Precis köpt ny lägenhet och börjar planera för renovering. Kan ni se på bifogad bild om golvet är av furu eller gran? Inte slipat sen -89. Lgh är från 1903 om det hjälper.

Hade tänkt slipa det och vill ha ett ljust golv (åt det vita hållet) som är stryktåligt och tål rödvinsstänk. Vad hade ni rekommenderat för ytbehandling? Har ni bilder på hur det skulle kunna bli hade det varit väldigt uppskattat!

Mvh Axel

Klicka på bilden för högupplöst
1509176_12-121-16_photo_web.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jag skulle säga furu, gran brukar ha många små kvistar och furu lite färre och grövre.

Vill du ha ett riktigt tåligt golv så titta på Bonas Traffic, det är en 2komp lack för offentligmiljö.
Annars är ju hårdwax poppis, där kan man även gå in och punktbättra. Bona har lite oljebaserade betser som man kan blanda för att få lite mer liv i golvet och med dom avslutar man med olja eller vax, går kanske även att lacka över

• Gilla
ricaxe
  • Laddar…
C
Instämmer, det ser ut att vara ett undergolv (vid dörröppningen till vänster i bild finns antydningar till att det legat annan golvbeläggning ovanpå den nuvarande) och då är inte heller materialet i någon utvald golvkvalitet. Så om man vill ha ett stryktåligt golv kan det vara lämpligt att satsa på en behandling som ger en så tålig yta som möjligt. Tänk även på att furun mörknar till en gul/rödbrun ton om behandlingen inte skyddar träet från solljus.

Jag skulle också gissa på furu. Med tanke på att det verkar mörknat/gulnat. Granen häller sig väl ganska ljus.
Men jag skulle inte tvärsäkert säga att det är ett undergolv från början. Det ser ut som om det är lagt med en fris längs sockeln vilket känns som väl påkostat för ett undergolv. Ser lite för brett ut också. Eller?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.