Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Du tror inte det beror på att rättsväsendet har viktigare saker för sig?
Om inte medborgarna bryr sig behöver myndigheter inte heller bryr sig, eller?
Småkriminalitet är inkörsporten till större kriminalitet. Jag tror att det går att minska kriminalitet i allmänhet genom att avskaffa straffrabat och lagföra all snatteri osv. Det börjar med snatteri och går över till inbrott, sedan blir det rån osv osv. Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är ok att TS inte får gehör hos polismyndigheten.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
C
J J Vos skrev:
Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är ok att TS inte får gehör hos polismyndigheten.
Klart att det inte är okej, det är nog de flesta överens om. En annan sak är huruvida det är en fajt som är värd att ta.

• Gilla
Peter Petterson och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart att det inte är okej, det är nog de flesta överens om. En annan sak är huruvida det är en fajt som är värd att ta.
Det blir ju i princip samma sak.

Är det riskfritt att begå brott så begår folk brott

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Silly Bear Silly Bear skrev:
Det blir ju i princip samma sak.
Konsekvensen blir ju tyvärr densamma, ja. Men tyvärr är min övertygelse att konsekvensen även kommer att bli densamma oavsett hur mycket TS och andra brottsoffer bråkar med polisen. De är till synes immuna mot den sortens invändningar.

Men jag var lite otydlig, menar så klart inte att det är bra att vara likgiltig inför detta faktum. Men man kan nog ge upp förhoppningen till upprättelse i det enskilda fallet. Vill man ändå göra något är det nog mer meningsfullt att engagera sig medialt, politiskt eller varför inte söka sig till en position inom polisen. Men det är ju en större grej och det kanske krävs mer än en 2300 krs blåsning för att uppbåda det engagemanget.

• Gilla
J Vos och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det handlar ju i det här fallet om att enl. svensk lag så får man "mängdrabbatt" som brottsling. .
H hempularen skrev:
Detta kan man ha synpunkter på (personligen tycker jag att påföljden istället skulle adderas exponentiellt).
Något off topic, men med det här resonemanget skulle en notorisk cykeltjuv teoretiskt sett kunna få ett längre fängelsestraff än exempelvis en rattfyllerist som kör ihjäl en människa, eller till och en mördare om man ska hårddra det, något som i alla fall jag tycker vore lite stötande.

globaljuggler globaljuggler skrev:
Något off topic, men med det här resonemanget skulle en notorisk cykeltjuv teoretiskt sett kunna få ett längre fängelsestraff än exempelvis en rattfyllerist som kör ihjäl en människa, eller till och en mördare om man ska hårddra det, något som i alla fall jag tycker vore lite stötande.
Men i fallet såsom TS beskriver finns det ingen som helst anledning för brottslingen att sluta eftersom straffet redan är satt sedan tidigare. Det känns väl inte heller ok.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Om inte medborgarna bryr sig behöver myndigheter inte heller bryr sig, eller?
Småkriminalitet är inkörsporten till större kriminalitet. Jag tror att det går att minska kriminalitet i allmänhet genom att avskaffa straffrabat och lagföra all snatteri osv. Det börjar med snatteri och går över till inbrott, sedan blir det rån osv osv. Jag fattar inte hur folk kan tycka att det är ok att TS inte får gehör hos polismyndigheten.
Var har jag skrivit att jag tycker det är ok?

• Gilla
Vetallt
  • Laddar…
Var har jag skrivit att jag tycker det är ok?
Sorry, jag visste inte att ditt namn är Folk 🙃

Du tror inte det beror på att rättsväsendet har viktigare saker för sig?
Suck! Så du tycker det är helt ok att begå brott och inte få någon som helst reprimand från samhället, pga att "rättsväsendet har har viktigare saker för sig"??? Om du tex får dina däck sönderskurna på din bil, så rycker du bara axlarna och mumlar "rättsväsendet har viktigare saker för sig än mina däck"??? Och du tror inte slöddret som begår dessa brott fortsätter när det i princip är riskfritt?

• Gilla
J Vos
  • Laddar…
RoTe
V Vetallt skrev:
Suck! Så du tycker det är helt ok att begå brott och inte få någon som helst reprimand från samhället, pga att "rättsväsendet har har viktigare saker för sig"??? Om du tex får dina däck sönderskurna på din bil, så rycker du bara axlarna och mumlar "rättsväsendet har viktigare saker för sig än mina däck"??? Och du tror inte slöddret som begår dessa brott fortsätter när det i princip är riskfritt?
Det du beskriver är ju dock ganska konsekvensfritt idag.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det du beskriver är ju dock ganska konsekvensfritt idag.
Ja? Men man måste ju inte tycka att det är ok?

R rikard454 skrev:
Hej alla!

Tyvärr så ”gick jag på pumpen” för en tid sedan, jag annonserade i en köp&säljgrupp på Facebook att jag ville köpa en vara och en kille kontaktade mig och hade en sådan att sälja.

Allt kändes bra, han svarade på ett antal frågor via Messenger och gav ett seriöst intryck så jag Swishade honom 2300kr.

Sen blev det dock knäpptyst och några dagar senare började jag ana oråd och insåg att jag var lurad :(

När jag kontaktade honom igen så verkade han först samarbeta och sa att han skulle betala tillbaka mina pengar men det gjorde han ju naturligtvis inte.

Nu i efterhand har jag ju förstått att han är en slipad bedragare som pysslat med detta i flera år och också dömts ett antal gånger för dessa bedrägerier (han har ett skuldsaldo på 440 tusen hos Kronofogden).

Jag polisanmälde ju naturligtvis detta men dom lade ned förundersökningen med motiveringen att han precis fällts för ett antal andra brott/bedrägerier och ”påföljden bedömdes vara tillräcklig för att omfatta även den nya brottsligheten”….!

Dels tycker jag ju att det är helt uppåt väggarna, killen får inget som helst straff/ingen påföljd alls för brottet mot mig och några andra.

Sen vill ju jag naturligtvis få med i en fällande dom att han döms att återbetala pengarna till mig vilket nu inte skedde.
Jag har överklagat nedläggningen av förundersökningen men fått nobben på det med motiveringen att ärendet hanterats korrekt.

Jag har ju möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, han har redan ett skuldsaldo där på 440 tusen och dom lyckas tydligen få in 180kr per dag från honom. Skulle då skulden till mig läggas till de 440 tusen så får jag väl några kronor då och då…

Jag har även försökt reklamera detta hos banken, jag tycker är käpprätt fel att han får inneha ett Swishkonto när han bevisligen inte kan sköta det utan använder det för kriminell verksamhet. Det var dock blankt nej från banken.

Jag har också kollat med mitt försäkringsbolag och det finns inga möjligheter att få några pengar den vägen.

Jag har dock möjlighet att begära en överprövning när det gäller den nedlagda förundersökningen, jag vill ju att han döms för det han utsatt mig för - både den ekonomiska smällen (2300kr är mycket pengar för en pensionär) och den kränkande behandlingen.

Någon som har något tips på formulering/taktik när det gäller en begäran av överprövning?

Tack på förhand! :)
Jag försöker i det längsta undvika att betala i förskott, och då endast till företag/personer jag litar på eller känner. Att en för dig okänd person verkar seriös räcker inte. Bedragare är ofta både förslagna och trevliga då det gör dem mer "framgångsrika". Så jag säger som flera andra; lär av detta, glöm och gå vidare. Du kommer ändå inte att få tillbaka pengarna.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Lider med dig, helt jävla sjukt hur rättssystemet i det här landet funkar.

Så länge man inte begår våldsbrott så läggs förundersökningen ner lika snabbt som den öppnas.

Hade själv inbrott i min stuga och hör och häpna polisen griper han på plats (efterlyst i annat ärende) men inbrottet i min stuga läggs ner enl polisen har han "värre saker att oroa sig över"

Kontrade med att jag skiter om han är huvudmisstänkt för Palmemordet han ska fortfarande dömas för inbrott och skadegörelse..

Men icket, stå och "lösa brott" genom att ta fortkörare tror jag är det enda polisen klarar av

Noll förtroende för denna myndighet
ett exempel på hur vårt rättssystem havererat. kanske EU-domdtolen kunde ta upp och tillrättavisa vårt polisbäsrnde, som är alltför genomruttnat av åsikten av brottslingen är ett offer utan eget val och ansvar

• Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
R rikard454 skrev:
Hej alla!

Tyvärr så ”gick jag på pumpen” för en tid sedan, jag annonserade i en köp&säljgrupp på Facebook att jag ville köpa en vara och en kille kontaktade mig och hade en sådan att sälja.

Allt kändes bra, han svarade på ett antal frågor via Messenger och gav ett seriöst intryck så jag Swishade honom 2300kr.

Sen blev det dock knäpptyst och några dagar senare började jag ana oråd och insåg att jag var lurad :(

När jag kontaktade honom igen så verkade han först samarbeta och sa att han skulle betala tillbaka mina pengar men det gjorde han ju naturligtvis inte.

Nu i efterhand har jag ju förstått att han är en slipad bedragare som pysslat med detta i flera år och också dömts ett antal gånger för dessa bedrägerier (han har ett skuldsaldo på 440 tusen hos Kronofogden).

Jag polisanmälde ju naturligtvis detta men dom lade ned förundersökningen med motiveringen att han precis fällts för ett antal andra brott/bedrägerier och ”påföljden bedömdes vara tillräcklig för att omfatta även den nya brottsligheten”….!

Dels tycker jag ju att det är helt uppåt väggarna, killen får inget som helst straff/ingen påföljd alls för brottet mot mig och några andra.

Sen vill ju jag naturligtvis få med i en fällande dom att han döms att återbetala pengarna till mig vilket nu inte skedde.
Jag har överklagat nedläggningen av förundersökningen men fått nobben på det med motiveringen att ärendet hanterats korrekt.

Jag har ju möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, han har redan ett skuldsaldo där på 440 tusen och dom lyckas tydligen få in 180kr per dag från honom. Skulle då skulden till mig läggas till de 440 tusen så får jag väl några kronor då och då…

Jag har även försökt reklamera detta hos banken, jag tycker är käpprätt fel att han får inneha ett Swishkonto när han bevisligen inte kan sköta det utan använder det för kriminell verksamhet. Det var dock blankt nej från banken.

Jag har också kollat med mitt försäkringsbolag och det finns inga möjligheter att få några pengar den vägen.

Jag har dock möjlighet att begära en överprövning när det gäller den nedlagda förundersökningen, jag vill ju att han döms för det han utsatt mig för - både den ekonomiska smällen (2300kr är mycket pengar för en pensionär) och den kränkande behandlingen.

Någon som har något tips på formulering/taktik när det gäller en begäran av överprövning?

Tack på förhand! :)
Tyvärr kört. De har gjort en sk förundersökningsbegränsning. Men kolla m brottsofferfonden ifall de ersätter.

V Vetallt skrev:
Suck, Så du tror att skrika,härja,tjafsa med polisväsendet kommer göra någon skilland om ts krigar på satan över 2300 sek?

Det enda som kommer ske är att ts fortfarande kommer sakna 2300 sek, Förlorat otaliga timmar och massor av irritation som i slutändan inte kommer leda någonvart alls.

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.