1 318 läst ·
22 svar
1k läst
22 svar
Begära utökat mandat för boutredningsman?
Tyvärr har jag inte några pengar alls…men jag mår dåligt av att se miljoner ner i sjön pga obstruktion 🙈globaljuggler skrev:
Om du vill skänka bort pengar finns det andra mottagare som har större nytta av pengarna, hjälporganisationer i Ukraina exempelvis.
Tingsrätten kan inte ge dispens från lagen eller uppfinna nya mandat som inte redan står i Ärvdabalken. En boutredningsman har de verktyg som lagen medger – varken mer eller mindre – och domstolen kan inte ge dem rätt att agera utanför det regelverket. Risken är stor att du kastar 900 kr i sjön om ansökan gäller något som juridiskt inte existerar.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Själva försäljningen inkl. hanteringen i högsta domstolen gick på ca 6 månader, Jag var förvånad att det gick så fort. Min syster överklagade som sagt det mesta. Och ockuperade under en period ett av husen. Boutredningsmannen beslöt att var och en av oss skulle få komma in och välja lösöresdetaljer som vi önskade få i vår pott. På förerkommen anledning begärde vi övriga att advokaten eller hans assistent skulle övervaka när syrran var där (och för balansens skull, även när vi var där). Detta gjorde han inte, och precis som vi trodde så vägrade hon då att lämna huset, det tog 4 månader att få ut henne. Advokaten erkände att han hade felbedömt situationen tog på sig kostnaden för att få ut henne.Newgirl84 skrev:
Sedan beslöt TR som sagt att godkänna försäljningen, köpekontraktet var villkorat med att rättens beslut krävdes, senast 6 månader efter kontraktsdatum. Syrran överklagade som sagt till hovrätten, som kom fram till att hon verkade sakna förtroende för boutredningsmannen. Hovrätten skickade tillbaka ärendet till TR för att de skulle avgöra om han borde bytas ut. TR beslöt att inte byta ut honom. Då nekade HR prövningstillstånd. Det nekade prövningstillståndet överklagades till HD, sista dagen, med begäran om anstånd med att motivera överklagandet. HD kom fram till att inget skäl för anstånd hade angivits, och beviljade 3 veckors anstånd med att komplettera ansökan om anstånd, för att motivera varför hon ville ha anstånd.... med att motivera sitt överklagande. När de 3 veckorna hade gått så nekade HD prövningstillstånd direkt. jag var positivt överaskad.
Vi slapp en del överklagande genom att hon anlitade en usel jurist (inte advokat), någon av de här man får upp direkt om man googlar "familjerätt", som registrerades som hennes ombud. Men han kroknade efter någon vecka och avsade sig uppdraget. Men han meddelade aldrig varken domstolen eller boutredningsmannen det. Så alla handlingar gick till juristen, som verkar ha släng dem i papperskorgen för att han inte längre var hennes ombud. Därmed missade hon ett antal överklaganden... Lite upprörande men bra för oss övriga.
Boutredningsmannen skrev till både hovrätten och högsta domstolen och bad om "skyndsam handläggning", motiverat av villkorsklausulen i kontraktet. Det verkar ha gjort nytta.
Ang. pantbreven, det borde inte kunna hindra en försäljning att det saknas pantbrev. Det finns en standard "Way of working" som mäklare brukar använda. I princip går det ut på att ni som säljare måste stå kvar med pengar som kan täcka pantbreven efter försäljningen tills pantbreven har dödats. Men det kan alltså ske efter tillträdet. Detta som skydd ifall de saknade pantbreven skulle dyka upp med ett korrekt krav på återbetalning av ett lån. Men bara för att en person innehar pantbreven så kan hon inte kräva pengar. Det måste även finnas ett låneavtal, eller skuldbrev, panten är bara säkerhet för skulden, inget bevis för att en skuld existerar.
Jag tycker det låter väldigt konstigt att detta skulle behöva ta 10 år för er boutredningsman.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ang om boutredningsmannen begår hemfridsbrott. Då när syrran ockuperade huset. Så råkade advokaten se henne på stan, och skickade omedelbart dit en låssmed som fick byta lås på huset, när hon inte var där. Jag var lite förvånad, trodde inte att man fick göra så. Skall tilläggas att hon hade en annan bostad där hon var skriven.
Det låter som att ert gick snabbt.H hempularen skrev:Själva försäljningen inkl. hanteringen i högsta domstolen gick på ca 6 månader, Jag var förvånad att det gick så fort. Min syster överklagade som sagt det mesta. Och ockuperade under en period ett av husen. Boutredningsmannen beslöt att var och en av oss skulle få komma in och välja lösöresdetaljer som vi önskade få i vår pott. På förerkommen anledning begärde vi övriga att advokaten eller hans assistent skulle övervaka när syrran var där (och för balansens skull, även när vi var där). Detta gjorde han inte, och precis som vi trodde så vägrade hon då att lämna huset, det tog 4 månader att få ut henne. Advokaten erkände att han hade felbedömt situationen tog på sig kostnaden för att få ut henne.
Sedan beslöt TR som sagt att godkänna försäljningen, köpekontraktet var villkorat med att rättens beslut krävdes, senast 6 månader efter kontraktsdatum. Syrran överklagade som sagt till hovrätten, som kom fram till att hon verkade sakna förtroende för boutredningsmannen. Hovrätten skickade tillbaka ärendet till TR för att de skulle avgöra om han borde bytas ut. TR beslöt att inte byta ut honom. Då nekade HR prövningstillstånd. Det nekade prövningstillståndet överklagades till HD, sista dagen, med begäran om anstånd med att motivera överklagandet. HD kom fram till att inget skäl för anstånd hade angivits, och beviljade 3 veckors anstånd med att komplettera ansökan om anstånd, för att motivera varför hon ville ha anstånd.... med att motivera sitt överklagande. När de 3 veckorna hade gått så nekade HD prövningstillstånd direkt. jag var positivt överaskad.
Vi slapp en del överklagande genom att hon anlitade en usel jurist (inte advokat), någon av de här man får upp direkt om man googlar "familjerätt", som registrerades som hennes ombud. Men han kroknade efter någon vecka och avsade sig uppdraget. Men han meddelade aldrig varken domstolen eller boutredningsmannen det. Så alla handlingar gick till juristen, som verkar ha släng dem i papperskorgen för att han inte längre var hennes ombud. Därmed missade hon ett antal överklaganden... Lite upprörande men bra för oss övriga.
Boutredningsmannen skrev till både hovrätten och högsta domstolen och bad om "skyndsam handläggning", motiverat av villkorsklausulen i kontraktet. Det verkar ha gjort nytta.
Ang. pantbreven, det borde inte kunna hindra en försäljning att det saknas pantbrev. Det finns en standard "Way of working" som mäklare brukar använda. I princip går det ut på att ni som säljare måste stå kvar med pengar som kan täcka pantbreven efter försäljningen tills pantbreven har dödats. Men det kan alltså ske efter tillträdet. Detta som skydd ifall de saknade pantbreven skulle dyka upp med ett korrekt krav på återbetalning av ett lån. Men bara för att en person innehar pantbreven så kan hon inte kräva pengar. Det måste även finnas ett låneavtal, eller skuldbrev, panten är bara säkerhet för skulden, inget bevis för att en skuld existerar.
Jag tycker det låter väldigt konstigt att detta skulle behöva ta 10 år för er boutredningsman.
Vad är det för avtal du hänvisar till? Ett med BM? ….vår BM är tillsatt av tingsrätten.
För oss har enbart diverse saker i tingsrätten tagit ca 2 år. Nu väntar hovrätten och HD. Men HD lär inte ge prövningstillstånd? Gjordes det av er tvist men ändå så tog det totalt 6 mån? Låter orimligt kort…men bra!
Vår arvinge har inte någon annan bostad. Det försvårar nog avhysningen. Socialen är inblandade snart…det har gått 2 år.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Nej vi hade inget avtal med BM. Det var tingsrätten som utsåg denne. Vet inte vilklet avtal du undrar över? Tror att dete enda avtal i min text är i samband med pantbreven. Att din släkting har tagit pantbreven borde inte behöva vara ett problem för försäljning av fastigheten. Att pantbrev har försvunnint brukar bara innebära att man som säljare får vänta på att få full betalning tills de är dödade. Även om din släkting överklagar dödandet av pantbreven, så borde det bara innebära ytterligare lite fördröjning av likviden, inte stoppa försäljning. Det jag menade med låneavtal, är att om en person råkar ha pantbrev, så innebär inte det att personen kan kräva betalt för ett påhittat lån. Pantbreven är inte ett bevis för att du har lånat. Det behövs ett skuldbrev eller låneavtal som bevis på att någon har en skuld till dig.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
För oss tog det totalt ca 2,5 år, och vi var inte speciellt nöjda över boutredningsmannen, han gjorde en del missar som fick det att dra ut på tiden. Som när han inte hindrade min syster från att ockupera huset (det gällde både en villa och en sommarstuga, villan ockuperades). Dessutom försvann det en del lösöre av värde under ockupationen.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Och jag tycker som sagt tiden i ditt fall låter märklig.
Samtidigt som jag hade den här historien aktiv hade jag en kollega med liknande problem. Så vi brukade stämma av läget under luncher. Hans ärende tog ungefär lika lång tid. Där var det dock ingen släkting med (uppenbar) mental ohälsa. Hans problem var att den ena släktingen var hög jurist inom domstolsväsendet, och försökte köra över den relativt unga advokat som blivit förordnad som boutredningsman.
Samtidigt som jag hade den här historien aktiv hade jag en kollega med liknande problem. Så vi brukade stämma av läget under luncher. Hans ärende tog ungefär lika lång tid. Där var det dock ingen släkting med (uppenbar) mental ohälsa. Hans problem var att den ena släktingen var hög jurist inom domstolsväsendet, och försökte köra över den relativt unga advokat som blivit förordnad som boutredningsman.
Fanns en annan tråd här härom året(?) där hus med lösöre ockuperades av en för arvingarna relativt okänd sambo som visste hur spelet skulle spelas för att hålla sig kvar så länge som möjligt. Beskrevs också som en situation som var "omöjlig" att reda ut med enkla medel. Tror dock inte det kom fram något direkt användbart där.
Klicka här för att svara
