V-rummet är som sagt rejält långsmalt. På den ena kortsidan skulle jag vilja sätta en tapet som hjälper rummet att inte känns så avlångt. Den kortsidan har inga fönster alls. Tänkte införskaffa en mörk soffa så jag antar att det kanske är bra om fondtapeten har nåt stänk av mörk färg i sig. Övriga väggar är i dagsläget vita, men jag antar att dom kanske behöver målas/tapetseras för att matcha ihop med fondväggen.

Nån som har några bra tips på fondtapet plus eventuellt övriga väggars färg?

I allmänhet gäller regeln att arbeta med horisontella linjer för att ge illusionen av bredd och vertikala linjer för att tillföra intrycket av höjd. Detta gäller även andra linjer i utrymmet såsom golvplank/stavar och takpanelens riktning. För att få utrymmet att kännas bredare borde du sålunda lägga golvet så att linjerna i parketten/planken är parallella med kortväggen och samma gäller eventuell takpanel. När det gäller tapetval har jag inga direkta förslag men alla stora tillverkare har med största sannolikhet någon tapet som bygger på horisontella linjer, dock nödvändigtvis ej randiga. I slutändan kommer givetvis inte optiska illusioner ändra rummets verkliga beskaffenhet och då gäller det att vara smart när man inreder och inte använda sig av otympliga möbler som känns för stora i ett smalt utrymme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.