12 126 läst ·
21 svar
12k läst
21 svar
Behöver en "baklängestermostat" som slår till när temperaturen blir för hög
Temperaturen blir alldeles för hög i mitt hembyggda växthus. Jag har installerat en fläkt som blåser in uteluften och sänker temperaturen. Nu behöver jag en termostat som slår till när temperaturen blir för hög. Några tips på var jag hittar en sådan?
Sitter tyvärr bara med en telefon och har svårt att googla men det finns åtskilliga termostater som har växlande kontakter så att du själv väljer om tillslag skall ske när temperaturen blir för hög eller låg. Annars kan du ta vilken termostat som helst och inverterad signalen med ett relä (växlade). Tänk bara på att växthus är en kapslingskrävande miljö i normalfallet.
Lycka till
Lycka till
Aha! Hittade en på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-5263#moreinfo
"Med 1-polig växlande kontakt. Kan användas till både värmande och kylande anläggningar. Temperaturområde 5-30 °C/±1 °C. Maxbelastning 250 V/16 A. Fungerar även med 12-24 V. IP20. Mått 70x70x40 mm".
Rent tempmässigt borde den funka, eller hur? Jag vill kunna hålla 25 grader max i växthuset. Att det ibland, nu, blir närmare 40 grader spelar väl ingen roll..? Jag antar att den inte ger upp totalt om temperaturen överskrider 30 utan bara fortsätter att hålla fläkten igång. Tänker jag rätt?
CO-personalen var inte mycket att konsultera...
http://www.clasohlson.com/se/Rumstermostat/36-5263#moreinfo
"Med 1-polig växlande kontakt. Kan användas till både värmande och kylande anläggningar. Temperaturområde 5-30 °C/±1 °C. Maxbelastning 250 V/16 A. Fungerar även med 12-24 V. IP20. Mått 70x70x40 mm".
Rent tempmässigt borde den funka, eller hur? Jag vill kunna hålla 25 grader max i växthuset. Att det ibland, nu, blir närmare 40 grader spelar väl ingen roll..? Jag antar att den inte ger upp totalt om temperaturen överskrider 30 utan bara fortsätter att hålla fläkten igång. Tänker jag rätt?
CO-personalen var inte mycket att konsultera...
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den har funktionen du är ute efter men IP20 är knappast tillräckligt i ett växthus med bevattning, fukthalt och allt kladd som uppstår. Har inget under IP44 i mitt växthus. Men om du kan använda dig av en klenspänningslösning typ 24Volt så blir det i alla fall inte personfarligt. Har å andra sidan ingen fläkt i mitt utan har löst temperaturen med luckautomatik som öppnar och stänger takluckorna utifrån värmen i växthuset.
I ett normalt växthus duger IP20 för normalt sprutar man inte vatten upp efter väggar och tak utan man försöker att få vattnet ner i jorden. Och miljön ska inte vara så fuktig att det avsätts kondens på "grejerna". Men vill du ha en av lite högre kapslingsklass så kanske http://www.nimaab.se/se/art/termostat-sr-121-1.php duger.
Det duger med den simplaste termostaten just nu ty det är ett prototypväxthus, måste kolla om det fungerar med fläkt. Blir utfallet bra så ska jag gradera upp! Tyvärr är ventfönsterna, med luckautomatik för små för att fixa ventilationen.
Men hur kopplar jag in termostaten för kyla? Så här ser kopplingsschemat ut:
Antar att N är nolla och PH är fas. Är det här schemat för "vanlig" koppling? Hur gör jag för att få kyleffekt?
Men hur kopplar jag in termostaten för kyla? Så här ser kopplingsschemat ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Antar att N är nolla och PH är fas. Är det här schemat för "vanlig" koppling? Hur gör jag för att få kyleffekt?