26 844 läst ·
233 svar
27k läst
233 svar
Behöver hjälp vem ska stå för skadegörelse på väg o h fastighet
Så, det finns inga servitut, inga formella ga eller samfälligheter.S skrållis skrev:Det står att det går en väg över min tomt men hur jag en försöker gå tillbaka i tiden
Så får jag bara fram
2 karlar byggde vägen.Tillät då de andra med skattetal
(1856 --1861) Stor ägostyckninging. Att använda vägen att ta ut sädesslag,och hö. Men får inte skada väg och mark.
Det finns inga avtal ,inga servitut .Min grannfrun skrek till mej ,det är undantaget. Lantmäteri säger .Det är en outredd samfällighet. När jag var barn så arrenderar en karl allas jordlotter .I gengäld Så skötte han vägen.Men han kallade till fika och min pappa sa att han skulle på vägmöte.
Det finns väl inga undantag att förstöra en väg över annan mark.
Altså kan du anlägga gräsmatta på din tomt, hägna in den och installera en robotgräsklippare.
Du har varit väldigt otydlig med vad som gäller. Du säger stt "det står" något, men var står det? Hur ser det ut i "Min fastighet" hos lantmäteriet?
Vem som byggde den ursprungliga vägen, deras kön och släktskap är helt ointressant. Det som är intressant är servitut, samfällighet och liknande.
Har du skyldighet att upplåta mark för vägen?
Varför har du en sådan skyldighet?
Redigerat:
Det är inte bara detNötegårdsgubben skrev:
Det här är förstås fullständigt oacceptabelt. Jag vet inte vad du bor i för område, men så beter sig inte normala människor. Polisanmäl sådant, även om det är svårutrett och sannolikt inte leder till något på kort sikt.
Det jag skriver är förstås uppenbart, men jag vill ändå poängtera att det är en annan sorts brottslighet än att genom underlåtenhet att vara försiktig köra sönder en väg.
Ingen ska behöva utstå den här typen av trakasserier, oavsett om man själv är lätt att ha att göra med eller inte.
Don har hängt ut mej på nätet ,och spärra in mej på psyket ,Någon har att eld på min friggebod,haft ihjäl alla mina kaniner 68 st men ungarna .Öppnade burarna och rakade ut dom ,när det va 20 minusgrader.18 låg uppradade ihjälslagen., mordhotad,åtalad för ofredande.Förtal på nätet ,ärekränkning.Jag har polisanmält .jag har blivit hotad av hon som hyr ett hus och förlorade rättegången om ofredande. Jag sa åt dom att inte rida för vi höll på att lägga på ett ordentligt slit lager.Låt det få sätta sej först innan ni rider.Jag har aldrig kunna förstått att dom inte kan visa respekt .Dom hävdar allemansrätten ,det är en samfällighet .Dom verkar tro att dom får göra vad dom vill .Dessutom aldrig reparerat efter sej.Utan skriver på nätet att stämma mej för skador på bilarna.
När man läser så tror man inte att människor kan vara så här .Det är människor från 45- 69 ÅR Det är inga oförstående barn.S skrållis skrev:Det är inte bara det
Don har hängt ut mej på nätet ,och spärra in mej på psyket ,Någon har att eld på min friggebod,haft ihjäl alla mina kaniner 68 st men ungarna .Öppnade burarna och rakade ut dom ,när det va 20 minusgrader.18 låg uppradade ihjälslagen., mordhotad,åtalad för ofredande.Förtal på nätet ,ärekränkning.Jag har polisanmält .jag har blivit hotad av hon som hyr ett hus och förlorade rättegången om ofredande. Jag sa åt dom att inte rida för vi höll på att lägga på ett ordentligt slit lager.Låt det få sätta sej först innan ni rider.Jag har aldrig kunna förstått att dom inte kan visa respekt .Dom hävdar allemansrätten ,det är en samfällighet .Dom verkar tro att dom får göra vad dom vill .Dessutom aldrig reparerat efter sej.Utan skriver på nätet att stämma mej för skador på bilarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Hemskt, men bra att du anmält och i något fall vunnit.S skrållis skrev:
Nej, det är förstås sorgligt, men uppenbarligen del i ett tydligt mönster. Det är svårt att vinna över sådana människor. Ju mindre man har med dem att göra desto bättre.S skrållis skrev:
Ja, och i viss mån har de rätt. Inte till den grad de hävdar, men frågan är inte svartvit.S skrållis skrev:
Det är väl den typen av sak dina tidigare erfarenheter visat att de inte har någon framgång i.S skrållis skrev:
Således borde vissa av dessa vara tillämpliga:S skrållis skrev:
* Förtal
* Ärekränkning
* Olaga frihetsberövande
* Osant intygande
* Mordbrand
* Skadegörelse
* Egenmäktigt förfarande
* Olaga hot
* Falsk tillvitelse
Låter som rena smörgåsbordet för en vettig advokat.
Skaffa kameror och ljudupptagning för fastigheten så att du har bevis. Spara ner ev elektronisk uthängning mm. Skaffa pepparsprej, Schäfer mm.
Hur de fick till inspärrning på psyket utan giltig grund är intressant. Någon måste gjort ett intygande de saknade grund för och där lär det finnas ett ordentligt pappersspår. Tjänstefel ligger nära tillhands. Samt skadestånd för ev sidoeffekter av behandlingen.
Nej jag har inget med dom att göra .Nu skiter jag i om dom stukar fötterna när dom går i mörkret. Kör sönder bilarna.Det är inte jag som orsakat det .Har tagit kort på all tung trafik med registrerings nummer.Kameran har datum.Länstyrelsen sa åt mej att dokumentera så mycket som möjligt . Den här vägen är inte byggd alls för så här tung trafik.Jag pratade med en gammal gumma .Som berättade ,att hon i sin ungdom,hade varit med sködelaget ,som slog ,hö och siden för hand på min åker. Ser man tillbaka så fanns inte tunga traktorer,och träskor eller kran lastbilarNötegårdsgubben skrev:
Hemskt, men bra att du anmält och i något fall vunnit.
Nej, det är förstås sorgligt, men uppenbarligen del i ett tydligt mönster. Det är svårt att vinna över sådana människor. Ju mindre man har med dem att göra desto bättre.
Ja, och i viss mån har de rätt. Inte till den grad de hävdar, men frågan är inte svartvit.
Det är väl den typen av sak dina tidigare erfarenheter visat att de inte har någon framgång i.
De tunga vibrationerna skakar loss stenmurar på min mark ,det är över 100 år gamla murar som rasar.
Ge gärna en källa på det.spikplanka skrev:
Finns det någon dom? Åtal? FUP?
Eller det bara en myt?
Ja det är hela brottsbalken ,glöm inte ärekränkning inför barnspikplanka skrev:
Således borde vissa av dessa vara tillämpliga:
* Förtal
* Ärekränkning
* Olaga frihetsberövande
* Osant intygande
* Mordbrand
* Skadegörelse
* Egenmäktigt förfarande
* Olaga hot
* Falsk tillvitelse
Låter som rena smörgåsbordet för en vettig advokat.
Skaffa kameror och ljudupptagning för fastigheten så att du har bevis. Spara ner ev elektronisk uthängning mm. Skaffa pepparsprej, Schäfer mm.
Hur de fick till inspärrning på psyket utan giltig grund är intressant. Någon måste gjort ett intygande de saknade grund för och där lär det finnas ett ordentligt pappersspår. Tjänstefel ligger nära tillhands. Samt skadestånd för ev sidoeffekter av behandlingen.
Nej dom ville få mej inspärrad på psyket för att jag ville spärra av för tung trafik under tjällossningen.Då tyckte min grannfrun att informera hela byggden skulle veta hur jag betedde mej ,Jag var inte ens arg ,utN sa bara att vägen behövde skyddas.Vi tar bort det här det ska fram last bilar här .Så skriver hon på nätet .Problemet löst .Då kom en massa kränkande kommentarer.
Ibland tror jag i mitt stilla sinne att det är ju synd om dom (mina grannar)
För dom verkar totalt intelligent befriade. Det måste vara skönt att tycka att man har gjort stordåd ,att ta bort hinner för tung trafik.( Dom kunde komma förbi med personbil) Dessutom få andra att tro att jag är boven. Ja min älskade son är så arg på mej att gå aldrig ner till lilla vägen utan mobilen påslage.Jag förväntar mej inte att man måste filma ,påta ,och ljudupptagning på sin egen mark.Har köpt 4 batteridrivna övervaknings kameror, 4 st med kabel, och 4 batteridrivna ,lampor med sensorer. Så nu ska jag övervaka ,mina hus och marker.Har köpt nya skyltar. Så varnar jag ,i allafall att vägen är dålig .Men nu ska jag inte bara sticka ner dom i färdats bilarna.Jag ska sy in dom med grov stängsel tråd
Med tjära.Så kan dom få jobba lite ,och kladda ner sej.Det är ändå min mark ,och mina skyltar.
2 minuter.. gör lite själv. Och det finns mer på lagen.nu etc.G gaidin skrev:
https://lawline.se/answers/kan-man-fa-skadestand-av-fastighetsagare-for-halkolycka - Kan man få skadestånd av fastighetsägare för halkolycka (2022-03-02)
"personen ersätta dig för skadan om du kan visa att personen agerat vårdslöst (skadeståndslagen 2 kap. 1 §). Skadeståndet vid sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad plus värdeminskningen (skadeståndslagen 5 kap. 7 §)."
"Fastighetsägare har ett ansvar att sköta om sin fastighet så att människor inte skadar sig. Det innefattar bland annat att bekämpa isbildning eller sanda på delar av fastigheten som allmänheten rör sig på (gaturenhållningslagen 2 § andra stycket). Typiskt sett tar det här sikte på gångbana från fastigheten och område kring entré."
https://www.lexnova.se/expertkommen...-personskador-vad-ar-fastighetsagarens-ansvar - Fastighetsägarens ansvar för att förebygga olyckor utomhus (2019-03-01)
"Som fastighetsägare har man ett ansvar för att förebygga risk för olyckor. Misskötsel kan leda till skadestånd och straffrättsliga påföljder – även om ingen har skadat sig."
https://lexium.se/vi-klargor-fastighetsagarnas-ansvar/ - Vi klargör Fastighetsägarnas ansvar (2021-08-27)
"Under sommarmånaderna så riskerar sikten att skymmas av häckar och buskar, vilka är fastighetsägarens ansvar att vårda. Om en olycka skulle uppstå på grund av att du som fastighetsägare uppsåtligen eller oaktsamt inte följt dina skyldigheter så kan det leda till påföljder.
När träden tappar sina löv och dessa hamnar på marken så kan dessa i kombination med regn och rusk bli mycket hala och i värsta fall orsaka olyckor, vilka är din skyldighet att motverka."
Jag frågade polisen om jag var skadeståndsskylldigspikplanka skrev:
2 minuter.. gör lite själv. Och det finns mer på lagen.nu etc.
[länk] - Kan man få skadestånd av fastighetsägare för halkolycka (2022-03-02)
"personen ersätta dig för skadan om du kan visa att personen agerat vårdslöst (skadeståndslagen 2 kap. 1 §). Skadeståndet vid sakskada omfattar ersättning för sakens värde eller reparationskostnad plus värdeminskningen (skadeståndslagen 5 kap. 7 §)."
"Fastighetsägare har ett ansvar att sköta om sin fastighet så att människor inte skadar sig. Det innefattar bland annat att bekämpa isbildning eller sanda på delar av fastigheten som allmänheten rör sig på (gaturenhållningslagen 2 § andra stycket). Typiskt sett tar det här sikte på gångbana från fastigheten och område kring entré."
[länk] - Fastighetsägarens ansvar för att förebygga olyckor utomhus (2019-03-01)
"Som fastighetsägare har man ett ansvar för att förebygga risk för olyckor. Misskötsel kan leda till skadestånd och straffrättsliga påföljder – även om ingen har skadat sig."
[länk] - Vi klargör Fastighetsägarnas ansvar (2021-08-27)
"Under sommarmånaderna så riskerar sikten att skymmas av häckar och buskar, vilka är fastighetsägarens ansvar att vårda. Om en olycka skulle uppstå på grund av att du som fastighetsägare uppsåtligen eller oaktsamt inte följt dina skyldigheter så kan det leda till påföljder.
När träden tappar sina löv och dessa hamnar på marken så kan dessa i kombination med regn och rusk bli mycket hala och i värsta fall orsaka olyckor, vilka är din skyldighet att motverka."
NEJ , ,Det är en samfällighet outredd ,de personerna som skadar vägen är skyldiga att laga den till befintligt skick.
I 27 år betala jag min granne för skötsel av vägen .Inte ett sandkorn spred han på vintern eller salt ,har fått sanda själv .Ibland har det varit så halt så jag inte kunnat gå över vägen ,utan fått hitta något löv at trampa på eller något annat. Jag vet att när jag hade hus i stan ,så fick man skotta och sanda .spikplanka skrev:
[länk] - Fastighetsägarens ansvar för att förebygga olyckor utomhus (2019-03-01)
Du glömde det viktiga, jag fetstilade det åt dig😉spikplanka skrev:
Det innefattar bland annat att bekämpa isbildning eller sanda på delar av fastigheten som allmänheten rör sig på
Fastigheter tillgängliga för allmänheten.spikplanka skrev:
Så, jag frågar igen; har du en källa, dom eller ens ett åtal där det, som du skrev, var en tjuv som skadades i en trappa bärandes på en stulen tv.
Det du presenterade har inget med det att göra.
Upp till bevis nu eller sluta larva dig med rykten du hört av nollor kring fikabordet.
Kan vi reda ut varför du sandar och saltar på en väg du enligt egen utsaga inte använder?S skrållis skrev:I 27 år betala jag min granne för skötsel av vägen .Inte ett sandkorn spred han på vintern eller salt ,har fått sanda själv .Ibland har det varit så halt så jag inte kunnat gå över vägen ,utan fått hitta något löv at trampa på eller något annat. Jag vet att när jag hade hus i stan ,så fick man skotta och sanda .