Som sagt var,jag behöver hjälp! Bytte varmvattenberedare idag till en Nibe. Den gamla varmvattenberedaren hade,5 kablars anslutning. Brun, Svart, Vit, Blå och Grön/gul. Om jag nu har alla hönsen hemma, så är väl Brun = L1, Svart =L2, Vit = L3 och Grön/gul = jord.
Nibe har "bara" 4 anslutningar, L1, L2l L3 och Jord.
Hur kopplar jag?

Mvh Håkan
 
Skippa nollan, alltså antagligen den blå, men mät så att du är säker.
Föslagsvis lägg den åt sidan med en ubåt eller nått på.
 
Precis som ljudteknikern säger så kan du skippa bå ledare.
Den nya varmvattenberedaren har en D-kopplad elpatron
och den gammla hade en Y-kopplad (behöver nolla).
 
Vilken respons en lördagkväll!!!!! Jag bugar och tackar snabba svar. Om jag kunde så skulle jag skicka över en pilsner./Håkan:D
 
Ny fråga =problem!

Nu när jag skulle koppla en vv-beredaren, så ser jag att L3 i kopplingsplinten inte är viararekopplad utan är "blind". Kan det var ritktigt att vv-beredaren ska fungera på L1 + L2 + Jord. /Håkan
 
Det finns 3 och 6 kW elpatroner till Nibe VVB och det verkar som du har 3kW elpatron i din.
Då räcker det med 2-faser skulle du haft 6kW modellen behöver du 3-faser.
Skulle inte 3kW patronen räcka för dig finns 6kW patronen lös.
 
Ja, tyvärr verkar det inte finnas 3-fasiga VVB'er längre i dessa "små" effekter.
 
Har kopplar enl anvisningar och varmvatten är på "g". / Håkan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.