Tyvärr är det så att ska man bygga ett samhälle på att alla inte är fuskare eller rent av kriminella så blir det i vissa fall precis sådant här som kan hända och drabbat TS. Men i TS fall utifrån flera trådar så verkar det vara ett helt oseriöst företag utifrån flera aspekter.
Alternativet är att göra tvärtom och skapa en byråkrati som troligtvis kostar mera än vad fusket innebär.
Jag kan bara konstatera att de hantverkare jag nyttjar sköter detta exemplariskt. Och som det skrivits tidigare tillhör jag de som direkt betalar fakturorna om det motsvarar vad som är överenskommet.

Jo, fast byråkratin med att vänta ytterligare några dagar innan Skatteverket betalar ut är ju inget " stort byråkratiskt system". Skulle väl tro att byråkratin att försöka få tillbaka felaktigt utbetalade pengar och driva polisärenden är värre.

Jag anser mig själv också betala snabbt och det som är överenskommet. Men jag tar omså strid om någon försöker lura mig. Ärlighet är för mig fantastiskt viktigt.

lassaserik skrev:
Land ska med lagföring byggas. Att bedrägeri med ROT belönas med 6 mån fri mat och bostad låter bra. Hoppas att skatteverket är på tårna och lyckas övertyga åklagarna att gå hela vägen...
Society should be built upon the Rule of Law. To award ROT fraud with six months of free room and board sounds good. Let's hope that the tax authorities are on their toes and are able to persuade the prosecutors to go all the way..

Det där lät väldigt amerikanskt.

I LIKE IT! :thumbup:

...yes, jag lovar att hålla tråden levande o uppdatera vad som händer.

Många företag har som satt 10 dagar som förfallo på fakturan.
Får faktura nr 1 från spik ab, 10 dagar tills förfallo, då kan man hänvisa till faktura principen och betala efter 30 dagar.
Men om man har betalat faktura nr 1 inom 10 dagar och sen så dimper faktura nr 2 in, då måste man betala inom 10 dagar iom att man har godtagit företagets faktura normer.

Är rättså vanligt med att fastighets ägare säljer rot till mindre seriösa firmor.
Vad är straffsatsen vid ett sådant förfarande, för fastighets ägaren tillika företagaren?

har skattmasen någon tips mail?

Vi har undersökt detta eftersom vi tänker driva bedrägeri. 6 månaders fängelse verkar ha blivit praxis för små bedrägerier såsom det i vårt fall, 2 år för större miljonbelopp. För bedrägeriåtal spelar det ju ingen roll om AB är i konkurs. Det är personen som ansvarar som åtalas i egenskap av privatperson.

Man kan troligtvis e- posta tips till dem.

Det verkar också förekomma att företag o kunder är i maskopi, dvs de känner husägarna som inte tänkt använda roten och då ger möjligheten till sin " svåger" . Systemet har oändligt många brister.

Det finns nog andra åtalspunkter, typ bokföringbrott och skattebrott.

Sedan verkar det ju vara föga smart att ta ut ROT på svågern om denne inte betalat någon faktura, mycket lätt för SKV att konstatera vid en revision.

Jag läste fö en rapport från SKV för ett tag sedan att just ROT ger många möjligheter till extra kontroller. Man kör exvis ROT-utbetalningar mot inbetalda arbetsgivaravgifter och moms. De om fuskar med ROT brukar inte betala andra skatter heller, och då åker dom dit direkt.

Banker har väl sekretess så om ett företag utställer en fakutra till kund och båda parter är " ense" om att arbete utförts och fkturan betalats, hur kollar SKV det?

Byggis1976 skrev:
Banker har väl sekretess så om ett företag utställer en fakutra till kund och båda parter är " ense" om att arbete utförts och fkturan betalats, hur kollar SKV det?
Jag tror att "mycke_nu" menar: Skatteverket får från seriösa företagare in varje månad en momsdeklaration där finns de uppgifter som behövs för att jämföra vilken omsättning en firma har. Om denna redovisning kantrar mot redovisade rot-deklarationer så syns det.

Vem har inte hört talas om gryningsräder där hämtar SKV det papper inkl. kontoutdrag från banker dom behöver.

Faktura ,finns ingen faktura praxis om att det skall vara 30 dagar . Det är räntelagen som är 30 dagar
Skickar jag en faktura på tex 5 dagar o den inte betals så kan den teoretiskt va hos kfm innom 30 dagar

Byggis1976 skrev:
Moms-, arbetsgivaravgift- och inkomstdeklarationer är allt SKV behöver och det har dom redan. Vill dom sedan ta in uppgifter från bokföringen hos fuskare är det inga som helst problem. Inte heller att få tillgång till bankuppgifter.

Vill dom kolla en privatperson har dom laglig rätt att begära in uppgifter från näringsidkaren och då är det säkrast att det finns fakturor som stämmer med både bokföringen och momsdeklarationerna. Att försöka fuska med ROT är riktigt osmart jämfört med andra sätt, svartjobb tex.

Inte så att jag förordar fusk. Självklart.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Alla företag som har "hederliga" avsikter, merparten, ska verkligen undvika att man blir utsatt för en sådan utredning då det i värsta fall kan leda till konkurs eller att företaget kan få avvecklas.

snickjon skrev:
Många företag har som satt 10 dagar som förfallo på fakturan.
Får faktura nr 1 från spik ab, 10 dagar tills förfallo, då kan man hänvisa till faktura principen och betala efter 30 dagar.
Men om man har betalat faktura nr 1 inom 10 dagar och sen så dimper faktura nr 2 in, då måste man betala inom 10 dagar iom att man har godtagit företagets faktura normer.

Är rättså vanligt med att fastighets ägare säljer rot till mindre seriösa firmor.
Vad är straffsatsen vid ett sådant förfarande, för fastighets ägaren tillika företagaren?

har skattmasen någon tips mail?
Finns ingen sådan fakturaprincip. Företaget kan sätta vilken förfallodag de vill tom finns det mobila fakturasystem så de kan ta betalt på plats via sin smartphone och kundens betalkort. Däremot kan man inte kräva ränta förrän efter 30 dagar.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
AndersS skrev:
Alla företag som har "hederliga" avsikter, merparten, ska verkligen undvika att man blir utsatt för en sådan utredning då det i värsta fall kan leda till konkurs eller att företaget kan få avvecklas.
Ja, eller hur. Meeeen nu är det företag vi råkat anlita inte ett sådant. Det som är faschinerande är att mycket av arbetet praktiskt genomfördes fantastiskt bra.....i detta fallet var det VD som ställde till det för dem genom att ljuga, bete sig som f- n osv. Sen var väl elinstallatören inte helt seriös eftersom besiktningen påvisade brottslig installation. Jag är dock mer eller mindre övertygad om att VD beordrade detta då denne var arg på oss.....

Dock är ju just nu situationen för det företag som SKALL ha vår ROT intressant. De har fått avslag, men på felaktiga grunder så efter utredning ( om den visar sanningen) kommer de få ROT en. De tvingas alltså vänta betydligt mer än 30 dagar. Vi kommer ju inte betala dem eftersom ROTen inte har använts av oss, Skatteverket har ju betalat ut den i ett bedrägeri......

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.