Tidigare har jag alltid föredragit behandlade skruv av stål med C4 ytbehandling när jag skruvat en stomme eller likande, tex Essve Corrseal.
Har under senare år tyckt att deras ytbehandling inte är lika bra som tidigare och flera skruv har gått av eller rostat.
Tidigare valde jag just denna för att skruv av rostfritt tenderar att gå av när tex skruvar trall men materialen har ju olika egenskaper.
För en tid sedan såg jag en film där en snickare förespråkade spik framför skruv och visade då hur man lätt "vickar av" en skruv men hur mycket mer en spik klarade av för att visa på att använda ett mjukare material för att sammanfoga en stomme som kan röra sig under årens lopp.

Nu funderar jag på om jag ska köpa rostfria skruv istället för behandlade skruv av stål för en kommande stomresning,
vad har ni för erfarenheter av val av material i skruv utifrån främst hållfasthet?

RoTe
Stomme skjuter man väl bäst med stomresningsspikpistol.

• Gilla
Bart
  • Laddar…
Ingen som har erfarenhet av hållfastheten på rostfria träskruv jämfört med motsvarande i behandlat stål?
Det är ju en betydande prisskillnad så man vill ju inte lägga pengar i onödan.

RoTe RoTe skrev:
Stomme skjuter man väl bäst med stomresningsspikpistol.
Beror på ändamålet och i detta fallet konstruktionen.
Har en spikpistol som ska användas där detta är bästa lösningen men det var inte detta frågan handlade om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.