1 943 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Behövs dränslang till låg stödmur?
Hej,
Skall riva bort och bygga ny stödmur med någon form av block från Bender, men har en fundering.
Kommer ligga kant i kant och paralellt med gatan ca 15m lång.
4,5m från muren går husets långsida paralellt med muren med svagt fall från huset med gräsmatta och entre emellan.
Muren blir ca 500mm hög + en halv stenhöjd under asfalten i gatan.
Nu till frågan;
Behövs dränslang bakom muren? Isåfall, var gör jag av slangens ände där ev vatten kommer rinna ut?
Känns överkurs att gräva ner dränslang på en sådan liten mur utan det bör väl gå bra med 8-16 eller 0-18 närmast muren för att leda av det lilla vattnet tänker jag.
Enligt St Eriks monteringsanvisningar så visar dom exempel både med och utan dränslang, men förstår inte när den skall användas och när man kan skippa den.
Vad säger ni om detta?
Skall riva bort och bygga ny stödmur med någon form av block från Bender, men har en fundering.
Kommer ligga kant i kant och paralellt med gatan ca 15m lång.
4,5m från muren går husets långsida paralellt med muren med svagt fall från huset med gräsmatta och entre emellan.
Muren blir ca 500mm hög + en halv stenhöjd under asfalten i gatan.
Nu till frågan;
Behövs dränslang bakom muren? Isåfall, var gör jag av slangens ände där ev vatten kommer rinna ut?
Känns överkurs att gräva ner dränslang på en sådan liten mur utan det bör väl gå bra med 8-16 eller 0-18 närmast muren för att leda av det lilla vattnet tänker jag.
Enligt St Eriks monteringsanvisningar så visar dom exempel både med och utan dränslang, men förstår inte när den skall användas och när man kan skippa den.
Vad säger ni om detta?
Du känner din tomt bäst. Är det lera med problem att vatten blir stående när det regnar så kanske det behövs. Är du tveksam tycker jag du ska strunta i dränering, massa extrajobb för något som troligtvis inte blir ett problem.
Kan tillägga att om jag hade lagt ner en dränslang bakom muren hade jag ändå inte haft någonstans att göra av vattnet.
Muren blir ut mot gatan och slangen kommer således ligga under asfaltsnivå.
Kan ju inte gräva upp kommunens gata och anlägga en stenkista där
Muren blir ut mot gatan och slangen kommer således ligga under asfaltsnivå.
Kan ju inte gräva upp kommunens gata och anlägga en stenkista där
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden