15 609 läst ·
22 svar
16k läst
22 svar
Behövs Diffspärr i mellanbjälklagets ytterkant?
Här är den ju, tråden som kanske kan sprida lite ljus över hur man "gör i verkligheten".
Plastar uppifrån (1,5 plans på källare med två trämellanbjälklag) och gör klart taken och snedtaken. Kommer så ned till bjälklagen (som ligger 60cc) Skall man då skära upp och häfta/tejpa på varje bjälke?
Plastar uppifrån (1,5 plans på källare med två trämellanbjälklag) och gör klart taken och snedtaken. Kommer så ned till bjälklagen (som ligger 60cc) Skall man då skära upp och häfta/tejpa på varje bjälke?
Jag vill tillföra ytterligare en dimension på den här debatten.
Dagen före viltfjalls tråd om detta ämne stod vi och mediterade över samma problem på vår utbyggnad. Hur gör vi i mellanbjälklaget?
Vi har dessutom ett intrikat ställe där ett tak i ett rum vid en (bärande) järnbalk övergår från att vara yttertak till att vara innertak. Det är alltså en terrass på halva rummets tak. Att yttertaket ska plastas är det ju ingen tvekan om, men vad gör man vid balken?
Och så har vi problemet att det "gamla" huset är av stående spontat trä och inte har någon plast alls i sina väggar. Då kan man ju undra hur väldigt viktigt det egentligen är att utbyggnaden är totalt tät?
Dagen före viltfjalls tråd om detta ämne stod vi och mediterade över samma problem på vår utbyggnad. Hur gör vi i mellanbjälklaget?
Vi har dessutom ett intrikat ställe där ett tak i ett rum vid en (bärande) järnbalk övergår från att vara yttertak till att vara innertak. Det är alltså en terrass på halva rummets tak. Att yttertaket ska plastas är det ju ingen tvekan om, men vad gör man vid balken?
Och så har vi problemet att det "gamla" huset är av stående spontat trä och inte har någon plast alls i sina väggar. Då kan man ju undra hur väldigt viktigt det egentligen är att utbyggnaden är totalt tät?
Varför har ni diffspärr på utbyggnaden om inte resten av huset har det?
Personligen hade jag minskat på isoleringstjockleken på utbyggnaden så att den harmonierar med resten av huset och skippat diffspärren.
/Kent
Personligen hade jag minskat på isoleringstjockleken på utbyggnaden så att den harmonierar med resten av huset och skippat diffspärren.
/Kent
Gammal tråd men det är ju precis det jag just nu sitter och funderar på. Om man utgår från utgångsfrågan. Säg att mellanbjälklaget är isolerat och golvskivorna dit lagda både limmade och skruvade. Är plasten just den biten i mellanbjälklaget såpass viktig att man skall riva upp golvet igen? Hur mycket av den varma luften kommer ens dit?
japp gammal tråd detta ser jag.
svaret på denna är att det SKALL vara plast i yttervägg i bjälklaget.
när vi bygger lösvirkes hus stiftar vi på en plast i mallstationen så att när väggen monteras hänger den redan där.
så man behöver inte alls klippa å vela.
bara man jobbar i rätt ordning å inte haffsar!
sen skall man även isolera bjälklaget 60 cm in från yttervägg!
mvh
snickar estwing
svaret på denna är att det SKALL vara plast i yttervägg i bjälklaget.
när vi bygger lösvirkes hus stiftar vi på en plast i mallstationen så att när väggen monteras hänger den redan där.
så man behöver inte alls klippa å vela.
bara man jobbar i rätt ordning å inte haffsar!
sen skall man även isolera bjälklaget 60 cm in från yttervägg!
mvh
snickar estwing
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden