Tempstyrd taklucka för att ventilera...

• Gilla
Rek
  • Laddar…
Finns väl annars kapslingar, alt termostater med känselkropp., eller med större IP-klass.

Mät med en summer och vrid termostaten om du är osäker, Nollan direkt till fläkten, fasen genom termostaten, när du vrider den på Max ska den sluta..

• Gilla
Rek
  • Laddar…
I nuläget kommer termostaten att sitta, provisoriskt, på
en skarvsladd med en stickkontakt. Då kan ju fas och nolla komma
omkastat lite hur som helst.
Spelar detta någon roll för funktionen? Funkar termostaten ok
om fas och nolla växlar plats i och med att stickkontakten vrids
180 grader?

I ditt fall så spelar det ingen roll.

Du får återkomma ifall det fungerade bra att hålla temperaturen med fläkt.

Tänkte själv göra likadant men eftersom jag jobbar med ventilation och styrsystem till dessa så blir det en ec fläkt till ett bostadsaggregat som blir styrd 0-100% för att hålla temperaturen rätt med hjälp av Tempgivare och duc. Onödigt kanske, men har lite begagnade saker liggande.

Tänkte avge en liten rapport om hur det gått.
Termostaten fick jag till och efter att jag monterat fläkten inne i en anslutande bod i norrläge så blåser det skapligt kall luft in i växthuset. När jag tog av utomhusluften så blev det ingen större skillnad. Dock är det inte tillräckligt med en fläkt (kanske 40 cm i diam.) och en automatöppnare på ett stort fönster, det blir ändå över 30 grader varmt en solig dag. Jag är tvungen att öppna dörren. Men jag hör med grannen som har ett fint köpeväxthus (kanalplast) med takluckor och där räcker luckorna inte heller till.
Ska montera ytterligare en autoöppnare på ett annat stort fönster (80 x 120cm) och ev. ännu en fläkt.
Kontentan är att jag från början helt missbedömde vilken kapacitet som behövs för att sänka temperaturen i mitt växthus byggt av stora, vanliga fönster, med korrugerat plasttak, i sydostläge. En dag med strålande sol behövs, fläkt, gardiner och mycken öppning för att hålla nere temperaturen.
Ambitionen är att kunna åka på 10 dagars semester och huset ska sköta sig själv.
Bevattningen sköts av droppslangar och en liten automat så där går det mycket lättare.

• Gilla
PAF
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.