3 359 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Behövs arbetsplattform vid min skorsten?
tack för värdefull kommentar. Som jag skrev så lämnade sotarn en mycket kort kommentar skriftligt utan annan diskussion och information.plåtrickard skrev:
I ditt fall så är det som beskrivet tidigare avstånd mellan takstege och skorsten i kombination med taktäckning (plåttak) som blir väldigt halt. Halt både vid minsta frost samt vid vanligt blött väder.A andson skrev:
Hade stegen legat precis mot skorsten Hade han säkert inte skrivit något alls.
Formell grund är att om sotaren inte säkert kan sota samt utföra brandskyddskontroll så finns en stor risk för brand i skorstenen med risk att huset brinner ner.
Detta finns prejudikat på senast i vintras i Göteborg där detta testades och sotaren (fick rätt) att förelägga på takskydd.
I ditt fall verkar han endast skrivit det som en "notering". Hade det blivit ett föreläggande så står detta tydligt på protokollet med datum för när det senast skall vara åtgärdat.
Jag arbetade som sotare för många år sen och har för mig att det är krav på brygga om avståndet mellan stege och skorsten är mer än 1 meter samt så får arbetshöjd, alltså nock till topp av skorsten inte vara mer än 1.2m.
Tänk på att sotaren utför en rengörning medans brandskyddskontrollen är en myndighetsutövan och ställer högre krav på anläggningen utifrån lagstiftning. Ring och prata med en brandskyddskontrollant hos företaget som utför sotningen hos dig så slipper du onödiga avgifter.
Tänk på att sotaren utför en rengörning medans brandskyddskontrollen är en myndighetsutövan och ställer högre krav på anläggningen utifrån lagstiftning. Ring och prata med en brandskyddskontrollant hos företaget som utför sotningen hos dig så slipper du onödiga avgifter.
Tack för ett konstruktivt svarJoakim Roos skrev:
Jag arbetade som sotare för många år sen och har för mig att det är krav på brygga om avståndet mellan stege och skorsten är mer än 1 meter samt så får arbetshöjd, alltså nock till topp av skorsten inte vara mer än 1.2m.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden