Hej,

Vi bor i en lägenhet med litet badrum och har på grund av kommande bebis bytt ut badkaret mot dusch och tvättmaskin.

Ovanpå tvättmaskinen vill vi nu sätta en furuskiva (27mm tjock) som ska agera som skötbord och bänkskiva. Ovanför ska vi sätta ett matchande hyllplan i furu.
Det är alltså inte i direkt risk för vatten, men fortfarande nära duschen.

Anledningen till valet av furu är dels budget men också att det matchar den lantliga stil vi är ute efter.

Min fråga är: Hur behandlar vi skivan och hyllplanet för att det ska klara våtrumsmiljön utan att bli ful eller förstöras? Vi vill gärna pigmentbehandla - typ betsa/lasera i någon vit eller grå nyans och sedan ha ett ytskikt som klarar slitage.

Jag har tidigare byggt ett skrivbord med furuskivor och betsade då först och avslutade med klarlack, det har hållit sig fint i vardagsrummet i 4 år nu. Funkar samma behandling för något som ska stå i badrummet?

Det fungerar, använd en lack som är vattentålig.

Och kanske ett extra varv med lack så det blir tätare, och behandla undersidan likadant.

Protte

Tack för bekräftelse på att jag tänker rätt.

Absolut blir det behandling med två lager lack på alla sidor så det inte smiter in fukt någonstans.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.