Jag är väldigt dåligt insatt i el, har aktivt hållit mig ifrån det men lite borde man ju ha koll på...
Nu har jag köpt en badrumsfläkt som har en inbyggd timer, dvs att 30 minuter efter att strömbrytaren är avslagen så slår fläkten av. Här nedan är ritningen och hur ska jag koppla detta?
Jag har en Brun tråd och en Blå. Var ska dom in någonstans? L och LT?
Och sedan vad är en "0" är det jord?
Nu har jag köpt en badrumsfläkt som har en inbyggd timer, dvs att 30 minuter efter att strömbrytaren är avslagen så slår fläkten av. Här nedan är ritningen och hur ska jag koppla detta?
Jag har en Brun tråd och en Blå. Var ska dom in någonstans? L och LT?
Och sedan vad är en "0" är det jord?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det finns även fläktar med inbyggd rörelsevakt som startar fläkten och sedan går inställd tid samt känner av fukt och startar när fukten blir hög. Det finns även fläktar som går med ett lågt grundflöde hela tiden för att öka om fukten stiger eller att det kommer in någon i rummet. Till dom klarar man sig med fas och nolla.
Fläkten behöver ström även när brytaren är avslagen.
Misstänker att du har nolla ( blå) och fas (brun) som är kopplad över brytaren så när brytaren är avslagen så finns det ingen ström i fasen.
Du behöver dra fram en fas som har permanent ström oavsett brytarens läge. Du skall ansluta nolla ( blå) , permanent fas, samt din bruna ledare som går över brytaren.
'S' på ritningen är din brytare 'switch'
Misstänker att du har nolla ( blå) och fas (brun) som är kopplad över brytaren så när brytaren är avslagen så finns det ingen ström i fasen.
Du behöver dra fram en fas som har permanent ström oavsett brytarens läge. Du skall ansluta nolla ( blå) , permanent fas, samt din bruna ledare som går över brytaren.
'S' på ritningen är din brytare 'switch'
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden