26 844 läst ·
233 svar
27k läst
233 svar
Behöver hjälp vem ska stå för skadegörelse på väg o h fastighet
Du behöver reda ut och säkerställa vad som gäller.
1)
Går delar av vägen på en samfällighet?
Om så, behöver du (också) nyttja den vägen och vill underhålla den?
- om ja så får du nog försöka komma överens om nivån vägen ska ha med de andra som använder den
2)
Går en bit väg på din tomt som grannar har åkt på ?
Finns servitut som ger dina grannar rätt att åka på din väg ?
Finns annan väg in för de som har fastigheter "innanför" eller stängs de helt ute om du blockerar din väg ?
Behöver du själv åka på den biten som går på egen tomt?
- om inget servitut eller avtal finns så ser jag inte att du måste ge dem rätt att åka på den delen av vägen som går på DIN tomt - ge dem säg 2 månader att hitta en annan lösning som i första hand inte går på din tomt, i andra hand går en sträckning på din tomt som inte stör dig eller förstör ledningar, sen sätter du upp en vägbom eller stenar / stockar på den del av vägen du inte vill de ska köra sönder som går på DIN tomt. Låt dem sen sköta sin egen väg bäst de vill.
Eftersom det redan verkar vara en rejäl konflikt är nog det bästa att inte försöka dela på att sköta om vägen utan alla får ta egen väg på egen tomt.
Om de kan lösa sin väg själva kan du om jag förstår rätt kontakta lantmäteriet och be dem häva befintliga avtals setvitut, alternativt bekräfta att inga finns. Om enda vägen in till deras tomter går över din tomt har de rätt till officialservitut. Men då kommer också att kunna regleras hur vägen får användas.
Om du nyttjar vägen väldigt sparsamt medan dina grannar "kör sönder" med tunga maskiner så bör de, om detta regleras, stå för en större del, tex med tonkilometermetoden.
Du bör försöka förstå skillnaden mellan avtalsservitut och officialservitut, liksom tjänande och härskande.
Därefter tar du kontakt med lantmäteriet och ser om de kan hjälpa dig reda ut situationen.
https://www.byggahus.se/servitut-lantmataren-reder-ut-begreppen
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...et--aga-och-anvanda-gemensamt/enskilda-vagar/
1)
Går delar av vägen på en samfällighet?
Om så, behöver du (också) nyttja den vägen och vill underhålla den?
- om ja så får du nog försöka komma överens om nivån vägen ska ha med de andra som använder den
2)
Går en bit väg på din tomt som grannar har åkt på ?
Finns servitut som ger dina grannar rätt att åka på din väg ?
Finns annan väg in för de som har fastigheter "innanför" eller stängs de helt ute om du blockerar din väg ?
Behöver du själv åka på den biten som går på egen tomt?
- om inget servitut eller avtal finns så ser jag inte att du måste ge dem rätt att åka på den delen av vägen som går på DIN tomt - ge dem säg 2 månader att hitta en annan lösning som i första hand inte går på din tomt, i andra hand går en sträckning på din tomt som inte stör dig eller förstör ledningar, sen sätter du upp en vägbom eller stenar / stockar på den del av vägen du inte vill de ska köra sönder som går på DIN tomt. Låt dem sen sköta sin egen väg bäst de vill.
Eftersom det redan verkar vara en rejäl konflikt är nog det bästa att inte försöka dela på att sköta om vägen utan alla får ta egen väg på egen tomt.
Om de kan lösa sin väg själva kan du om jag förstår rätt kontakta lantmäteriet och be dem häva befintliga avtals setvitut, alternativt bekräfta att inga finns. Om enda vägen in till deras tomter går över din tomt har de rätt till officialservitut. Men då kommer också att kunna regleras hur vägen får användas.
Om du nyttjar vägen väldigt sparsamt medan dina grannar "kör sönder" med tunga maskiner så bör de, om detta regleras, stå för en större del, tex med tonkilometermetoden.
Du bör försöka förstå skillnaden mellan avtalsservitut och officialservitut, liksom tjänande och härskande.
Därefter tar du kontakt med lantmäteriet och ser om de kan hjälpa dig reda ut situationen.
https://www.lantmateriet.se/sv/fastighet-och-mark/tillgang-till-annans-fastighet/Servitut/Servitut är en rättighet som upplåts i en tjänande fastighet till en härskande fastighet. Härskande fastighet är den fastighet som gynnas av servitutet, medan tjänande fastighet är den fastighet som upplåter rätten. Servitut kan vara officialservitut eller avtalsservitut. För avtalsservitut finns det formkrav. Det är viktigt att undersöka servitutet och fastigheterna innan köp.
https://www.byggahus.se/servitut-lantmataren-reder-ut-begreppen
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...et--aga-och-anvanda-gemensamt/enskilda-vagar/
Dey är just det här som är grejen, du har trott/inbillat dig att du har ett ansvar som du aldrig haft.S skrållis skrev:
Nu vet du, skit i alla andra och fokusera på dig själv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Men dom har aldrig kört så sakta sen dom kört sönder vägenS skrållis skrev:
Ska göra det ,sen har jag löst kommer o h vistas utomlands i vinter ,komma hem när tjällossningen är över .Då kan dom i alla fall inte skylla på mej .Jag kommer inte att vara här .spikplanka skrev:
Det kan aldrig vara ditt ansvar att andra inte kommer fram på en väg som du själv inte använder.S skrållis skrev:
Slappna av, ignorera idioter runt om kring dig ( det finnas massor av såna överallt).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Vägen är en (outredd) samfällighet som delvis går över TS fastighet. Sannolikt ligger den genomgående på olika delägares fastigheter.J JohanLun skrev:
Att alla skulle kunna ha väg enkom på egen fastighet är nog omöjligt. Vi pratar ju sannolikt om en väg som går likt en hästsko från allmän väg. Att de på utsidan av hästskon alla skulle kunna nå allmän väg via egen fastighet ät nog högst osannolikt, medan exempelvis TS verkar nå båda, från olika delar av sin fastighet i ”innerkurvan” av hästskon.
Det kan bli mycket kostsamt att dra detta via advokater och jurister.
Jag tror att man bör kunna komma väldigt långt med att få hjälp från lantmäteriet att reda ut vad som gäller och sen förhoppningsvis kunna ta kloka beslut därefter.
Men sluta att laga en väg nån annan kört sönder, och sluta att betala för att andra ska laga en väg andra kört sönder. Om DU inte kört sönder vägen så är det mycket osannolikt att DU ska betala för att återställa den.
Om du kan använda den i det skick den är i nu så nöj dig.
Om de kör sönder din ledning på din mark med för tunga fordon så skulle jag som sagt antingen se till att de får köra runt denna passage (förstod jag rätt att en brunn var nån meter på andra sidan vägen?). Överväg att kosta på att dra vägen "runt" ledningen, på enklaste sätt och i den standard vägen är i nu dvs att röja bort ev stenar så att det hjälpligt går att köra där. Lägg sen stenar och stockar som blokerar så de inte kör sönder din ledning. Om omvägen blir "sank" så får de förbättra den själva. Om de inte vill köra omvägen får de själva förbättra och laga din ledning. Kan du fixa detta så kan du ju sen låta dem köra sönder vägen hur mycket de vill. Det blir helt deras problem.
Jag tror att man bör kunna komma väldigt långt med att få hjälp från lantmäteriet att reda ut vad som gäller och sen förhoppningsvis kunna ta kloka beslut därefter.
Men sluta att laga en väg nån annan kört sönder, och sluta att betala för att andra ska laga en väg andra kört sönder. Om DU inte kört sönder vägen så är det mycket osannolikt att DU ska betala för att återställa den.
Om de kör sönder din ledning på din mark med för tunga fordon så skulle jag som sagt antingen se till att de får köra runt denna passage (förstod jag rätt att en brunn var nån meter på andra sidan vägen?). Överväg att kosta på att dra vägen "runt" ledningen, på enklaste sätt och i den standard vägen är i nu dvs att röja bort ev stenar så att det hjälpligt går att köra där. Lägg sen stenar och stockar som blokerar så de inte kör sönder din ledning. Om omvägen blir "sank" så får de förbättra den själva. Om de inte vill köra omvägen får de själva förbättra och laga din ledning. Kan du fixa detta så kan du ju sen låta dem köra sönder vägen hur mycket de vill. Det blir helt deras problem.
Det går inte ,det är 30 cm från väg till pumphus, granit källare dom är inbyggda i åsen och från väg till garage kanske 60 cm på motsatta sidan .Det finns ingenstans att dra vägen .Men det här tänkte dom inte igenom så klokt på 1800 taletJ JohanLun skrev:Det kan bli mycket kostsamt att dra detta via advokater och jurister.
Att markägare skulle ha så dåligt omdöme. Men dom skrev in att markägare som fick nyttja vägen fick inte skada den eller annan mark.