Jag ska bygga ut huset med 30kvm med stöd av de nya attefallsreglerna. Jag planerar för att eventuellt i framtiden ha ett extra badrum i utbyggnaden och kommer därför förbereda för detta (avloppsrör i plattan) men ej ansluta till befintligt avlopp förrän jag eventuellt bygger badrummet. Förändrar detta något när det gäller bygglovsbefrielsen?

J Jayei skrev:
Jag ska bygga ut huset med 30kvm med stöd av de nya attefallsreglerna. Jag planerar för att eventuellt i framtiden ha ett extra badrum i utbyggnaden och kommer därför förbereda för detta (avloppsrör i plattan) men ej ansluta till befintligt avlopp förrän jag eventuellt bygger badrummet. Förändrar detta något när det gäller bygglovsbefrielsen?
Att förbereda något inför framtiden behöver inte redovisas på något speciellt sätt. Att lägga ner för i mark är inte lovpliktigt.

Jag vill bara påpeka att det inte finns något längre som heter Attefall eller Friggebod. Idag finns det bara undantag från bygglovsplikt för komplementbyggnad och tillbyggnad. De nya reglerna skiljer sig betydligt från de gamla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.