26 844 läst ·
233 svar
27k läst
233 svar
Behöver hjälp vem ska stå för skadegörelse på väg o h fastighet
Det står att det går en väg över min tomt men hur jag en försöker gå tillbaka i tidenG gaidin skrev:Dåså, då finns det ju ingen väg över din tomt
Bara att ställa ut lite betongsuggor och inte låta någon ta sig fram på vägen.
Är vägen inom din hemfridszon så kan du ju dessutom förbjuda hästarna att gå på din tomt.
Stå på dig, du har inga skyldigheter om det varken finns servitut, samfällighet eller gemensamhetsanläggning.
Din tomt är din tomt. Ingen har rätt att vara där utan din tillåtelse.
Gör en gräsmatta där vägen tidigare fanns.
Så får jag bara fram
2 karlar byggde vägen.Tillät då de andra med skattetal
(1856 --1861) Stor ägostyckninging. Att använda vägen att ta ut sädesslag,och hö. Men får inte skada väg och mark.
Det finns inga avtal ,inga servitut .Min grannfrun skrek till mej ,det är undantaget. Lantmäteri säger .Det är en outredd samfällighet. När jag var barn så arrenderar en karl allas jordlotter .I gengäld Så skötte han vägen.Men han kallade till fika och min pappa sa att han skulle på vägmöte.
Det finns väl inga undantag att förstöra en väg över annan mark.
Ta upp saken med en jurist eller advokat om vilka möjligheter du har så att du inte kan bli åtalad för något. Om grannfastigheter saknar servitut eller annan rätt till väg och annan väg finns så borde det gå att göra processen kort med hinder eller totalt uteblivet underhåll.
om det inte är reglerat med servitut eller liknande, skit i att underhålla vägen, betala inget till någon annan. Gör en egen väg själv med en låst bom och lägg för stora stenar eller stockar där ditt avlopp och el går (förutsatt att det går på din mark, annars ska du ha servitut för det). Kör de på din tomt och kör sönder avloppet, lägg stenar där avloppet går så får de väl ta ny väg runt denna sträcka.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
S skrållis skrev:
Det i första citatet är just ett avtal. Sedan är det outrett hur parterna i avtalet skiftat över tid, och vilka som omfattas nu.S skrållis skrev:
Det enda du behöver göra är dock att acceptera att det går en väg över din fastighet. Du i dagsläget behöver inte sköta vägen eller betala för att någon annan sköter den.
Blir samfälligheten utredd eller det skapas en ny gemensamhetsanläggning över den och det bildas en samfällighetsförening som genom möten i demokratisk ordning beslutar om åtgärder för vägen – då kan du komma att behöva betala din andel. Men innan så sker är du i din fulla rätt att inte göra någonting alls, även med den del som ligger på din mark.
Mitt garage går parallellt med vägen 70 cm ,pumphusoch grannitkällare ,30 cm ifrån vägen.J JohanLun skrev:om det inte är reglerat med servitut eller liknande, skit i att underhålla vägen, betala inget till någon annan. Gör en egen väg själv med en låst bom och lägg för stora stenar eller stockar där ditt avlopp och el går (förutsatt att det går på din mark, annars ska du ha servitut för det). Kör de på din tomt och kör sönder avloppet, lägg stenar där avloppet går så får de väl ta ny väg runt denna sträcka.
Ok får väl låta det vara .Det är bara i mina papper det står att jag har andelstal I vägen.Men inte i de andras.Ska begära mera ingående handlingar ifrån lantmäteriet .Så inte jag får fler åtal på mej.Nötegårdsgubben skrev:
Det i första citatet är just ett avtal. Sedan är det outrett hur parterna i avtalet skiftat över tid, och vilka som omfattas nu.
Det enda du behöver göra är dock att acceptera att det går en väg över din fastighet. Du i dagsläget behöver inte sköta vägen eller betala för att någon annan sköter den.
Blir samfälligheten utredd eller det skapas en ny gemensamhetsanläggning över den och det bildas en samfällighetsförening som genom möten i demokratisk ordning beslutar om åtgärder för vägen – då kan du komma att behöva betala din andel. Men innan så sker är du i din fulla rätt att inte göra någonting alls, även med den del som ligger på din mark.
behöver du köra på väg som går på någon annans mark för att komma till din fastighet?
isf ska du nog räkna med att vara med och underhålla den vägen.
om grannen kör på eller kör sönder vägen som går på DIN tomt så ska du nog kunna kräva att grannen återställer och förbättrar. eller fortsättningsvis kör med fordon som vägen tål.
om inget annat är avtalat förstås.
Om du inte behöver köra över nån annans mark, och kan anlägga en ny väg på din tomt, låt den gamla vägen förfalla. om den inte återställs så tror jag du kan lägga stenar där, om din granne tycker annat så får hen ta saken vidare, men då kommer hen sannolikt att behöva betala för återställandet.
men, försök komma ur detta, att alla kör på egen mark. vägföreningar och servitut är en källa till bråk.
om grannen kör på eller kör sönder vägen som går på DIN tomt så ska du nog kunna kräva att grannen återställer och förbättrar. eller fortsättningsvis kör med fordon som vägen tål.
Om du inte behöver köra över nån annans mark, och kan anlägga en ny väg på din tomt, låt den gamla vägen förfalla. om den inte återställs så tror jag du kan lägga stenar där, om din granne tycker annat så får hen ta saken vidare, men då kommer hen sannolikt att behöva betala för återställandet.
men, försök komma ur detta, att alla kör på egen mark. vägföreningar och servitut är en källa till bråk.
När du begär handlingar från lantmäteriet så fråga om det finns andra äldre handlingar kopplade till fastigheten. Upptäckte själv "okända" handlingar på det sättet som tidigare handläggare missat.S skrållis skrev:
Ett exempel är om en fastighet utökats med ny mark och fått en ny fastighetsbeteckning. Då hittar handläggarna den nya fastigheten men inte den gamla. Trots att det t.ex finns viktiga markeringar var t.ex avlopp går i marken i de äldre handlingarna under den gamla fastighetsbeteckningen.
Hör även med kommunens byggnadsavdelning. Länsstyrelsen. Trafikverket. Det är gjort på en dag.
En fördel med en rejäl bom är att om man har fel är det billigt att ta bort den. Om man tar bort vägen är det dyrt att återställa. Och en färist låter intressant, den lär göra hästtrafiken riktigt jobbig.
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Och permanent spärra av vägen menar du? Nej, det får man inte göra.J JohanLun skrev:
Jag minns ärligt talat inte det här med ledningar även om jag vet att jag sett det. Men ligger de så ytligt att de påverkas av en sönderkörd väg är det förstås ett problem. Skadetsåndsrätten gäller för vem som är ansvarig för skada på ledningarna. Exakt vem som kör sönder dem om de går sönder är säkert svårt att fastställa, liksom om det egentligen är dennes fel, eller TS om hon har för ytliga ledningar.
Svår fråga som sannolikt går tillbaka på TS. Men som sagt, jag har dålig koll på den delen av tråden.
Om jag parkerar vid mitt garage .Så kör jag över mitt föräldrahem.Han som köpte det.Har det som sommar hus.Jag har varit snäll att laga hos honom ,sett till att sladda,och plogat när det behövts .Nu har det varit snöfattigt de sista åren. Den sista vintern roade sej min andra granne att ploga in oss .Fast sommargästern sagt ifrån.Han plogade bort det gedigna slitlager vi lade på för 1och ett halvt år sen. Total sabotageJ JohanLun skrev:behöver du köra på väg som går på någon annans mark för att komma till din fastighet?
Köpte skyltar till tjällossningen förra året ,all motortrafik förbjuden pga dålig väg.Det blev ett jävla viv på 2 grann kärringar. Som kallade mej allt möjligt.Jag .åkte skydda vägen.Använd andra hållet .Det gick inte . Då var det någon som skar sönder mina däck. Sen stal dom mina skyltar.J JohanLun skrev:
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Det här är förstås fullständigt oacceptabelt. Jag vet inte vad du bor i för område, men så beter sig inte normala människor. Polisanmäl sådant, även om det är svårutrett och sannolikt inte leder till något på kort sikt.S skrållis skrev:
Det jag skriver är förstås uppenbart, men jag vill ändå poängtera att det är en annan sorts brottslighet än att genom underlåtenhet att vara försiktig köra sönder en väg.
Ingen ska behöva utstå den här typen av trakasserier, oavsett om man själv är lätt att ha att göra med eller inte.