16 087 läst ·
66 svar
16k läst
66 svar
Bedrägeri med ROT? Vad göra?
Tror du missuppfattade vad jag skrev då den var en notering på inlägg #42. Inte illa menat men du har i några inlägg gjort påståenden som inte varit helt riktiga vad som kan kontrolleras, där "mycke_nu" på ett bra sätt sammanfattade att det inte är helt enkelt att bluffa med ROT och sedan klara sig undan.Byggis1976 skrev:Ja, eller hur. Meeeen nu är det företag vi råkat anlita inte ett sådant. Det som är faschinerande är att mycket av arbetet praktiskt genomfördes fantastiskt bra.....i detta fallet var det VD som ställde till det för dem genom att ljuga, bete sig som f- n osv. Sen var väl elinstallatören inte helt seriös eftersom besiktningen påvisade brottslig installation. Jag är dock mer eller mindre övertygad om att VD beordrade detta då denne var arg på oss.....
Dock är ju just nu situationen för det företag som SKALL ha vår ROT intressant. De har fått avslag, men på felaktiga grunder så efter utredning ( om den visar sanningen) kommer de få ROT en. De tvingas alltså vänta betydligt mer än 30 dagar. Vi kommer ju inte betala dem eftersom ROTen inte har använts av oss, Skatteverket har ju betalat ut den i ett bedrägeri......
Jag har inte en susning vad SKV kan kontollera, det är därför jag vill få lite input från denna tråd. Om jag i något inlägg påstått att jag VET vad SKV kontrollerar så är det fel. Jag har enbart pratat med handläggaren som handlägger vårt ärende.
MEN eftersom de betalar ut summan innan privatpersonen får hem brevet så VET jag att de inte gör någon vidare förkontroll i alla fall!
Men det bådar ju väldigt gott att det är svårt att bluffa med ROT.
MEN eftersom de betalar ut summan innan privatpersonen får hem brevet så VET jag att de inte gör någon vidare förkontroll i alla fall!
Men det bådar ju väldigt gott att det är svårt att bluffa med ROT.
Redigerat:
Idag skulle SKV skicka ut begäran om underlag till företaget i fråga. De har dessutom nyligen blivit av med sin F skatt....bådar inte gott. Så snart, kära byggforumvänner, är stockholm en klåpare mindre (kan dock inte garantera att de inte startar igen o kör på....). Gyvärr på bekostnad av skattepengar ( ROT ), polisiära åtaganden och en ( förhoppningsvis ) fängelseplacerig 6 mån.....dyrköpt!
Du kan nog räkna med dröjsmålsränta från företaget som ska ha ROT pengarna.
Har du pratat med dom om varför dom inte får sina ROTpengar?
Om firma nr1 går i konkurs undra vart dina ROTpengar tar vägen då, står staten då för att ditt ROTkonto (eller vad man ska kalla det för) kommer på + igen?
Har du pratat med dom om varför dom inte får sina ROTpengar?
Om firma nr1 går i konkurs undra vart dina ROTpengar tar vägen då, står staten då för att ditt ROTkonto (eller vad man ska kalla det för) kommer på + igen?
Har fått följande info från SKVnino skrev:
Vad gällande dröjsmålsränta så nej, så går det inte till. Enligt skatteverket så får de kännedom om att utredning pågår. Kunden drabbas inte ekonomiskt av denna typ av bedrägeri ( som tur är) dock får företag 2 vänta lite. Utan ersättning.
De är informerade men kan inte göra så mycket nu.
Om firma 1 går i konkurs står skattebetalarna , SKV, för skadan. Vårt rot konto återställs. Eftersom pengarna betalas ut i blindo är detta en avigsida kan man säga då.....dock kan de anmäla ansvarig för företag 1 för bedrägeri och jag vet inte om detta innebär personligt återbetalningskrav.
Du har pin pointat två avigsidor i systemet. Men enligt vissa källor på nätet rinner det ju miljoner ur detta system på felaktig grund.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Jag tror det är två olika mål. Skattedelen av det tas i förvaltningsdomstolar, brottet i tingsrätt osv. I brottmålet borde du kunna kräva ersättning för kostnader och merarbete som hans brott orsakat dig. Kontakta åklagaren och meddela att du vill begära skadestånd.
Intrigen växer. Det visar sig att företaget i fråga misskött sig fantastiskt vad gällande skatter o arbetsgivaravgiften och blivit av med F skattesedel. Detta är väl tecknet på att absolut ingen förkontroll av företaget görs innan ROT betalas ut.....troligtvis ligger det under olika avdelningar på SKV.
Anna har rätt. F-skattesedeln blev de tydligen av med i nu i december. Vi avslutade vårt projekt i Augusti avtalsmässigt, även om de nu inte anser det avslutat ännu tydligen. Självfallet var detta en del av vår kontroll innan vi skrev på.
SvD Nyheter
Fängelse för fusk med rotavdragEn hantverkare från nordvästra Skåne döms till ett års fängelse efter att han försökt göra rotavdrag på över en miljon kronor och hittat på renoveringsarbeten som aldrig genomförts, skriver Metro. Han ska även betala 1,2 miljoner kronor till Skatteverket.
Välkommen till SvD. Du har hamnat på den här sidan via Google.Sök fler artiklar om rot avdrag på SvD.seTill SvD:s startsida
15 december 2012 kl 01:29 , uppdaterad: 15 december 2012 kl 01:36
Mannen är inte unik i sammanhanget. Skatteverket har begärt tillbaka felaktigt utbetalda rotavdrag i Skåne på omkring 13 miljoner kronor hittills i år.
Fängelse för fusk med rotavdragEn hantverkare från nordvästra Skåne döms till ett års fängelse efter att han försökt göra rotavdrag på över en miljon kronor och hittat på renoveringsarbeten som aldrig genomförts, skriver Metro. Han ska även betala 1,2 miljoner kronor till Skatteverket.
Välkommen till SvD. Du har hamnat på den här sidan via Google.Sök fler artiklar om rot avdrag på SvD.seTill SvD:s startsida
15 december 2012 kl 01:29 , uppdaterad: 15 december 2012 kl 01:36
Mannen är inte unik i sammanhanget. Skatteverket har begärt tillbaka felaktigt utbetalda rotavdrag i Skåne på omkring 13 miljoner kronor hittills i år.