P Peter Petterson skrev:
Suck, Så du tror att skrika,härja,tjafsa med polisväsendet kommer göra någon skilland om ts krigar på satan över 2300 sek?

Det enda som kommer ske är att ts fortfarande kommer sakna 2300 sek, Förlorat otaliga timmar och massor av irritation som i slutändan inte kommer leda någonvart alls.
Sorgligt men sant. Så illa har det blivit med vårt rättsväsende

• Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
V Vetallt skrev:
Suck! Så du tycker det är helt ok att begå brott och inte få någon som helst reprimand från samhället, pga att "rättsväsendet har har viktigare saker för sig"??? Om du tex får dina däck sönderskurna på din bil, så rycker du bara axlarna och mumlar "rättsväsendet har viktigare saker för sig än mina däck"??? Och du tror inte slöddret som begår dessa brott fortsätter när det i princip är riskfritt?
Det här måste det bli ändring på, man kan förmoda att Sverige som rättsstat blivit ifrågasatt utifrån hur det idag ser ut, kanske får vi vänja oss med att en euro skall kosta 12kr…

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
S
Felet är INTE polisens. Grundproblemet är att lagarna är skrivna så att en brottsling bara straffas för de värsta brotten om det är flera brott. Resten blir i praktiken avskrivna. Med ordentliga lagar där alla straff summerades så skulle polisens och åklagarnas motivation att ta upp alla brott öka.

Om vi dessutom hade haft regler om att förnyad brottslighet efter avtjänat straff skulle automatiskt ge hårdare straff, så skulle nog återfallen minska. Dessutom skulle polisens motivation öka för att sätta fast återfallsförbrytare.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det handlar ju i det här fallet om att enl. svensk lag så får man "mängdrabbatt" som brottsling. Blir du dömd till ex. et års fängelse för en stöld, så får du inte två år bara för att du döms för ytterligare en ett exkat likadant brott. Och döms du till 10 år för narkotikabrott, så för du inte 3 månader till för att du klippte till en dörrvakt på krogen.

Detta kan man ha synpunkter på (personligen tycker jag att påföljden istället skulle adderas exponentiellt). Men så länge det är så, så kan jag som skattebetalare tycka att det kanske är rätt bra om polisen inte lägger ex. 20h utredningsabete på att ureda ett bedrägeri som i värsta fall skulle ge ex. 6 månaders fängelse om gärningsmannen ändå åker in på 5 år för andra brott, där bedrägeriet inte kommer att påverka någonting överhuvudtaget. Att jag sedan privat anser att de där 5 åren borde bli 10 när man summerar in bedrägeriet också är en annan sak.
För knappt 30 år sedan råkade jag ut för att min bil blev stulen, och när den hittades efter några dagar vid Tantolunden så visade det sig att den medelålders missbrukaren som stulit den lämnad kvar en tingsrättsdom för bl.a. bilstölder som fallit dagen innan, dvs. domen hade ännu inte vunnit laga kraft. I domen kunde man läsa att hon då klarat sig med bara skyddstillsyn i den här vändan för att hon skulle få en ny chans. Stölden skedde bara några kvarter fråm samma tingsrätt. I bilen låg f.ö. även papper från en annan stulen bil som inte ingick i domen.

Så vad som hänt var ganska klart, och som jag pratade med polisen om var att i och med detta och nämnda straffrabatt, var att de inte fick utreda då de är förhindrade att utreda brott där man omöjligen kan få en fällande dom, eftersom det för dem var uppenbart att det inte gick att straffa henne för denna bilstöld. (Det betydde ju också att domstol inte kunde fastställa förövare eftersom lagen krävde att målet avskrevs.)

Polisen jag hade kontakt med, eftersom det var en hel del stöldgods som hittades i bilen som skulle återlämnas (det som inte kunde identifieras skulle då tillbaka till missbrukaren), var också upprörd över hur han tvingades hantera det hela. Missbrukaren hade i praktiken full straffimmunitet mot nya bilstölder under den här perioden, hade inte spelat någon roll om hon blivit tagen på bar gärning, snarast hade antagligen resulterat i en ny bilstöld så fort polisen avslutat ingripandet.

Så i det här fallet, problemet var inte rättsystemet i sig, utan vilka lager som politikerna stiftat. Och straffrabatten som den är utformad nu och redan för 30 år sedan (och vi har haft många olika regeringar sedan dess) är en stor del av grundorsaken till var vi är nu. Sedan beklagar man sig över återfallsbrottsligheten.

• Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R rikard454 skrev:
Hej alla!

Tyvärr så ”gick jag på pumpen” för en tid sedan, jag annonserade i en köp&säljgrupp på Facebook att jag ville köpa en vara och en kille kontaktade mig och hade en sådan att sälja.

Allt kändes bra, han svarade på ett antal frågor via Messenger och gav ett seriöst intryck så jag Swishade honom 2300kr.

Sen blev det dock knäpptyst och några dagar senare började jag ana oråd och insåg att jag var lurad :(

När jag kontaktade honom igen så verkade han först samarbeta och sa att han skulle betala tillbaka mina pengar men det gjorde han ju naturligtvis inte.

Nu i efterhand har jag ju förstått att han är en slipad bedragare som pysslat med detta i flera år och också dömts ett antal gånger för dessa bedrägerier (han har ett skuldsaldo på 440 tusen hos Kronofogden).

Jag polisanmälde ju naturligtvis detta men dom lade ned förundersökningen med motiveringen att han precis fällts för ett antal andra brott/bedrägerier och ”påföljden bedömdes vara tillräcklig för att omfatta även den nya brottsligheten”….!

Dels tycker jag ju att det är helt uppåt väggarna, killen får inget som helst straff/ingen påföljd alls för brottet mot mig och några andra.

Sen vill ju jag naturligtvis få med i en fällande dom att han döms att återbetala pengarna till mig vilket nu inte skedde.
Jag har överklagat nedläggningen av förundersökningen men fått nobben på det med motiveringen att ärendet hanterats korrekt.

Jag har ju möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, han har redan ett skuldsaldo där på 440 tusen och dom lyckas tydligen få in 180kr per dag från honom. Skulle då skulden till mig läggas till de 440 tusen så får jag väl några kronor då och då…

Jag har även försökt reklamera detta hos banken, jag tycker är käpprätt fel att han får inneha ett Swishkonto när han bevisligen inte kan sköta det utan använder det för kriminell verksamhet. Det var dock blankt nej från banken.

Jag har också kollat med mitt försäkringsbolag och det finns inga möjligheter att få några pengar den vägen.

Jag har dock möjlighet att begära en överprövning när det gäller den nedlagda förundersökningen, jag vill ju att han döms för det han utsatt mig för - både den ekonomiska smällen (2300kr är mycket pengar för en pensionär) och den kränkande behandlingen.

Någon som har något tips på formulering/taktik när det gäller en begäran av överprövning?

Tack på förhand! :)
Detta har inte med polisens vilja att göra.
Ärendet är fu- begränsat med stöd av RB (Rättegångsbalken) 23:4a. Den hänvisar vidare till Rb 20:7 som reglerar åtalsunderlåtelse i vissa fall (här det sk ”samtidighetsfallet” (1 st p 3), nytt brott kort efter tidigare dom) som inte bedöms påverka den utdömda påföljden.
Detta har sin bakgrund i asperationsprincipen (googla) och har inte med ”vilja” eller ”ork” att göra utan är rent processekonomiskt eftersom det inte inte ska läggas utredningstid på ärenden som ändå inte förväntas ge någon ytterligare påföljd.
Man kan tycka vad man vill om detta men det är ett mycket vanligt förfarande som ökat i takt med framförallt det ökande inflödet av bedrägerier de senaste åren.
Med hänsyn till den status du beskriver gällande gärningsmannens ekonomiska förhållanden ser det dessvärre dystert ut gällande de pengar du blivit blåst på.
Ytterligare begäran om överprövning kommer inte heller hjälpa tyvärr vågar jag påstå.
Problemet har inget med rättsväsendet att göra (dvs om det sköts rätt) utan är politiskt och stiftas genom lag.
Sverige är inte på något sätt ensamma om detta utan förfarandet finns i flera länder.
Jag tror inte heller att den utredning som pågår kommer ge några större förändringar gällande mängdbrotten utan riktar sig nog mot den grövre brottsligheten. Men det återstår att se.

Redigerat:
  • Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Lider med dig, helt jävla sjukt hur rättssystemet i det här landet funkar.

Så länge man inte begår våldsbrott så läggs förundersökningen ner lika snabbt som den öppnas.

Hade själv inbrott i min stuga och hör och häpna polisen griper han på plats (efterlyst i annat ärende) men inbrottet i min stuga läggs ner enl polisen har han "värre saker att oroa sig över"

Kontrade med att jag skiter om han är huvudmisstänkt för Palmemordet han ska fortfarande dömas för inbrott och skadegörelse..

Men icket, stå och "lösa brott" genom att ta fortkörare tror jag är det enda polisen klarar av

Noll förtroende för denna myndighet
Nej, en förundersökning läggs inte ner om det inte handlar om våldsbrott.

Alla brott utreds om det är möjligt att utreda och om det finns skäl att utreda brotten. Det säger sig självt att man inte utreder ett brott som inte leder till åtal eller skillnad i påföljd.

Det är inte uniformerade poliser som tar fortkörare som även utreder vanliga brott, så det där snacket kan du lägga ner med på en gång.

Istället för att klanka ner på polisen så bör du rikta ilskan dit den hör hemma. Det är inte polisens fel att de behöver hushålla med resurserna. Det är inte polisens fel att vi har ett rättssystem med straffrabatter, förundersökningsbegränsningar och åtalsunderlåtelser.

Att lägga tid och pengar på att utreda och åtala för ett stuginbrott som inte gör någon skillnad i påföljd innebär att den tiden och pengarna tas från att utreda grövre brottslighet

• Gilla
Selle66 och 4 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:

Alla brott utreds om det är möjligt att utreda och om det finns skäl att utreda brotten. Det säger sig självt att man inte utreder ett brott som inte leder till åtal eller skillnad i påföljd.

Det är inte uniformerade poliser som tar fortkörare som även utreder vanliga brott, så det där snacket kan du lägga ner med på en gång.

Istället för att klanka ner på polisen så bör du rikta ilskan dit den hör hemma. Det är inte polisens fel att de behöver hushålla med resurserna. Det är inte polisens fel att vi har ett rättssystem med straffrabatter, förundersökningsbegränsningar och åtalsunderlåtelser.

Att lägga tid och pengar på att utreda och åtala för ett stuginbrott som inte gör någon skillnad i påföljd innebär att den tiden och pengarna tas från att utreda grövre brottslighet
Men det innebär också att man inte ens dokumenterar hur många sådana brott som faktiskt skulle kunna anses vara uppklarade och det innebär också att man inte har en chans att få tillbaka det stulna om det inte går att identifiera det med serienummer eller liknande.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C
pacman42 pacman42 skrev:
Men det innebär också att man inte ens dokumenterar hur många sådana brott som faktiskt skulle kunna anses vara uppklarade och det innebär också att man inte har en chans att få tillbaka det stulna om det inte går att identifiera det med serienummer eller liknande.
Anmälan ger väl en pinne i registret och där registrerar man ju också det stulna godset.

Men nog skall polisen ha sig en känga här också. För den klassiska s.k. bristen på spaningsuppslag.

Jag och grannen fick inbrott vid exakt samma tillfälle. Men våra anmälningar hamnade i olika kommuner eftersom de fördelar ärendena mellan grannkommunerna. Hos grannen gjorde de en ordentlig brottsplatsundersökning där det bl.a. säkrades omfattande blodspår. Mig skrattade de bara åt. Båda ärendena blev nedlagda direkt. I mitt fall t.o.m. dagen innan anmälan gjordes enligt dagboken(!)

Men sedan ett par år senare blev det DNA-träff på grannens blodspår och ärendet öppnades upp igen. Jag försökte då förgäves få "min" polis att föra över mitt ärende till grannens utredare, men det var stört omöjligt att ordna. Men det blev ändå en kortlivad förhoppning då grannens utredare ganska omgående fastslog att blodspåren inte binder personen till tid och plats för brottet (resonemanget var tydligen att någon annan kunde placerat personens blod på brottsplatsen).

Jag vet inte mycket om brottsutredning, men i mina öron låter det som att viljan att klara upp brottet är så gott som noll.

• Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Detta är bara ett av skälen till att flytta till en återvändsväg på landet. Man slipper brotten då det är så lätt för bovarna att åka dit. Får polisen en anmälan om pågående brott hos oss så kommer de alltid direkt då de vet att de oftast fångar brottslingen direkt, men å andra sidan blir det nästan inga anmälningar då bovarna inte vågar begå brott hos oss. Av de fåtal (kanske 5-6) som har skett under de 20 år jag har bott i området har alla utom ett klarats upp på plats (inom området). Den sista klarades också upp eftersom brottslingen hade så bråttom iväg att de körde i diket med bilen full av stödgods på väg därifrån ett par kilometer utanför vårt område.

När jag bodde inne i Göteborg så drabbades vi av brott ungefär en gång om året (stöldförsök av däck från bilen, inbrott i bil, inbrott i lägenhet, cykelstöld osv). Men inte ett brott sedan vi flyttade ut på landet.

• Gilla
Vetallt
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:

Hushålla med resurser?

Har du sett vilka ökningar av resurser polisen fått de senaste åren. ?

Den enda och ABSOLUT ENDA anledningen att polisen lägger energi på att plocka fortkörare istället för att lägga energin på att utreda brott är att 2 timmar med laserpistolen "löser" en massa brott på kort tid.

Du och polisen kan argumentera för trafiksäkerheten hur mycket ni vill men sanningen är att det förbättrar statistiken punkt slut

Du kan ju googla på polisens pinnjakt om du behöver hjälp att komma ur den rosa lilla drömvärlden du verkar leva i.

https://www.expressen.se/kronikorer...agatellbrott-ar--fel-fokus-mitt-i-valdsvagen/

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Hushålla med resurser?

Har du sett vilka ökningar av resurser polisen fått de senaste åren. ?

Den enda och ABSOLUT ENDA anledningen att polisen lägger energi på att plocka fortkörare istället för att lägga energin på att utreda brott är att 2 timmar med laserpistolen "löser" en massa brott på kort tid.

Du och polisen kan argumentera för trafiksäkerheten hur mycket ni vill men sanningen är att det förbättrar statistiken punkt slut

Du kan ju googla på polisens pinnjakt om du behöver hjälp att komma ur den rosa lilla drömvärlden du verkar leva i.

[länk]
Det spelar ingen roll vad du tror. Det är fortfarande inte poliserna som stoppar bilar som utreder brotten som nämnts här så det är väl jättebra att de har koll på trafiken. Lätta på gasen nästa gång så slipper du åka dit. 😉

• Gilla
fusion och 3 till
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Det spelar ingen roll vad du tror. Det är fortfarande inte poliserna som stoppar bilar som utreder brotten som nämnts här så det är väl jättebra att de har koll på trafiken. Lätta på gasen nästa gång så slipper du åka dit. 😉
Om det är de du hänger upp dig på så går det ju faktiskt att omfördela personal.

Om det är de du hänger upp dig på så går det ju faktiskt att omfördela personal.
Menar du att vi ska minska antalet poliser på gatorna och sätta dem som utredare istället?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K Korsfarare skrev:
Menar du att vi ska minska antalet poliser på gatorna och sätta dem som utredare istället?
Gör dom mer nytta med när dom skriver ut fortkörningsböter och gör fjantiga tiktok videos på stan tycker du?

Gör dom mer nytta med när dom skriver ut fortkörningsböter och gör fjantiga tiktok videos på stan tycker du?
Menar du att alla andra brott förutom grova våldsbrott ska struntas i? Uppenbarligen kör ju folk för fort och det ska straffa sig.
Tiktok har ju överhuvudtaget inte nämnt, så nu försöker du lägga ord i min mun.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.