Hej,

Jag håller på att titta på ett hus där det finns märkliga mörka skivor på vinden.
Ingen lukt finns på vinden. Däremot så är nästan alla skivor lite mörka, det ser ut som påväxt, men frågan är om det är det?

Det finns några skivor som ligger kant i kant, som inte har någon påväxt alls, eller så är dom inte behandlade.
När skivor ligger kant i kant och om det är påväxt, så bör väll båda skivorna få påväxt, det är en sådan distinkt skillnad på skivorna.

Den andra möjligheten är att skivorna är behandlade med något, vilket gör den mörka färgen. Skivorna kanske tog slut och man stoppade in en vanlig skiva på sina ställen.

Inte heller några takstolar, reglar etc har någon påväxt alls.

Enligt ägaren är inga skivor utbytta.
Det är ett Myresjöhus från -99. Under takpannorna är det träfiberskivor som jag förstått det.

Ska självklart höra av mig till Myresjöhus också för att höra mig för lite.

Mvh
Dennis

• Mörka träfiberskivor på en vind med påväxtliknande mönster; skillnad synlig mellan skivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörka träfiberskivor på en vind i Myresjöhus, varierande i färg, med träreglar och några verktygslådor kring skivorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Ser ganska märkligt ut, men som du skriver och som man ser på bilderna ligger det helt opåverkade skivor kant i kant med dom mörka skivorna. Det kan ju vara så att byggarna hade lite visuellt "defekta" skivor i lager och passade på tillfället att använda dom.

Eller man kanske använde dom till att täcka material under bygget och pga väta blev dom missfärgade då, men det bör inte vara någon fara med den missfärgningen nu, dom är ju torra och hela(?)
Under den tid jag jobbade som timmerman förra seklet så hände det att byggarn tog använt formvirke till takkonstruktionen, kanske inte helt enligt reglerna men så gjorde man på 1900-talet 😉 Men dom takstolarna kunde ju se lite ofräscha ut med en del betongrester på ytan 😆

Skrapa/spetsa med en kniv på några mörka skivor och kolla så att dom är friska under den mörka ytan.

D dennisdy skrev:
Enligt ägaren är inga skivor utbytta.
Kolla med förra ägarna om det har sett ut så här från början när huset byggdes, om dom inte är första ägarna kanske dom kan förmedla kontakt till dom?

Men min magkänsla grundat på din beskrivning och bilderna säger att det bör inte vara någon fara med taket, men visst, du kanske kan pruta lite pga dom ;-)

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D dennisdy skrev:
Under takpannorna är det träfiberskivor som jag förstått det.
Det där är skivorna under pannorna, det finns inget ytterligare lager.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det där är skivorna under pannorna, det finns inget ytterligare lager.
Jaha, det trodde jag inte? Men duk måste ligga melllan pannorna och detta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.