Hemmakatten skrev:
Men är det inte så att företaget begär ROT/RUT-pengarna så fort de skickat fakturan till kunden? Vi anlitar en städfirma och får faktura en gång i månaden och jag har för mig att jag flera gånger hunnit få brev från Skatteverket om utbetald RUT innan jag har betalt städfirman.

En avsikt med införandet var att det skulle vara smidigt för företaget och att de skulle få pengarna snabbt (inom 10 dagar).De flesta fakturor vi får är på 20 eller 30 dagar och det låter inte rimligt att ett företag ska behöva vänta uppåt 40 dagar, eller mer om fakturan inte betalas i tid.
Företaget får inte begära ut pengar från skatteverket förrän kunden har betalat fakturan.

I det här aktuella fallet i tråden (om jag fattat det rätt) så har företaget iofs fått in pengar från kunden, men på fakturor där inget ROT avdrag var gjort, vilket är bedrägeri.

är det inte så att det är föregående månads faktura du får papper om då?
man får som sagt inte begära utbetalning innan fakturan är betald, men det finns iof ingen kontroll på att den verkligen är det... Jag råkade själv begära utbetalning förtidigt av misstag, hade 2 fakturor på liknande belopp och kollade inte riktigt... Ringde själv SKV och stoppade utbet

Vi har anmält bedrägeriförsök till vår handläggare och lämnat in kopia på allt underlag. Vi tror doch att företaget i fråga är konkursmässigt.

Tyvärr leder ju detta förfarande på skatteverket till att det företag som SKALL ha rot (på rätt sätt) får nu vänta 3-4 veckor......men det är ju viktigt att betala snabbt ja. Alla andra egenföretagare i sverige (!) lever ofta med 30 dagars fakturor. Jag har själv jobbat som konsult mot större företag och de har alla 45 dagar. Eftersom detta är 50% så tycker jag det skulle vara mer rimligt att summan kunde utbetalas när fakturan skickas men efter att kunden fått en dag på sig att meddela om fakturan är giltig....som läget är nu rinner väl miljoner ur systemet i bedrägeri.....

Rent principiellt kan jag likna läget vid följande: arbetet bestod av moment med avtalat pris. Moment 1 kostar 100,000. Om full ROT skulle dras på detta innebär det ju att kunden betalar 50,000 och 50,000 betalas av skattereduktion. I vårt fall fick vi faktura o leverans av moment 1 med daktura UTAN dragen rot, dvs på 100,000 sek, som vi betalat. Rot skulle läggas på tex moment två. Projektet var stort och arbetskostnaden uppgick mångfalt till kostnad över rot underlag...Men relationen sprack och vi fick ta in entreprenör två för moment två. Nu har det nya företaget levererat moment tre och korrekt fakturerat oss 50% och begärt rot. Men nu alltså fått nekat då företag ett vill ha hela sin faktura från oss PLUS rot.

Detta kanske tydliggör.

Hempularen har uppfattat rätt. 100 % av fakturerat belopp och avtalat pris har betalats av oss.

Men....åtalet är i rullning. Vi har lämnat in vårt underlag så nu får vi se. Skatteverket tvekar ju inte med bedrägeriåtal. I vårt fall, eftersom relationen bröts har vi ombud inblandade. Vår Advokat har tilloch med tidigare meddelat att de självfallet inte kan dra rot utan skall då fört återbetala det beloppet till oss......så i detta fallet är det inte ett misstag. Genomtänkt bedrägeri. Det bästa de kan göra är nog att bara inse och återbetala när de nu blir kontaktade av skatteverket. Annars kan nog 6 mån fängelse vänta eftersom vår " bevisning" är tung......har läst på och 6 mån verkar standard för mindre bedrägeriet gällande rot. Vid större belopp verkar staffskalan vara nått år. Vilka nötter!

Går in bara för att följa tråden.

Är det en Svensk reg. firma eller kan dom ha samlat pengar och rest hem.

Det är ett svenskt AB.

Paul-Staffanstorp
Byggis1976 skrev:
Vi har anmält bedrägeriförsök till vår handläggare och lämnat in kopia på allt underlag. Vi tror doch att företaget i fråga är konkursmässigt.

Tyvärr leder ju detta förfarande på skatteverket till att det företag som SKALL ha rot (på rätt sätt) får nu vänta 3-4 veckor......men det är ju viktigt att betala snabbt ja. Alla andra egenföretagare i sverige (!) lever ofta med 30 dagars fakturor. Jag har själv jobbat som konsult mot större företag och de har alla 45 dagar. Eftersom detta är 50% så tycker jag det skulle vara mer rimligt att summan kunde utbetalas när fakturan skickas men efter att kunden fått en dag på sig att meddela om fakturan är giltig....som läget är nu rinner väl miljoner ur systemet i bedrägeri.....
Vill bara tillägga att jag och många med mig kör med 10 dagar mot kunder och jag kör dessutom med 5 dagar när det är ROT inblandat för jag är inte road av att leka bank ;)

Men visst... sen har vi ju 30 dagar mot företag och deras fordringar :)

jag brukar oftast sätta 30dagar till privatpersoner och brukar få betalt efter några dagar

kanske för att dom vill bli av med mig så snabbt det går :)

Paul-Staffanstorp
Hehe... jag betvivlar det för du känns seriös :)

Jag känner bara att jag inte vill riskera leka bank för det finns alltid de som ska dra det till sista dagen bara för att det står si och så på fakturan.
Arbetet är dock utfört och materialet levererat så jag tycker inte det är mer än rätt att de betalar för sig. :)

nej det blir ju surt när dom drar på det men som tur är så är det inte många som gjort det än
sätter 10 dar när kontot är börjar bli tomt så man är på den säkra sidan

Jo, jag förstår om företagen lever på marginalen. Men just eftersom ROT bedrägeri verkar tillhöra vanligheten och ofta, som i vårt fall då, betalas pengar ut o företaget konkar eller försvinner. Det är ju skattepengar som forsar ur systemet. Eftersom man ansöker per web, det tar två dagar att få hem info och i brevet medföljer en epost adress där man direkt skall kontakta Skatteverket vid oegentligheten så borde de rimligtvis kunna vänta någon dag extre för utbetalning. Relationen företagaren får vänta 5 dagar till mot dessa miljoner som rinner iväg..........jag tycker valet är lätt. 50% har de ju ( om de är seriösa) redan fått från kunden.

....för jag antar att även hantverkare har barn i skolan, blir sjuka ibland och hellre skulle använda dessa ca 80 milj /år till något vettigare. Och utöver dessa 80 milj kommer en massa resurslöseri i form av bedrägeri processer, polisinblandning mm. Dessa saker är dock troligtvis dessa företag redan involverade i så det kommer samhället nog inte undan ändå tyvärr.....

Land ska med lagföring byggas. Att bedrägeri med ROT belönas med 6 mån fri mat och bostad låter bra. Hoppas att skatteverket är på tårna och lyckas övertyga åklagarna att gå hela vägen...

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.