Om allt går i lås köper jag ett bönhus om en vecka. Det är tyvärr ombyggt på 60-talet, så en hel del av inredningen är förstört.Det som är kvar tänker jag försöka behålla.Köket är så gott som original från sekelskiftet så det får vara orört. Det finns inte rinnande vatten eller avlopp. Det är krypgrund med ganska gott om plats under hela huset. Huset har satt sig något.
Eftersom det redan är ombyggt i 60-tals stil så tänker jag försöka hålla mig till prylar från sekelskiftet och 60-talet.
I lilla salen har jag tänkt att bygga badrum, tvättstuga sovrum och kök. Det ska gå att göra det enligt byggnormen.
Det är breda golvplank i Lilla Salen, säkert orginal. Kanske kilsågat. Det känns ju helt fel att lägga plastmatta eller kakel på detta. Jag planerar att ta bort detta golv och göra ett nytt golv som kan flytspacklas för att få fall till golvbrunnarna. Om jag tar bort hela plankgolvet kan jag få golvvärme i hela rummet. Kakel eller klinker kan jag ha i våtutrymmen och kök. Men vad ska jag ha för golv i sovrummet?
Finns det risk att huset sätter sig ännu mer och sabbar fallen till golvbrunnarna? Kan jag göra något åt det?
Jag kommer att få snåla med tjockleken i väggarna för att få plats med allt i lilla salen. Hur ska jag bygga väggarna för att de ska kännas som om de har funnits där från början? 70 mm regel och konstruktionsplywood? 3-tums timmer?
Mårten