en armatur/lampa och kollade på IKEA. De hade en med det gick inte byta LED röret. Och det skulle hålla enligt IKEA, ca 1 år konstant på. Det är inte OK.
1. Koppla ur reaktorn. 2. Kortslut kontakterna där den satt.J johfo skrev:LED-kompaktlysrör funkar bra bakom konventionella drivdon så länge det bara är ett. Sitter det två i serien blinkar de. Då måste man koppla bort drivdonet. (Samma gäller väl vanliga LED-lysrör bakom konventionella drivdon oxå.)
Det är ju egentligen bättre att ta bort drivdonet, men kräver lite mer arbete och lite kunskap.
Fungerar inte det? (Jag tänker inte prova utan att läsa på mer.
Man ska ta uppskattad besparing med en nypa salt.
Vi bytte för 3 år sen ut ytterbelysningen till LED i vårt radhusområde.
LED belysningen har uppgiven effekt på 20W, de gamla kvicksilverlamporna 100w.
Vi ser nu efter 3 år på elräkningen att besparingen är 45%
Vi bytte för 3 år sen ut ytterbelysningen till LED i vårt radhusområde.
LED belysningen har uppgiven effekt på 20W, de gamla kvicksilverlamporna 100w.
Vi ser nu efter 3 år på elräkningen att besparingen är 45%
Menar du att energiförbrukningen har minskat med enbart 45 procent mot förväntade 80 procent? Hur elräkningen förändrats i kronor är ju tämligen irrelevant.Isakare skrev:
Ni borde kunna ha besparing på en mindre huvudsäkring.Isakare skrev:
Drog kvicksilverlamporna mindre eller LEDen mer än vad som redovisades?Isakare skrev:
Är inte det för att jämförelsen är äpplen och päron och en vanlig missuppfattning att LED drar lika mycket som LED-chippet är märkt?Claes Sörmland skrev:
Så som jag fattat det så drar en kvicksilverlampa på 125W ungefär 125W efter att den väl tänt, medan ett 20W LED-chip drar 20W i sig, men det har ett drivsteg som har långt ifrån 100% verkningsgrad och blir ganska varmt och totalt sett drar därmed den armaturen en hel mer än själva LED-chippet är specat för?
Jämför hellre hur det ligger till med uE/W i det plan man vill belysa så är jämförelserna vettiga. Det är lite underligt att man ska behöva hitta diverse sätt som sätter LED i lite sämre dager. De är ju trots allt numera i allt väsentligt bättre än de konventionella för de flesta normala fall. Samtidigt synd att det ska tvingas fram via dekret som gärna triggar ev bromsklossar i onödan bättre att det får falla på plats på sikt. Man bör ju få använda dvs kunna köpa utan hamstring de ljuskällor man vill till dess det självdött naturligt.
