15 212 läst ·
92 svar
15k läst
92 svar
Bedragare, nedlagd förundersökning/överprövning av det beslutet
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Viktigare saker ?Hammarskallen skrev:
Fortkörare eller ?
Varje gång jag blivit stoppad har det då försvunnit pengar för mig.
Har noll förståelse för att polisen inte utreder sånna brott.
Inte direkt så att pengarna tvättas utan person A lurar person B
Pengarna hamnar hos person A
Finns ju 9/10 gånger ett spår som en tvååring borde kunna följa med textmeddelanden och sedan en banköverföring.
Skulle snuten anstränga sig lite så skulle de flesta av dessa brott lösas snabbt
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Det handlar ju i det här fallet om att enl. svensk lag så får man "mängdrabbatt" som brottsling. Blir du dömd till ex. et års fängelse för en stöld, så får du inte två år bara för att du döms för ytterligare en ett exkat likadant brott. Och döms du till 10 år för narkotikabrott, så för du inte 3 månader till för att du klippte till en dörrvakt på krogen.
Detta kan man ha synpunkter på (personligen tycker jag att påföljden istället skulle adderas exponentiellt). Men så länge det är så, så kan jag som skattebetalare tycka att det kanske är rätt bra om polisen inte lägger ex. 20h utredningsabete på att ureda ett bedrägeri som i värsta fall skulle ge ex. 6 månaders fängelse om gärningsmannen ändå åker in på 5 år för andra brott, där bedrägeriet inte kommer att påverka någonting överhuvudtaget. Att jag sedan privat anser att de där 5 åren borde bli 10 när man summerar in bedrägeriet också är en annan sak.
Detta kan man ha synpunkter på (personligen tycker jag att påföljden istället skulle adderas exponentiellt). Men så länge det är så, så kan jag som skattebetalare tycka att det kanske är rätt bra om polisen inte lägger ex. 20h utredningsabete på att ureda ett bedrägeri som i värsta fall skulle ge ex. 6 månaders fängelse om gärningsmannen ändå åker in på 5 år för andra brott, där bedrägeriet inte kommer att påverka någonting överhuvudtaget. Att jag sedan privat anser att de där 5 åren borde bli 10 när man summerar in bedrägeriet också är en annan sak.
Känns ju rimligare att spärra Swish-inbetalningar vid missbruk snarare än att läcka ännu mer personlig info. Folk skulle inte visa körkortet för att köpa jordgubbar men betalar gladeligen med Swish ...S sjoelund skrev:
Alltså banker har ju massor av kunder. Ofta går nog småskaliga bedragare under bankernas radar då de inte manuellt kan kontrollera allt på alla kunder. Vore endast om de faktiskt vetat om bedrägerierna men ej gjort nåt som man kan hävda att de har begått brottet penningtvätt. Men som sagt, får AML-avdelningen på bedragarens bank in uppgifter om att kunden är dömd för massa bedrägerier så kommer de behöva agera på nåt sätt.H hempularen skrev:
Redigerat:
Det känns som att det mesta kriminellt går under bankens radar men när vi ärliga människor ska göra något granskas vi som f-n. Jag skulle höja swishgränsen för att köpa en bil för några år sedan och då granskades varenda transaktion jag gjort med swish de senaste månaderna och jag fick redogöra för varenda en, till och med Storstockholms lokaltrafik fick jag förklara vad det var...
Åtminstone jag vill att alla brott som folk begår mot mig skall finnas registrerade i rättssystemet. Det är alltså för mycket begärt?H hempularen skrev:Det handlar ju i det här fallet om att enl. svensk lag så får man "mängdrabbatt" som brottsling. Blir du dömd till ex. et års fängelse för en stöld, så får du inte två år bara för att du döms för ytterligare en ett exkat likadant brott. Och döms du till 10 år för narkotikabrott, så för du inte 3 månader till för att du klippte till en dörrvakt på krogen.
Även om straffet för brottet blir noll och inget i praktiken så tycker jag att jag skall få upprättelse från min sida!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Huruvida han är fälld eller inte påverkar troligen inte dina chanser att få tillbaks pengarna.R rikard454 skrev:Hej alla!
Tyvärr så ”gick jag på pumpen” för en tid sedan, jag annonserade i en köp&säljgrupp på Facebook att jag ville köpa en vara och en kille kontaktade mig och hade en sådan att sälja.
Allt kändes bra, han svarade på ett antal frågor via Messenger och gav ett seriöst intryck så jag Swishade honom 2300kr.
Sen blev det dock knäpptyst och några dagar senare började jag ana oråd och insåg att jag var lurad
När jag kontaktade honom igen så verkade han först samarbeta och sa att han skulle betala tillbaka mina pengar men det gjorde han ju naturligtvis inte.
Nu i efterhand har jag ju förstått att han är en slipad bedragare som pysslat med detta i flera år och också dömts ett antal gånger för dessa bedrägerier (han har ett skuldsaldo på 440 tusen hos Kronofogden).
Jag polisanmälde ju naturligtvis detta men dom lade ned förundersökningen med motiveringen att han precis fällts för ett antal andra brott/bedrägerier och ”påföljden bedömdes vara tillräcklig för att omfatta även den nya brottsligheten”….!
Dels tycker jag ju att det är helt uppåt väggarna, killen får inget som helst straff/ingen påföljd alls för brottet mot mig och några andra.
Sen vill ju jag naturligtvis få med i en fällande dom att han döms att återbetala pengarna till mig vilket nu inte skedde.
Jag har överklagat nedläggningen av förundersökningen men fått nobben på det med motiveringen att ärendet hanterats korrekt.
Jag har ju möjlighet att ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden, han har redan ett skuldsaldo där på 440 tusen och dom lyckas tydligen få in 180kr per dag från honom. Skulle då skulden till mig läggas till de 440 tusen så får jag väl några kronor då och då…
Jag har även försökt reklamera detta hos banken, jag tycker är käpprätt fel att han får inneha ett Swishkonto när han bevisligen inte kan sköta det utan använder det för kriminell verksamhet. Det var dock blankt nej från banken.
Jag har också kollat med mitt försäkringsbolag och det finns inga möjligheter att få några pengar den vägen.
Jag har dock möjlighet att begära en överprövning när det gäller den nedlagda förundersökningen, jag vill ju att han döms för det han utsatt mig för - både den ekonomiska smällen (2300kr är mycket pengar för en pensionär) och den kränkande behandlingen.
Någon som har något tips på formulering/taktik när det gäller en begäran av överprövning?
Tack på förhand!![]()
Det är ju fortfarande bedragaren som kommer vara skyldig dig dem
Jag hade ett inbrott i stugan för ett par år sen, blev av med en fyrhjuling och en mängd andra saker.
Fick en del på försäkringen, men en del hamnade utanför (tex en elscooter som inte räknades som cykel (men ej heller registreat fordon) tex. Polisen tog fast inbrotttjuven i en trafikincident ett par månader senare (drograttfylla) och eftersom jag hade hittat en cola-burk som dom kunde säkra DNA för så åkte även inbrottet upp i rätten. Han erkände där, så so far so good. Men de pengar jag villöe ha som ersättning för det jag inte fick ut av försäkringen, samt reskostnad till rättegången fick jag förstås aldrig...och vid förfrågan om jag ville driva det vidare så avstod jag: Lägger hellre energin och pengar på annat:
För mig räcker det att han fick sitt straff (och erkände ju och bad dessutom om ursäkt) - han har nog det sämre ställt än jag ändå och gå via fogden för ett par tusenlappar kommer troligen aldrig ge ngt ändå.
Gå vidare och lär av erfarenheten är mitt råd.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Har du anmält det så finns det ju registrerat, även om det inte gått till åtal.pacman42 skrev:
För mig som skattebetalare känns det rimligt att staten inte skall lägga hundratusentals kornor (för jurister som skall gå igenom material, polis som skall administrera saker osv ) på ett mål som handlar om tusenlappr, när ändå förövaren fällts för grövre brott - eller ?
Jag vill ha det bokfört på den skyldige, oavsett om något straff delats ut. Jag vill att de skall lagföras för brottet! Det handlar om mina rättigheter, inte om den som gjort brottet eller om staten. Det är faktiskt inte för mycket begärt. Detta är en sak jag är beredd att betala mer i skatt för!klaskarlsson skrev:
Har du anmält det så finns det ju registrerat, även om det inte gått till åtal.
För mig som skattebetalare känns det rimligt att staten inte skall lägga hundratusentals kornor (för jurister som skall gå igenom material, polis som skall administrera saker osv ) på ett mål som handlar om tusenlappr, när ändå förövaren fällts för grövre brott - eller ?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Vi kanske kommer dit så småningom med andra tekniska verktyg (som minskar administrationen i sådana "självklara fall"), men jag skulle inte vilja betala extra skatt för att varenda småbrott skall bokföras som dömt utan ngn påföljd osv. Blir ju bara pengar till spillo !?pacman42 skrev:
Det enda skälet är ju att den drabbade kanske mår bättre på något sätt: I praktiken kommer det bara kosta pengar och inte utmynna i ngt mer, med det straffsystem vi har iaf.
Då ser jag hellre att de resurser vi har läggs på att få dit de brottslingar som nu faktiskt inte åker fast eller lagförs alls...
Banken kan ju inte gärna sitta och
Och den som fått pengarna har ju redan skulder upp över öronen så det finns ju ändå noll chans att få tillbaks pengarna.
Tror du polisen prioriterar en person som blivit lurad på 2000 spänn framför tex en skjutning eller ett personrån? Var ska dom lägga resurserna? Dom är ju redan underbemannade som det är.Silly Bear skrev:
Viktigare saker ?
Fortkörare eller ?
Varje gång jag blivit stoppad har det då försvunnit pengar för mig.
Har noll förståelse för att polisen inte utreder sånna brott.
Inte direkt så att pengarna tvättas utan person A lurar person B
Pengarna hamnar hos person A
Finns ju 9/10 gånger ett spår som en tvååring borde kunna följa med textmeddelanden och sedan en banköverföring.
Skulle snuten anstränga sig lite så skulle de flesta av dessa brott lösas snabbt
Och den som fått pengarna har ju redan skulder upp över öronen så det finns ju ändå noll chans att få tillbaks pengarna.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg
Polisen borde ha mer än nog resurser att lösa båda.Hammarskallen skrev:
Banken kan ju inte gärna sitta och
Tror du polisen prioriterar en person som blivit lurad på 2000 spänn framför tex en skjutning eller ett personrån? Var ska dom lägga resurserna? Dom är ju redan underbemannade som det är.
Pengar han regnat över polismyndigheten senaste åren.
Hur polisen sen använder pengarna dom får är en annan sak
Sen handlar det om att vid sånna här enkla bedrägeribrott där det finns ett elektroniskt spår som vilken normalbegåvad person som helst borde kunna följa så borde dessa brott uppklaras på 5 minuter.
Inte direkt så det sitter målvakter och tar imot pengar och sen slussas pengarna genom femtielva konton.
Det enda nuvarande situation gör är att urholka det pyttelilla förtroende som finns kvar för myndigheten.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 688 inlägg