23 007 läst ·
87 svar
23k läst
87 svar
Begravningskostnad - Dödsbo i konkurs
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Men du beställde väl tjänsten med den klausul med i avtalet? Någon liknande formulering brukar inte finnas när inköpsavdelningen beställer.krille_krabba skrev:
Jag är heller inte jurist, men vill jämföra situationen med ex. ett aktiebolag som sätts i konkurs.
Fordringsägare kan ju i en sådan situation inte ställa om sina fakturor till beställaren av varan/tjänsten, vilket i sådana fall skulle vara inköpsavdelningen i företaget, eller rentav den anställda inköparen.
Jag tycker snarare att man kan jämföra med situationen när man är flera på ett lån. Tanken är att nummer 1 ska betala men gör den inte det så är övriga skyldiga att betala.
Det är rätt, begravningskostnader är en prioriterad fordring.A Anders_Nilsson skrev:
Dock har banklån med pantförskrivning (ex. bolån) en ännu högre prioritering i kedjan, vilket skapat denna situation.
Banken har redan gjort en lite förlust och har såklart ingen anledning/intresse att släppa tillbaka pengar till dödsboet.
Jag skulle påstå att det rent juridiskt till och med är värre än så. Borgenären kan gå direkt mot beställaren utan att först kräva dödsboet om borgenären så önskar. Sen görs detta säkert normalt inte men det är en annan sak.Fairlane skrev:
Ja, likt ett borgenärskap. Frågan är om avtalet/avtalstexten gör mig till en borgenär i denna situation?Fairlane skrev:
Men du beställde väl tjänsten med den klausul med i avtalet? Någon liknande formulering brukar inte finnas när inköpsavdelningen beställer.
Jag tycker snarare att man kan jämföra med situationen när man är flera på ett lån. Tanken är att nummer 1 ska betala men gör den inte det så är övriga skyldiga att betala.
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 inlägg
Tror det blir svårt att få rätt..........även om den ursprungliga fakturan är ställd på dödsboet så kan de ju stryka den och skriva en ny på beställaren i efterhand...........Så är man på ruta ett iallafall......
Begravningskostnader är ju tyvärr en baksida av allt om det saknas medel i dödsboet. Nån åker alltid på att betala......Hade den som dött beställt sin egen begravning hade de inte kunnat göra nåt men det är ju ganska ovanligt att det blir så..........
Begravningskostnader är ju tyvärr en baksida av allt om det saknas medel i dödsboet. Nån åker alltid på att betala......Hade den som dött beställt sin egen begravning hade de inte kunnat göra nåt men det är ju ganska ovanligt att det blir så..........
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Du skrev att dödsboet sattes i konkurs. Då antar jag att det tillsatrtes en konkursförvlatare? Fick förvaltaren betalt? Tror att begravningskostnaderna skall ha samma prio som konkursförvaltaren.
Ja, det har utsetts en konkursförvaltare. Deras arvode måste ju tas från dödsboet så det är en intressant vinkel om prioriteringen.H hempularen skrev:
Deras utsago är i princip att banken tagit allt, och att det inte ens räckte att täcka upp de bolån som fanns.
Hej Krille
Tänker att det kan vara knepigt då du skrivit på ett avtal som säger att du är solidariskt betalningsansvarig för kostnader som uppstår. Du kan ju börja med att ställa frågan vilka kostnader som begravningsbyrån haft och som inte täcks av den begravningsavgift som erläggs via skattesedeln varje år.
Mvh
Urban
https://www.svenskakyrkan.se/begravning/begravningsavgiften
Tänker att det kan vara knepigt då du skrivit på ett avtal som säger att du är solidariskt betalningsansvarig för kostnader som uppstår. Du kan ju börja med att ställa frågan vilka kostnader som begravningsbyrån haft och som inte täcks av den begravningsavgift som erläggs via skattesedeln varje år.
Mvh
Urban
https://www.svenskakyrkan.se/begravning/begravningsavgiften
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Om konkursförvlataren har lyckats få ut pengar, så borde de pengarna troligen delas med begravningskostnaderna, alternativt att förvaltaren ser till att få loss mer.krille_krabba skrev:
Som jag förstår det gäller följande prioritet för ersättning från ett dödsbo i konkurs.
1. Konkursförvaltare
2. Lån med säkerhet i egendom som banklån för fastighet
3. Begravningskostnader
4. Övriga krav
I det fall som TS har verkar det som att tillgångar täckt konkursförvaltare och lånen delvis. Då finns inget över till övriga. Dödsbodelägare behöver inte betala dödsboets skulder. TS hade ju i ett avtal åtagit sig att stå för begravningsbyråns kostnader om tillgångar inte finns så det åtagandet gäller.
1. Konkursförvaltare
2. Lån med säkerhet i egendom som banklån för fastighet
3. Begravningskostnader
4. Övriga krav
I det fall som TS har verkar det som att tillgångar täckt konkursförvaltare och lånen delvis. Då finns inget över till övriga. Dödsbodelägare behöver inte betala dödsboets skulder. TS hade ju i ett avtal åtagit sig att stå för begravningsbyråns kostnader om tillgångar inte finns så det åtagandet gäller.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
En fråga, måste man begrava en kropp? Vad händer om man vägrar betala eller helt enkelt inte kan, typ att man är på utmätning och inte kan skaka fram ens femtio tusen. Blir det kommunens ansvar då?