Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Allt men det blev ganska billigt hade löpande räkning på allt och ingen totalentreprenad men det kräver ju att man har koll på alla moment själv så vill man ha fast pris så får man nog plussa på typ 50k till
aha ok.
I mitt fall så vill jag egentligen främst byta golvbrunnen och därmed även byta tätskiktet. Så jag gissar på att det krävdes mer i ditt fall.

Eller tänker du på att jag vill ta bort badkaret och göra om till en duschyta?

E enriktignovis skrev:
ska alla BRF:er stå för byte av golvbrunn? det hade jag ingen aning om :S
Avlopp är föreningens ansvarsområde och i vår förening stod föreningen för bytet. Bor du i en brf så kontakta ordföranden och hör hur er förening gör.

• Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
Det som krävs för att flytta golvbrunn och blandare innebär att golvet måste öppnas samt att minst en vägg måste öppnas så du får vara nöjd om det kostar under 80k men till att börja med får du nog be en firma om offert

• Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Det som krävs för att flytta golvbrunn och blandare innebär att golvet måste öppnas samt att minst en vägg måste öppnas så du får vara nöjd om det kostar under 80k men till att börja med får du nog be en firma om offert
Ah. Varför måste blandaren flyttas? jag tänker att jag vill duscha på samma plats där badkaret finns just nu, så då borde jag väl kunna fortsätta använda samma blandare? Blandaren idag har redan en duschslang med munstycke inkopplad också

Blandaren brukar sitta högre upp om det bara ska vara en dusch, mest för att slippa böja sig för att komma åt den. Så den skulle ju behövas flyttas upp vilket kräver ingrepp på väggen.

Sanningen är den att det finns ingen seriös firma som bara kommer att byta/flytta brunnen och mattan på golvet åt dig.
För att du ska få ett godkänt badrum så ska du byta ytskikt på både golv och vägg, väggmattan/tapeten ska gå över uppviket
på golvmattan.
Brunnsbytet ska du def prata med BRF:en om, finns chans att dom kan stå för den kostnaden.
Du har dessutom inkommande vatten i väggen som kommer hamna i duschen.
Att flytta upp blandaren är ett mindre arbete med tanke på att det är utanpåliggande rör.
En fix av ditt badrum på ett godkänt sätt kommer troligen hamna på min 100K

• Gilla
Fruktsallad och 1 till
  • Laddar…
ok då är jag med.
I sådana fall är det nog bättre att inte ta bort badkar och byta golvbrunn, utan bara be en rörmokare att kolla å golvbrunnen då vattnet i den är brunt hela tiden (ska den väl inte vara va?).

E enriktignovis skrev:
ok då är jag med.
I sådana fall är det nog bättre att inte ta bort badkar och byta golvbrunn, utan bara be en rörmokare att kolla å golvbrunnen då vattnet i den är brunt hela tiden (ska den väl inte vara va?).
Är det en gjutjärnsbrunn? Om den är rostig kan vattnet blir brunt och då är det dags att byta brunnen innan det går hål i den och vattnet rinner iväg..

Om det är en plastbrunn så har du nog något annat problem..

• Gilla
enriktignovis
  • Laddar…
E enriktignovis skrev:
ok då är jag med.
Har du kollat att det är vattnet som är brunt, chans finns att det bara är brunnen som är skitig!?
Är lägenheten från -80 talet så bör det vara plastbrunn.
Sen kan det vara bra att veta att ditt badrum har passerat bästföredatum, du lär åka på en total badrumsrenovering inom
en ganska snar framtid.

Vid byte av golvbrunn i ett betongvalv (golvet/taket mellan två våningar) finns stor risk att taket i våningen under spricker/går sönder.

Z zzoink skrev:
Är det en gjutjärnsbrunn? Om den är rostig kan vattnet blir brunt och då är det dags att byta brunnen innan det går hål i den och vattnet rinner iväg..

Om det är en plastbrunn så har du nog något annat problem..
hur vet jag om det är gjutgärnsbrunn? Själva grejen ovanpå är i plast vet jag. Gissar på att hela golvbrunnen är i plast.
Vet du vad för annat problem det kan handla om då?

E enriktignovis skrev:
hur vet jag om det är gjutgärnsbrunn? Själva grejen ovanpå är i plast vet jag. Gissar på att hela golvbrunnen är i plast.
Vet du vad för annat problem det kan handla om då?
Det är inte gjutjärn det ser man lång väg. Så det kan du släppa.

Om du inte har ekonomin eller viljan att renovera hela ditt badrum just nu så hade jag kastat ut badkaret, köpt en duschvägg och kört på det så tillsvidare.

• Gilla
quattro1
  • Laddar…
BirgitS
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Om du inte har ekonomin eller viljan att renovera hela ditt badrum just nu så hade jag kastat ut badkaret, köpt en duschvägg och kört på det så tillsvidare.
I en lägenhet bör man tänka på att en vattenskada gör att föreningen (alltså även en själv) drabbas av kostnader och besvär liksom grannarna under där vattnet hamnar. Föreningar kan ha regler där det framgår att man inte får duscha direkt på golvet om det inte är ett modernt tätskikt.

BirgitS BirgitS skrev:
I en lägenhet bör man tänka på att en vattenskada gör att föreningen (alltså även en själv) drabbas av kostnader och besvär liksom grannarna under där vattnet hamnar. Föreningar kan ha regler där det framgår att man inte får duscha direkt på golvet om det inte är ett modernt tätskikt.
Aha, då hade jag slängt ut badkaret och ställt in en duschkabin isåfall. Problem solved :D

• Gilla
Fruktsallad
  • Laddar…
Det kan absolut vara en gjutjärnsbrunn, purus har en som fortfarande säljs idag och är godkänd. Purus Lod Ma. Med plastsil och vattenlås i plast.

Det hade jag hemma och det badrummet var ifrån 93.

Bild visar hur mycket jag fick bila för att få bort den gamla brunnen samt göra plats för den nya.

Där jag bor tog de bara hål o drog avloppet i taket hos grannen o satte undertak.

Utöver det så är det ju utanpåliggande rör, varför göra ingrepp i vägg för att flytta blandaren? Nya, längre rör och en ny blandare, sen vet jag iofs inte om det är godkänt att fylla de gamla skruvhålen med silikon i våtzon1

• Bild på ett renoveringsprojekt med bortbila gammal golvbrunn och förberedelse för ny installation i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.