Troligtvis bärs kistan ut av en kyrkovaktmästare som med hjälp av ergonomiska korrekta hjälpmedel kan placera kistan på avsedd plats. Ev kostnad för att en procession som vissa önskar ska marschera ur täcks mao inte

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Om jag kommer ihåg rätt är begravning prioriterat lagmässigt så förvaltaren skulle betalt ur dödsboets medel och så får fodringsägarna finna sig i att få mindre betalt.
Detta är rätt, så var det när min biologiska mor dog för ett par år sedan. Begravningskostnaderna gick före allt, sen fick Kronofogden resten.

Det är ju aldrig lätt när man hamnat i denna sits. Inget de flesta har någon tidigare erfarenhet av. I detta fallet har ts tyvärr agerat fel och därmed hannat i en knivig sits. Han skulle omedelbart gjort en uppskattning och då förväntats förstå att det kan saknas tillgångar. I och med det så är det full lockdown som gäller. Inga räkningar får betalas ingen begravning får beställas. Gör man det så blir man själv ansvarig. Det är ju ts som beställt begravningen inte dödsboet som inte har råd. I och med att det saknats tillgångar har han då inte haft mandat att göra det. Därför blir han också i enlighet med avtalet själv betalningsansvarig. Det skulle han öven blivit om han hade betalat av någon annan skuld tex med kontanter man hittat i huset.

Han måste absolut reglera skulden till begravningsbyrån snarast. Det har redan påförts diverse avgifter för kronofogden ansökning till tingsrätten eventuell ränta. Allt måste betalas, ju fortare ju bättre. Då det bestridits så blir det inte tal om anmärkning, men kostnaderna kommer skena om det går till tingsrättsförhandling.

Gällande hjälp från kommunen så skall dom stötta med enklare begravning vid konkurs. Risken är att även det kan fått förlorat då ts gjort saker i fel ordning. Men det verksr ju som att han fått visst hopp om hjälp. Kan ju hända att kommunen tog ett felaktigt beslut i början när de gav avslag som fe nu rättar. De kan stötta med max upp till halvt basbelopp ca 26k. Exakt får man kolla med sin kommun det kan variera. På nedan länk finns bra info vilken ordning man skulle agerat.

https://www.konsumenternas.se/livss...-om-ett-dodsbo/nar-pengarna-inte-racker-till/

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
För mina anhöriga är det enkelt, kremera och sprid någonstans.

Kostar noll och arvingarna får max, jag som död skiter i vilket för jag finns ändå inte mer.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Väldigt tråkig situation du hamnat i, beklagar.

Det lättaste o bästa är att betala o gå vidare.

Eventuellt hade jag pratat med kommunen en runda till för o se om det går o få ut några pengar från dom gällande begravningskostnaderna. Reglerna verkar skilja sig från kommun till kommun.

Var involverad i en liknande situation förra året.

Där var begravningsbyrån tydlig med att det var inte dödsboet som var beställare av begravningen. Utan beställaren fick kräva dödsboet på pengar.

Att hitta information o detaljerade råd är väldigt svårt. Kommunens ”rådgivare” var väldigt rörig o gav oklara samt felaktiga råd.

Kronofogden o ev. en del bankåtagande går före allt även prioriterade fodringar, det var min tolkning.

Ligger t.ex redan personen hos kronofogden kan pengarna försvinna innan man har möjlighet att betala begravningen med ev. tillgängliga medel.

I det dödsboet jag var involverad i fanns det pengar som kunde täcka begravning men desto mer skulder. Förfarandet blev att begravningskostnaderna betalades vilket är ok då dom är prioriterade. Sedan sattes dödboet i konkurs.

Alla tillgångar tog konkursförvaltaren samt skickade en rejäl faktura till staten. Samt i princip fick ingen fodringsägare betalt. Men det är en annan historia.

Kan ångra lite i efterhand att jag inte betalade fler räkningar som skulle kunna betraktas som prioriterade då konkursförvaltaren istället tog allt. Men ville samtidigt bara bli av med dödsboet..

• Gilla
krille_krabba
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Kostar noll och arvingarna får max, jag som död skiter i vilket för jag finns ändå inte mer.
Jag brukade hålla med, har alltid sagt att jag vill begravas så billigt som möjligt.

Men begravningar är inte till för de döda. De är till för de anhöriga. Så för mig känns det bäst att låta de anhöriga bestämma hur de vill sköta saken.

Min enda önskan numera är att begravas intakt på samma plats som mina anfäder. Det vore ju för jävligt om man skulle bli återuppväckt nån gång, och så är man bara aska som ska försöka sätta ihop sig själv igen, och långt ifrån alla man vill träffa igen. 😳

• Haha
YuGi
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Som jag skrev innan, som jag tolkar det blir det inte noll hur man än vill.
Du har fortfarande kostnader för att komma från bårhus till kremeringen.

Kilrain Kilrain skrev:
Jag brukade hålla med, har alltid sagt att jag vill begravas så billigt som möjligt.

Men begravningar är inte till för de döda. De är till för de anhöriga. Så för mig känns det bäst att låta de anhöriga bestämma hur de vill sköta saken.

Min enda önskan numera är att begravas intakt på samma plats som mina anfäder. Det vore ju för jävligt om man skulle bli återuppväckt nån gång, och så är man bara aska som ska försöka sätta ihop sig själv igen, och långt ifrån alla man vill träffa igen. 😳
Efter mammas bortgång tänker jag liknande om begravning och faktisk begravningsplats.
Det är upp till de efterlevande hur de vill sörja mig direkt och i framtiden.

Nu tog förvisso min mamma sitt liv, så vad hon önskade kan ju varit en effekt av den sjukdom som ledde dit.

Vi valde att hålla en ceremoni trots att hon inte önskade det, för att det var för vår skull vi som hon lämnade kvar för att vi skulle kunna få ett litet avslut.

Sedan begravdes hon enligt sin önskan i en minneslund, vilket vi tyckte kändes lämpligt, på så sätt känner vi på något sätt vilken minneslund som helst passar att minnas på.

Sen ett tips till alla, fyll gärna i vita arkivet, det kan vara ovärderligt för de som i efterhand vill anordna en begravning.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Sen ett tips till alla, fyll gärna i vita arkivet, det kan vara ovärderligt för de som i efterhand vill anordna en begravning.
Och för de som kanske inte känner till denna tjänst kommer en länk:

https://vitaarkivet.fonus.se/

Affisch med texten "Vita Arkivet - En kram till eftervärlden," med knappar för att skapa konto och logga in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Tyvärr, du kommer att kosta dina efterlevande en slant ändå, det går inte att göra helt gratis men IKEA kanske tar fram billiga lådor i platta paket framöver om behoven ökar. Galghumor...

Men något för alla oss anhöriga att tänka på när vi signerar avtalen med begravningsbyrån när någon anhörig gått bort och man inte har hunnit greppa det ekonomiska läget i dödsboet ännu; samtliga dödsbodelägare bör vara solidariska beträffande begravningskostnaderna så att det inte bara är en, dvs den som brukar hantera bouppteckningen mm som i slutändan står där ensam med ett betalningskrav. Min nyvunna erfarenhet är att signeringen numera ofta sker digitalt (ex Fonus) och då blir det ju med automatik en person som blir ansvarig. Kanske bäst att kolla upp med byrån innan man signerar?

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Min nyvunna erfarenhet är att signeringen numera ofta sker digitalt (ex Fonus) och då blir det ju med automatik en person som blir ansvarig.
På vilket sätt skulle något skilja om signeringen sker med papper och penna eller digitalt?

K krambriw skrev:
Kanske bäst att kolla upp med byrån innan man signerar?
Finns det så mycket att kolla upp? Jag antar att alla begravningsbyråer har liknande formuleringar som den TS har, alltså:

"Beställare av uppdraget är att anse som företrädare för dödsboet samt är solidariskt med dödsboets betalningsskyldighet gentemot begravningsbyrån."

Du fattar inte vad jag menar så jag förtydligar....

Oftast är det ju så att det blir EN person som brukar vara den som tar tag i sakernas natur och sköter kontakter med begravningsbyrån mfl, ser till att rum på äldreboende töms o städas inom fem dagar mmmmm

Resten av anhöriga brukar snällt "överlåta" allt detta till"någon" som brukar vara den som är fixare i allt

Så fort du tar kontakt med en begravningsbyrå så vill dom självklart att du signerar avtalet. Fonus skickar då ett via mejl som du förväntas signera digitalt med bankid. Så fort det är gjort är du ensam beställare och betalningsansvarig. Om du inte gillar det så menar jag att du inte ska signera digitalt på detta sätt. Är det oklart med dödsboets ekonomiska situation som beskrevs i den här tråden är det ju rimligt att samtliga dödsbodelägare är solidariskt betalningsansvariga. Nöjer man sig med muntliga utfästelser är det okej med mig men i många fall kanske skrifligt avtal mellan dödsbodelägarna är bättre. Vad jag säger är att det inte täcks in i en "normal" process

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Du fattar inte vad jag menar så jag förtydligar....
Nej jag fattar nog inte riktigt.

K krambriw skrev:
Så fort du tar kontakt med en begravningsbyrå så vill dom självklart att du signerar avtalet.
Ja sluter man ett avtal är det ofta brukligt med någon form av signering/underskrift.

K krambriw skrev:
Fonus skickar då ett via mejl som du förväntas signera digitalt med bankid.
OK.

K krambriw skrev:
Så fort det är gjort är du ensam beställare och betalningsansvarig.
Men på vilket sätt skiljer det mot om du ingår ett muntligt avtal eller signerar avtalet på papper med din namnteckning? Ingår du ett avtal är du naturligtvis förpliktigad enligt avtalet, alldeles oavsett typen av eventuell signering. Även om avtalet ingås enbart muntligt måste du naturligtvis prestera enligt ditt avtal.

K krambriw skrev:
Om du inte gillar det så menar jag att du inte ska signera digitalt på detta sätt.
Och jag menar att man inte ska ingå avtal man inte gillar. Hur eller om det signeras saknar relevans.

K krambriw skrev:
Är det oklart med dödsboets ekonomiska situation som beskrevs i den här tråden är det ju rimligt att samtliga dödsbodelägare är solidariskt betalningsansvariga.
Nej det är just solidariskt betalningsansvar som är det "orimliga" i denna tråd. Mer rimligt tycker nog de flesta är att dödsbodelägarna delar lika på kostnaderna, vilket är något helt annat än solidariskt betalningsansvar.

Se mitt tidigare inlägg.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Snöa inte in på fel grej nu

Det viktigaste är att alla accepterar att dela på eventuella kostnader som kan uppstå

Men det är väldigt lätt hänt att folk signerar utan att förstå konsekvenserna

Av erfarenhet blir det lätt problem om det inte gjorts upp i förväg. Jag har ett sånt case på nära håll där några påstår ”det hade jag inte räknat med, det har jag inte råd med”

Vi kanske snart börjar förstå varandra 😄

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Pellegnillot71
krille_krabba krille_krabba skrev:
Ser också en rimlighet att i efterlevande tar hand om sina döda, oavsett om det rör kostnader, vård av gravplats etc. Min fråga är snarare av avtalsjuridisk karaktär. En död person kan inte beställa och betala sin egen begravning postumt, en representant för dödsboet får istället rodda med detta.

Är det avtalsjuridiskt rätt att "tvinga" en begravningskostnad mot beställande led, då fordran ursprungligen är ställd mot dödsboet, dvs. den döda personens personnummer?
När du beställde begravningen från begravningsbyrån, hade du då redan bestämt att du inte skulle betala fakturan?

Man undrar ju vad din far gjort dig eftersom du utsätter hans minne för det här, men det är kanske en annan fråga för ett annat forum.

• Arg
Bästerortarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.