Kapsyl Kapsyl skrev:
Det ligger elledningar i vägen som vid något tillfälle skadats. Hur faller de på TS ansvar ?
Som jag förstått det:

Det är TS el/avlopps-ledningar på TS mark som går under vägen.

Elledningarna blir skadade av trafiken på den undermåliga vägen och ledningarna ligger inte i skyddsrör av tillräcklig styrka.
Detsamma gäller avloppsledning till trekammarbrunn på andra sidan vägen.

Det är ett knepigt problem att lösa då det finns servitut på att ha vägen där, jag antar att huset och avloppet är på varsin sida av vägen.

Ett rejält rör nedgrävd med kabel och avlopp inuti borde lösa problemet men det är nog viktigt att se till så sättningar under kulverten inte sker.
Borde man inte kunna använda de rigida plaströr som ofta används som kulvert när en väg korsar ett dike? De är ju lite mer flexibla än ett betongrör.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Att ledningarna skadats och därpå fäljande skador låter som ett försäkringsärende.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Att ledningarna skadats och därpå fäljande skador låter som ett försäkringsärende.
Om försäkringsbolaget anser att det inte är fackmannamässigt utfört (vilket inte är helt otroligt eftersom den här typen av skada ska inte kunna uppstå) så blir det ingen eller i vart fall kraftigt nedsatt ersättning.

Det är inte heller säkert att det lönar sig att blanda in försäkring alls.

Vi vet för lite. Ingen förening/samfällighet men finns det några servitut knutna till vägen? Det låter inte som det skulle vara en allmän väg?

TRJBerg
G gaidin skrev:
Det är ett knepigt problem att lösa då det finns servitut på att ha vägen där, jag antar att huset och avloppet är på varsin sida av vägen.

Ett rejält rör nedgrävd med kabel och avlopp inuti borde lösa problemet men det är nog viktigt att se till så sättningar under kulverten inte sker.
Borde man inte kunna använda de rigida plaströr som ofta används som kulvert när en väg korsar ett dike? De är ju lite mer flexibla än ett betongrör.
Är det verkligen servitut på vägen? Var står det i tråden.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det verkligen servitut på vägen? Var står det i tråden.
Som jag uppfattat det så har 4 fastigheter servitut men de använder inte vägen.

Nå, om vägunderhållet upphör så blir väl vägen snart nog så jävlig att ingen vill köra in på den och då är väl problemet löst när ledningar och rör är reparerade.

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Nå, om vägunderhållet upphör så blir väl vägen snart nog så jävlig att ingen vill köra in på den och då är väl problemet löst när ledningar och rör är reparerade.
Enligt ts finns i två samfälligheter och minns jag rätt 44 fastigheter (många trådar blir det) som berörs men vi vet inte hur det är skrivet.
Bild med text som diskuterar fastigheter och vägar; nämner 4 fastigheter med mantal längs vägen och totalt 44 fastigheter i två samfälligheter, samt att vägen är enkelriktad.
Hela tråden är rörig.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Nej jag har tagit reda på det .Det går inte på försäkringen .Därför att andra kör på vägen .Mina grannar har inte tagit hänsyn vid tjällossningen och när markerna låg under vatten hela sommaren
Utan åkte med kranlastare fullastad med vitvaror timmerbilar och stora tunga traktorer med foder
Trots att vägen gick sönder
Återställde ingen av dom .Har nu läst stickningen ifrån 1857,58 - 62 ,När vägen bildades står det att markägare fick nyttja vägen vid utkörning av sädesslag och virke. MEN FICK INTE SKADA VÄGEN
Så ska jag skicka facktura?

Förmodligen till den/de markägare som anlitat åkarna som i sin tur får kräva dem. .Men det blir nog hopplöst att reda ut vem som skadat vad.
Virkesföretag brukar vara lättast att ha att göra med. Det ingår liksom i deras verksamhet att vägar kommer att gå sönder men du ska reda vem och när. Har det hämtats mycket virke längs vägen? För det låter inte som vägen skulle vara en väg lämplig för genomfart.

Redigerat:
  • Gilla
Mirkan
  • Laddar…
S skrållis skrev:
Nej det finns ingen .Utan en outredd samfällighet.När jag frågade min granne för flera år sedan. Vem har gett det uppdraget på vägen .Det minns jag inte . Jag diskuterar inte med dej. Jag har betalat honom i 27 år .Utan någon beställning av mej
Har bara fått fakturor.
2 fastigheter är sommargäster.1 fastighet ingen boende på 3 år .De resterande är dom som hotar ,kränger mej ,på nätet .Förtala mej I sina kretsar. Jag har bara snällt reparerat och nån gång försökt att rädda vägen och sagt ifrån .
Outredd samfällighet? Varför inte lämna in ansökan om att inrätta en gemensamhetsanläggning? Om jag har förstått rätt så räcker det med att en i samfälligheten vill ha det. Men du kommer antagligen bli ännu mindre populär…

Det kommer att kosta men drabbar alla som omfattas av GA:n och inte bara dig. Det krävs en hel del även efter inrättandet - årsmöte och årsredovisning t.ex. Kanske inte vad du drömmer om riktigt.

Det jag inte förstår är att du har levt med detta i 30 år?? Jag skulle antingen ha gjort något åt det eller flyttat.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
S skrållis skrev:
Dem har jag ,det är bara 4 fastigheter som har mantal längs vägen ,44 st är nämnd i 2 samfälligheter som finns .Jag har ringt alla .Ingen har behov av den här vägen .Alla vet att den är enkelriktad
De andra har och har haft skog .Men dom har gjort andra vägar till skogen .Endast en har servitut över sista fastigheten .Men nyttjar inte den.Det är 2 längs vägen som har lite skog .Mitt och mitt föräldhem är natur skyddat. I styckningen står att jag har andelstal i vägen de andra med mantal får nyttja vägen för att komma till sin fastighet.Men hästfolket har inga servitut eller nyttjanderätts avtal av någon fastighets ägare i och med att vi inte har någon förening och ingen vill bilda någon
Det går inte att utomstående nyttjar vägen 2ggr / 365 dagar om året ,och kör sönder med fodertransporter . Bara för att dom är kompis med han som tagit sej friheten att extaknäcka på sina grannar .Sen ska man få ta skadorna.Man vill heller inte dra dom inför rätta. Men vad har man för rättighet? Förbjuda dom som har hästar ,och fortsätter dom . Skicka faktura som min granne gör .Om min granne skickar faktura utan något avtal att sköta vägen gemensamt
Utan gör det och skickar faktura .Det var min granne som klagade först på att både betala för undermålig skötsel och sen laga för mer än årskostnad. Sen när vi lägger på ett ordentligt slitlager han och jag .Så kommer grannen och plogar bort hela ytlagret på vår sträck som vi bekostat .
Jag förstår mej inte på sådant beteende.DET ÄR TROTS ALLT EN VÄG DOM BEHÖVER INTE JAG OCH MITT FÖRÄLDRA HEM .VI ÄR FÖRST. VI HAR ANDRA ALTERNATIV. Juridiskt vet jag inte heller hur jag och Den första fastigheten ska lösa det här.
Har du ringt 44 st fastighetsägare?

D Dortmunder DAB skrev:
Outredd samfällighet? Varför inte lämna in ansökan om att inrätta en gemensamhetsanläggning? Om jag har förstått rätt så räcker det med att en i samfälligheten vill ha det. Men du kommer antagligen bli ännu mindre populär…

Det kommer att kosta men drabbar alla som omfattas av GA:n och inte bara dig. Det krävs en hel del även efter inrättandet - årsmöte och årsredovisning t.ex. Kanske inte vad du drömmer om riktigt.

Det jag inte förstår är att du har levt med detta i 30 år?? Jag skulle antingen ha gjort något åt det eller flyttat.
Jag har bara vänta på att dom ska ta sitt ansvar .Men tet har bara blivit värre när jag sagt ifrån trots lagen i ryggen.Försökte faktiskt att bo i lägenhet några år ,men jag trivdes inte.
Jag fick ändå faktura ock dessutom laga vägen ,med egna medel .

Alfredo Alfredo skrev:
Men kan du anföra något stöd för din tes? Vi har referenser till två statliga myndigheter som anser att ridning ingår i allemansrätten.
Nu anmärker jag inte på ditt inlägg specifikt, men vill bara tillägga att Naturvårdsverket skriver lite mer förtydligande om just regelbunden ridning på enskild väg.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/allemansratten/sa-gor-vi-allemansratt/ridning/

Ridande bör ske i vägens mitt i så stor utsträckning som möjligt för att minska skador på grusvägar.
Den som hyr ut boxplatser bör tala med väghållaren och teckna ett avtal.
Utan en fungerande dialog är allemansrätten snart död.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.