10 391 läst ·
84 svar
10k läst
84 svar
Belysning med kvicksilver fasas ut
Kan du tipsa lite mer specifikt skulle även det uppskattas.C cpalm skrev:
Har normalt "alltid" problem med LED då jag är en dimmerkramare men dessa skulle jag glatt byta mot LED om det funkar. Hos mig gäller det spisfläkt, skrivbordslampor och badrumsarmatur som har kompaktlysrören jag "avbildar". Ingen av dessa har (naturligtvis) dimmer.
Edit: Tror den specifika länken "dök upp" medan jag skrev mitt inlägg. Tack!
Samma här, vanliga lysrör har jag inte köpt de senaste åren.B BSOD skrev:
När rören började bli kassa på firman bytte vi rubbet till LED oavsett om de lyste eller inte, jag hade så många lysrör i bilen att återvinningen inte ville ha dem utan hänvisade mig till SYSAVs centrala mottagning för miljöfarligt avfall.
LED-kompaktlysrör funkar bra bakom konventionella drivdon så länge det bara är ett. Sitter det två i serien blinkar de. Då måste man koppla bort drivdonet. (Samma gäller väl vanliga LED-lysrör bakom konventionella drivdon oxå.)C cpalm skrev:
Det är ju egentligen bättre att ta bort drivdonet, men kräver lite mer arbete och lite kunskap.
Jag har svårt att hetsa upp mig över beslutet men tror det är helt onödigt. LED tar över i alla fall genom den tekniska utvecklingen. Vi behöver ingen politisk reglering här, lysrören dör sakta med säkert ut vartefter armaturerna byts ut till LED. Marknaden styr detta bättre och snabbare med grund i den i den globala tekniska utvecklingen än vad byråkrater med femårsplaner gör.
Problemet är att lysrör har i stort sett samma verkningsgrad och livslängd som LED-alternativen, men kostar betydligt mindre. Så till skillnad från glödlampor så finns inget direkt incitament att byta.Claes Sörmland skrev:
Jag har svårt att hetsa upp mig över beslutet men tror det är helt onödigt. LED tar över i alla fall genom den tekniska utvecklingen. Vi behöver ingen politisk reglering här, lysrören dör sakta med säkert ut vartefter armaturerna byts ut till LED. Marknaden styr detta bättre och snabbare med grund i den i den globala tekniska utvecklingen än vad byråkrater med femårsplaner gör.
Då ska vi nog ha kvar dem tills LED-tekniken har blivit bättre, det finns volymfördelar med LED eller LED erbjuder något som lysrören inte har att erbjuda.useless skrev:
Jag ser inte att lysrör alls installeras i min omgivning, varken i småhus, affärslokaler eller kontorslokaler. Så utan siffror tror jag att det är ett teoretiskt problem.
Jag kan ha missat det men jag ser inte att någon har svarat på min uppenbart helt okunniga fråga som är:
"Exakt vad innebär detta? Hur påverkas exempelvis vanliga 40 W standardlysrör som sitter i alla garage/verkstäder?"
Jag är medveten om att det verkar finnas fullgoda ersättare med LED teknik som i vissa fall kräver en enklare modifiering av armaturen. Jag är dock ändå intresserad av vad kvicksilverförbudet innebär för "vanliga normalstora standardlysrör". Förbjuds alla sådana? Enbart vissa? Eller påverkas de inte alls av förbudet?
"Exakt vad innebär detta? Hur påverkas exempelvis vanliga 40 W standardlysrör som sitter i alla garage/verkstäder?"
Jag är medveten om att det verkar finnas fullgoda ersättare med LED teknik som i vissa fall kräver en enklare modifiering av armaturen. Jag är dock ändå intresserad av vad kvicksilverförbudet innebär för "vanliga normalstora standardlysrör". Förbjuds alla sådana? Enbart vissa? Eller påverkas de inte alls av förbudet?
Hur hänger det då ihop med den otroligt stora effektbesparing som meddelas i meddelandet? Något verkar skumt här...useless skrev:
Som jag tolkar artikeln förbjuds de lysrör som innehåller kvicksilver. Det tror jag att alla lysrör gör. Så ja. De blir förbjudna och man får använda LED-rören som passar i samma armaturer i stället.Alfredo skrev:
Jag kan ha missat det men jag ser inte att någon har svarat på min uppenbart helt okunniga fråga som är: