En massiv Leca vägg är en murad vägg och 45mm isolering på insidan ändrar inte det.

L Liljeros skrev:
Vad baserar du det på? En ren murvägg ska självklart inte ha en ångspärr men så fort du blandar in material som inte gillar fukt och framförallt kondens så är detta en viktig faktor. Som jag nämnt ovan finns inget bästa alternativ utan att tilläggsisolera inåt är alltid en riskkonstruktion.

I en källare vilket är det vanligaste och där merparten av tilläggsisolering på murväggar förekommer och där merparten av all dokumentation finns kring så är att sätta plast helt fel. Ovan mark är en helt annan sak där man har ett flertal risker. Vi har 2 scenarier som primärt belastar väggen. Fukt utifrån vid busväder delar av året då väggen har en högre fuktnivå. Detta kan minimeras med en vattenavvisande diffusionsöppen färg. Nummer 2 fuktlasten från besökare i byggnaden som vandrar utåt.

Plasten förhindrar att fukten vandrar utåt i konstruktionen där den förvisso inte i Lecaväggen gör någon skada men vid ogynnsamt väder kommer tillbaks inåt i väggen.Inåt isolering och vägg skydd ångspärren från fukt utifrån. Det kan vara så att man i vid en noggrannare bedömning kan konstatera att en variabel ångbroms är bästa alternativet då den bara släpper fukt åt rätt håll.
Det lutar mot att vi kör puts/leca/regel+mineralull/ångbroms/osb/gips. Efter allt som har skrivits här plus spekulerat här hemma.
Huset kommer aldrig hamna under mellan 16-18 grader, för vi vill gärna kunna vara där inne och inte frysa ihjäl när vi kommer in dit och ska höja värmen på vintern. Det är inte mer än 16 kvm det kommer gå fort att värmas upp och går inte åt så mycket till för att värmas upp. 👍🏼

Helt rätt förutom ångbromsen☝️

Rockwool verkar ha en produkt precis för ändamålet med en inbyggd variabel ångbroms. Det kan verka konstigt att en världens största tillverkare av isolering tycker att det behövs när murade väggar tydligen inte skall ha ångbroms/ångspärr men jag hade nog litat mer på dom. Osäker på om produkten finns på svenska marknaden.

Man undrar lite vad membranet som man ska stryka på innehåller, syftet verkar vara att skydda isoleringen mot direkt väta från murväggen. Kanske går att läsa lite noggrannare om det och hitta någon likvärdig produkt annars blir upplägget som du skrev med mineralull, variabel ångbroms och därefter OSB/gips. Om du inte hittar någon motsvarande produkt likt deras membran hade jag nog alla fall slammat insidan av lecastenen så den blir lite tätare.

Rockwool

Frågar av ren nyfikenhet. Tycker mig ha sett lecablock som säljs med isolering redan inuti? Hur står sig sånt mot fukt?

Mycket bra då det är cellplast som isolering, samt att isoleringen ligger i mitten.

ricebridge ricebridge skrev:
Frågar av ren nyfikenhet. Tycker mig ha sett lecablock som säljs med isolering redan inuti? Hur står sig sånt mot fukt?
Inga problem, cellplasten har möjlighet att släppa igenom små mängder fukt och är ett ”dött” material som tål att permanent vara ”blött” bäst är dock normalt att tilläggsisolera tunga väggar utanpå. 100mm pir utanpå en betongvägg är en vanligt förekommande lösning i flerbostadshus som klarar dagens energikrav.

Finns det inte med typ glasfiberull i också?

ricebridge ricebridge skrev:
Finns det inte med typ glasfiberull i också?
Inget jag sett, brukar vara olika varianter av främst EPS men förekommer andra också.

Det är däremot vanligt att köra 100mm mineralull som tilläggsisolering utvändigt för att sedan putsa. Man behöver då använda vattenavvisande putssystem för att motverka att isoleringen lagrar på sig fukt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.