1 854 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Behöver jag dra elrör i plattan?
Hej!
Vi håller på att renovera och bygga ut ett 2 planshus med källare. på Onsdag skall vi gjuta ny platta som täcker både nybyggnationen och går in över hela den gammla källaren. Vi kommer bygga nya innerväggar, bygga på de gammla källarväggarna med luftning/gips , och lägga nyttt bjälklag, så all el och annan kabeldragning är tänkt att dras i väggar/bjälklag.
Källaren kommer bestå av ett bio-rum, tvättstuga, toalett och apparatrum/serverrum. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om något av hembio-utrustningen skulle vilja ha en matning underifrån, men jag har svårt att komma på något. Allt jag kan komma på sitter ju på vägger eller i taket och då finns ju inte behovet, och någon predikstol skall vi inte ha.
Har funderat, men kommer verkligen inte på någon slang som kan behövas dras. Men om någon har ett sista minuten-tipps är jag tacksam.
Vi håller på att renovera och bygga ut ett 2 planshus med källare. på Onsdag skall vi gjuta ny platta som täcker både nybyggnationen och går in över hela den gammla källaren. Vi kommer bygga nya innerväggar, bygga på de gammla källarväggarna med luftning/gips , och lägga nyttt bjälklag, så all el och annan kabeldragning är tänkt att dras i väggar/bjälklag.
Källaren kommer bestå av ett bio-rum, tvättstuga, toalett och apparatrum/serverrum. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om något av hembio-utrustningen skulle vilja ha en matning underifrån, men jag har svårt att komma på något. Allt jag kan komma på sitter ju på vägger eller i taket och då finns ju inte behovet, och någon predikstol skall vi inte ha.
Har funderat, men kommer verkligen inte på någon slang som kan behövas dras. Men om någon har ett sista minuten-tipps är jag tacksam.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Till ett biorum kan det ibland behövas lite grövre slang för vissa kablage, t.ex till projektorns bildmatning osv. Därför kanske golvet kan nyttjas av utrymmessjäl. Men det har helt och hållet att göra med ditt hembiorums design och vilka pryttlar du ska köra. Är rummet stort och det blir långa dragningar är säkert golv (och tak) de bästa platserna att dra raka rör, så att dragningar sedan går bra.
Just my 50-cent
Just my 50-cent
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det är ett elände att ha en massa rör uppstickande när man ska plana av betongen, vibrera, eventuellt glätta och slipa, kan man så drar man rör i väggar och tak.
Jag har provat på betongfrossa.
Protte
Den som inte vet vad betongfrossa är: Normalt sansade personer börjar skrika, hojta och stressa när betongbilen backar in, det är betomngfrossa.
Jag har provat på betongfrossa.
Protte
Den som inte vet vad betongfrossa är: Normalt sansade personer börjar skrika, hojta och stressa när betongbilen backar in, det är betomngfrossa.
Och sover inget, eller åtminstånde dåligt natten innan ...prototypen skrev:
Där man måste ha rör i plattan är när det gäller konstruktioner som vare sig har kontakt med väggar eller taket och måste ha elström, datanätverk etc. Exempelvis köksö och sånt.
Allt annat går att lösa sedan.
Sen är det så besvärligt med rör i plattan, det finns inget utrymme för misstag eller att man ändrar sig ang placeringen.
Redigerat:
För att inte tala om det osaliga vankandet av och an innan, telefonerande till betongfirman, maniskt förstärkande av formen, kedjerökande, pimplande av osannolika mängder kaffe...prototypen skrev:
Såg en del varianter under tiden i byggsvängen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Man ska först gör formen med alla krusidullerna, SEDAN bestämmer man gjutdag och beställer betong. Lugnast så.
Protte
Protte
Tack för era tipps. Jag vet inte om vi drabbades om någon betongfrossa, men nog blev det hektiskt dagarna innan så det fanns ingen tid att gå in och titta till denna tråden. Det blev inga slangar annat än golvvärmen i plattan, så jag är glad att ni inte kommit med några måste-tipps =)
Klicka här för att svara