B Boende45 skrev:
Man kallar inte någon som utfört ett hantverksarbete för ”arbetaren”.
Vore det inte kränkande att kalla någon som faktiskt jobbar för tjänstemannen? 🤔

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mirkan och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tjänstepersonen!

• Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tjänstepersonen!
Tjänstehen, ej att förväxla med tjänstejon.

• Haha
  • Gilla
Robin Lindberg och 3 till
  • Laddar…
T t-e-w skrev:
... eller kanske någon vars modersmål är något annat än svenska? Men jag uppskattar verkligen att jag har lärt mig betydelsen av ”översittare” av dig här.
Översittare betyder något helt annat. Så anamma inte alla lättstötta halvsmälta snöflingors oförmåga att uttrycka sig korrekt.
Att kalla en arbetare för arbetare kan inte vara fel. Det vet alla .... Ja, nästan alla😁.

• Gilla
Robin Lindberg
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Skulle Låtit det vara men såpskura höst och vår, så blir det snart silvergrått som om det alltid såpats.
Det är fredag ;-) Men tappa inte detta nu......
Håller med Staffan, såpskura i höst och vår själva så blir det bra.
/Workingclasshero

• Gilla
t-e-w och 2 till
  • Laddar…
T t-e-w skrev:
Skulle det vara rimligt att be dem komma tillbaka och såpa igen nästa vecka?
Det har förmodligen inte någon betydelse. Avvakta till augusti/september och se hur torrt träet är. Om däcket inte är väldigt smutsigt skulle jag köra en "snäll" tvätt och avsluta med ganska stark linoljesåpa-blandning som vinterskydd.

Hur gammalt är däcket? Blev du nöjd med slipningen? Frågar detta eftersom mitt eget däck nu är 19 år och undrar om det gör någon estetisk skillnad med att slipa.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
När man ändrade min titel på jobbet så frågade jag om jag fick mer i lön… svaret var ju såklart nej.

Jag frågade då om man kunde ändra mitt visitkort till knegare.

chefen var måttligt road :)

Arbetare är väll jättebra att använda, tydligt, ungefär som med barnen som kallar mig pappa.

Hep Hep skrev:
Man kallar kanske inte en hantverkare för det, men vilket ord tycker du är lämpligt att använda för någon som tar på sig ett jobb, gör något helt annat och sedan ljuger om det för att komma undan? Jag kan tänka mig rätt många olika titlar, men klåpare eller lögnare ligger nära. Eller kanske en kombination.
Har han ljugit eller misslyckats totalt med utförandet så är naturligtvis något av de epiteten det korrekta.

Har han både ljugit och misslyckats totalt bör du kalla honom för en lögnaktig klåpare.

Det är naturligtvis fel att använda epitetet arbetaren om man vill beskriva en lögnaktig klåpare.

Jag har f ö två akademiska examen själv men det hör inte hit.

B Boende45 skrev:
Har han ljugit eller misslyckats totalt med utförandet så är naturligtvis något av de epiteten det korrekta.

Har han både ljugit och misslyckats totalt bör du kalla honom för en lögnaktig klåpare.

Det är naturligtvis fel att använda epitetet arbetaren om man vill beskriva en lögnaktig klåpare.

Jag har f ö två akademiska examen själv men det hör inte hit.
Så i det här fallet var "arbetaren" ett alldeles för snällt ordval.

• Haha
Intet
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Hur gammalt är däcket? Blev du nöjd med slipningen? Frågar detta eftersom mitt eget däck nu är 19 år och undrar om det gör någon estetisk skillnad med att slipa.
Däcket är ungefär 15 år gammalt. Jag är ganska nöjd med den faktiska slipningen, så nu behöver jag inte oroa mig så mycket för splitter i ytan. Det finns dock några ställen där några kvistar har slagits ut helt (något jag ursprungligen hade bett dem att ta hand om eftersom det är något som kan hända, men nu tänker jag göra det själv).

Får jag fråga dig vad det gick på?

Är det riktigt att slipningen bara ska ske i trä-riktningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.