23 529 läst ·
75 svar
24k läst
75 svar
Behöver hela badrummet göras om vid byte av bla golvbrunn?
Det är pga kostnaden. Att renovera om en hel toalett kostar ju ganska mycket, och jag hade därför hoppats på att komma undan med bara golvbrunnsbytet vilket väl går på väldigt mycket mindre.B Byggdjuret skrev:
Så det var en ren kostnadsfråga från början
En golvbrunn byter man i samband med en badrumsrenovering. Och så fort man bryter våtrumsskyddet måste man lägga om allt på nytt igen utan skarvar. Har du problem med din brunn men inte vill göra om ditt badrum just nu (dock så kommer du att behöva göra om det ganska så snart då den är så pass gammal och det finns därmed risk för läckage) så ska du kontakta din BRF och be de tittat på den och se om det finns någon lösning att fixa den utan att byta. Lycka till!
Du behöver inte alltid byta golvbrunn så fort badrummet ska renoveras. "Från och med Säkra Våtrum februari 2011 ska golvbrunn före 1990 alltid bytas ut." - GVK. Är brunnen felfri annars så behöver den ju inte bytas.M Megapixel skrev:En golvbrunn byter man i samband med en badrumsrenovering. Och så fort man bryter våtrumsskyddet måste man lägga om allt på nytt igen utan skarvar. Har du problem med din brunn men inte vill göra om ditt badrum just nu (dock så kommer du att behöva göra om det ganska så snart då den är så pass gammal och det finns därmed risk för läckage) så ska du kontakta din BRF och be de tittat på den och se om det finns någon lösning att fixa den utan att byta. Lycka till!
En plastmatta får du ju ha skarvar i om rummets utformning kräver det!
Jag skulle absolut först kolla med BRF så det inte är något planerat stambyte inom de kommande åren
Då trådskaparens badrum är från 80-talet så förutsätter jag att man byter ut den när man renoverar, det är en billig försäkring för att inte behöva göra det i efterhand och behöva göra om allt igen. Så jag syftade till trådens badrum inte generellt. Vad gäller skarvar så menade jag att man inte skarvar mot gammal våtrumsmattan som pratats om innan. Att skarva en ny matta alltså svetsa fogar är ju självklart en helt annan sak. Hoppas det inte blivit några missförstånd om jag uttryckt mig konstigt innan.Z Zingow skrev:Du behöver inte alltid byta golvbrunn så fort badrummet ska renoveras. "Från och med Säkra Våtrum februari 2011 ska golvbrunn före 1990 alltid bytas ut." - GVK. Är brunnen felfri annars så behöver den ju inte bytas.
En plastmatta får du ju ha skarvar i om rummets utformning kräver det!
Jag skulle absolut först kolla med BRF så det inte är något planerat stambyte inom de kommande åren
jag talade med en firma idag om detta, och de sa att de kunde "lappa" mattan så att jag skulle slippa renovera om hela toaletten/badrummet. Men att det skulle se fult ut.
Funkar det eller är det en dålig lösning (om dålig - varför?)?
Funkar det eller är det en dålig lösning (om dålig - varför?)?
I trådskaparens fall måste brunnen bytas om denne bestämmer sig för att renovera ja, annars blir inte försäkringsbolaget så villiga att betala en eventuell vattenskada, helt rätt!M Megapixel skrev:Då trådskaparens badrum är från 80-talet så förutsätter jag att man byter ut den när man renoverar, det är en billig försäkring för att inte behöva göra det i efterhand och behöva göra om allt igen. Så jag syftade till trådens badrum inte generellt. Vad gäller skarvar så menade jag att man inte skarvar mot gammal våtrumsmattan som pratats om innan. Att skarva en ny matta alltså svetsa fogar är ju självklart en helt annan sak. Hoppas det inte blivit några missförstånd om jag uttryckt mig konstigt innan.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
GB byter man bara om man gör en renovering av badrummet. Det finns ingen som helst anledning att göra detta annars. Det är bara en onödig kostnad.E enriktignovis skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Tja... varför börja med att spänna upp plyfa i taket innan man kontrollerar hur tunt det är? Man börjar med en riskanalys. Och de som inte gör det skulle inte heller sätta upp plyfan innan. Men självklart kan det hända. Men om du nu inte har väldigt tunt mellan granne och GB så finns det ingen som skulle sätta upp plyfan. Däremot köper jag kravet på att täcka trapphus och hiss. Det är större risk att du råkar repa trapphuset eller hiss när du renoverar en lgh. taket hos grannen är efter en riskanalys. Trapphuset är oavsett.Z Zingow skrev:För att slippa att förstöra något i badrummet under? Säg att en bit betong på 5cmx5cm rasar ner när du står i det övre badrummet och bilar o slår sönder något, då önskar man nog att man satte upp fyra reglar och en plyfaskiva för några hundralappar istället för att köpa en ny toastol till grannen.
Eller om grannen mot förmodan skulle stå under och få någonting i huvet. Suck.
Egentligen är det intressant att ingen tänkte på trapphuset men på grannen. Tror nog att det är vanligare att föreningar kräver
att man skyddar trapphus och hiss än att man skyddar grannens tak.
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
En hantverkare som bilar igenom till grannen, hade troligtvis inte brytt sig om att sätta skydd hos grannen dessutom två gånger.Demmpa skrev:
Men när det står uttryckligen i anvisningarna om tunt tak så är det nog ett problem.
Men det innebär naturligtvis inte att alla har dessa problem. Så egentligen vad vill du visa med alla dessa länkar? Bra jobbat att orka leta upp! Så duktig kommer jag inte vara...
Sen kan man fundera på hur vanligt det är att man riskerar att bila igenom taket. Att det är så pass nära mellan tak och GB?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Ja det händer ofta. Av 5 vänner som bytt golvbrunn vid renovering har två råkat bila igenom till grannen. Ja inte de själva då utan firman som anlitats.
det är ofta mindre än 10 mm material under brunnen. Det är inte helt lätt att undersöka hur tjockt bjälklaget är.
det är ofta mindre än 10 mm material under brunnen. Det är inte helt lätt att undersöka hur tjockt bjälklaget är.
Givetvis har inte alla dessa problem. Vissa/många har till och med förhöjt golv i badrummet just för att bjälklaget är ”tunt” och brunnen hög/tjock, sedan är det ju fall på golvet mot golvbrunnen så att valvet är tunnast vid golvbrunnen kontra andra ställen i badrummet.B Byggdjuret skrev:
På dina två inlägg som jag citerade så lät det som om att du tvärsäkert vet att det inte bilas igenom golvet ner till grannen annat än att det är enorma klåpare som bilar.B Byggdjuret skrev: