Hej på er,
Jag vill koppla in 2 st. 500l tank i värmen. Ingen varmvatten. Jag har ritning från strömsnässpannan men jag förstår det inte. Jag har ritat nu lite själv. min fråga är:
Vad kommer på röd 1:
Är svart 2 en shunt?
Vart går rören 3 blå:
Hälsningar Ralf
Jag vill koppla in 2 st. 500l tank i värmen. Ingen varmvatten. Jag har ritning från strömsnässpannan men jag förstår det inte. Jag har ritat nu lite själv. min fråga är:
Vad kommer på röd 1:
Är svart 2 en shunt?
Vart går rören 3 blå:
Hälsningar Ralf
Shunten på pannan ser ju ut att sakna delar? Den ska ju inte regleras som shunt, utan ställas på max värmeutmatning, om dess anslutningar ska användas. Det är ju laddomaten ska ska sköta den regler funktionen.
Röret på laddomaten ska ju anslutas till det svarta röret ovanför. Laddomaten håller i princip ett konstant flöde över laddpumpen, och blöder av ett lagom stort delflöde till acktanken så pannan varken korroderar bort eller kokar. (Förmodligen kommer du få massa inlägg om hur dyr och dålig laddomat är... Man kan kolla billigare undan, men produkten är rätt robust)
I manualen har du en anslutningspunkt 10, lågt ner på pannan. Jag undrar om inte den borde kunna anslutas till laddomatens sidoanslutning. Eller anslutas på "röd 1", retur. Självcirkulation vid strömavbrott tror jag fungerar bättre om man ansluter returen till 10.
Toppanslutningen på laddomaten (eller motsvarande) borde kunna anslutas mot röret som är märkt "stigare", möjligtvis skulle man kunna ansluta mot ansluningspunkt 12. Eller rentav 5, expansionsledningen. Man brukar ju vilja ha det högt upp på pannan, jag hade nog anslutit mot punkt 5.
Shunten "2" ska ju reglera rätt temp på elementen. Den måste anslutas till returen, en shunt har tre anslutningar en varm (toppen av acktank), en kall (returtemp element) och en tredje som är blandtempen (lagom framtemp till elementen).
Med det sagt så är ju pannan en riktig skräppanna med dålig verkningsgrad och riktigt, riktigt kass miljöprestanda. Möjligen att sotaren godkänner om du installerar en sådan här som ersättning för en annan dålig vedpanna, men den uppfyller inte kraven för nyinstallation i ett nytt pannrum. Och den dåliga verkningsgraden gör ju inte heller det lämpligt. Jag skulle lätt försöka hitta nån vettigare panna med underförbränning och keramik på blocket.
Röret på laddomaten ska ju anslutas till det svarta röret ovanför. Laddomaten håller i princip ett konstant flöde över laddpumpen, och blöder av ett lagom stort delflöde till acktanken så pannan varken korroderar bort eller kokar. (Förmodligen kommer du få massa inlägg om hur dyr och dålig laddomat är... Man kan kolla billigare undan, men produkten är rätt robust)
I manualen har du en anslutningspunkt 10, lågt ner på pannan. Jag undrar om inte den borde kunna anslutas till laddomatens sidoanslutning. Eller anslutas på "röd 1", retur. Självcirkulation vid strömavbrott tror jag fungerar bättre om man ansluter returen till 10.
Toppanslutningen på laddomaten (eller motsvarande) borde kunna anslutas mot röret som är märkt "stigare", möjligtvis skulle man kunna ansluta mot ansluningspunkt 12. Eller rentav 5, expansionsledningen. Man brukar ju vilja ha det högt upp på pannan, jag hade nog anslutit mot punkt 5.
Shunten "2" ska ju reglera rätt temp på elementen. Den måste anslutas till returen, en shunt har tre anslutningar en varm (toppen av acktank), en kall (returtemp element) och en tredje som är blandtempen (lagom framtemp till elementen).
Med det sagt så är ju pannan en riktig skräppanna med dålig verkningsgrad och riktigt, riktigt kass miljöprestanda. Möjligen att sotaren godkänner om du installerar en sådan här som ersättning för en annan dålig vedpanna, men den uppfyller inte kraven för nyinstallation i ett nytt pannrum. Och den dåliga verkningsgraden gör ju inte heller det lämpligt. Jag skulle lätt försöka hitta nån vettigare panna med underförbränning och keramik på blocket.
Någon har ju tidigare lyckats montera en acktank på denna pannan, trots att man kanske borde tänka om det är ett bra val ytterligare en vända som redan @BSOD påtalat.
Hittade denna bilden vid snabb googling:
Dessa anslutningar skulle jag starkt rekommendera att plugga.
Använd bottenaslutning och toppanslutning till laddomaten.
Här är shunten som satt från början som du saknar.
Har du någon varmvattenberedare efter pannan?
För pannan svalnar av när du inte eldar.
Absolut enklast möjliga installationsförfarandet:
Hittade denna bilden vid snabb googling:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa anslutningar skulle jag starkt rekommendera att plugga.
Använd bottenaslutning och toppanslutning till laddomaten.
Logga in
Skapa konto
Här är shunten som satt från början som du saknar.
Logga in
Skapa konto
Har du någon varmvattenberedare efter pannan?
För pannan svalnar av när du inte eldar.
Absolut enklast möjliga installationsförfarandet:
Logga in
Skapa konto
pannan var kopplat in från början i min kompis hus och har fungerat bra. jag hadde kastat ut nu en ctc 265b kombipanna utan tank. det kan bara blir bättre . man kan inte jämföra en bmw från 1979 med en Mercedes amg från idag. Jag behöver hjälp med koppling och inget annat. shunt som sitter bak finns. shunt som blir kopplat till avgas finns också automatiskt shunt med termometer.
@Krilleman . Jag tror jag fixa det efter din ritning. Delar som finns på bilder finns också till denna panna.
Ritningen är ju det absolut enklaste möjliga.A Arrie skrev:
Rökgastermostaten behöver du ju för att driva din Laddomat, så det är bra att den är med.
Har du koll på varmvattnet?
Elberedare efteråt?
Sen så tror jag inte din reglerenhet EVR är kompatibel med tex VRG130.
Det var allt ansluten på panna. Varmvattenberedare är i pannan. Så mycket varmvatten behöver jag inte. Jag är mesta tid på jobbet. Och jag har också en jordvärmepump som jag använder för varmvatten i sommaren. Reglerenhet måste jag inte har tror jag. Hade jag inte på min gamla panna heller.
Ja jag bygga det nu separata. Först ska det blir klart. Sen koppla jag jordpanna på. Det måste går utan tank. Inte så lätt. Det var redan så med min gamla panna. Då måste jag öppna och stänga kulventiler. Beror på om jag elda eller ta jordvärme. Jordvärme är från 2006 IVT Greenline Compact 8. Det blir svin dyrt att värma hus med jordvärmapanna
Laddomaten pumpar bara till tanken. Du behöver ha en egen cirkpump för att distribuera från acktanken till radiatorkretsen.
En bra jordvärmeanläggning är inte så dyr i drift, om man kör flytande kondensering. Men visst köper man ved billigt på stock och klyver själv så blir det lite billigare (om man inte värderar tiden man lägger på vedhanteringen).
En bra jordvärmeanläggning är inte så dyr i drift, om man kör flytande kondensering. Men visst köper man ved billigt på stock och klyver själv så blir det lite billigare (om man inte värderar tiden man lägger på vedhanteringen).
Ok tack. Jag är inte nöjd med min jordvärme. Ta mycket ström och huset blir inte varmt. Hus är bara 94 qm. Lättbetong från 1955. Gamla 2 glasfönster som jag hålla på med och bygga om till glaskasset. 72 kw per dag är mycket pengar. Jag är mesta tid på jobbet då kör jag mycket billigare med vedpanna.
Medlem
· Stockholms län
· 645 inlägg
72 kilowattimmar redan nu i september? 😮A Arrie skrev:Ok tack. Jag är inte nöjd med min jordvärme. Ta mycket ström och huset blir inte varmt. Hus är bara 94 qm. Lättbetong från 1955. Gamla 2 glasfönster som jag hålla på med och bygga om till glaskasset. 72 kw per dag är mycket pengar. Jag är mesta tid på jobbet då kör jag mycket billigare med vedpanna.
Du menar väl förra vintern? Blir det ner mot -40 ibland där huset står?
Mvh
Klicka här för att svara