12 636 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Bebisar och vägguttag
Hehehe, får hoppas att vi har såpass koll så att han inte hinner med att dra ut snabeln och slänga en skvätt.Immobil skrev:
Tack för era svar.
Det blir naturligtvis svårare att använda uttaget dess mer man blockerar det, så lite "bättre" blir det säkert med skydden. MEN dom skydd som sitter i uttagen fungerar bra och jag anser att det är en ickefråga med att "utöka" petskyddet. Jag har inte hört om att nått "småbarn" skulle ha skadat sig pga brister i uttagens petskydd. Däremot kanske en liten varning för alla skarvsladdar som ligger på golven, dom är inte så svåra att tugga sig igenom varken för bebisar eller hundvalpar.
* Testa att jordfelsbrytaren funkar då och då.
* Kolla att alla saker du stoppar in i uttagen är hela och godkända!
* Säg till bebisen varje gång han är och ska slicka på uttaget
Då ska de nog inte vara någon större risk!
Det är betydligt större risk att bebisen ramlar och slår sig eller får hett vatten över sig!
Min son tyckte oxo att det var kul att slicka på vägguttag när han var mindre.. Kan väl knappast vara speciellt gott
Nu är det andra saker man får oroa sig över hela tiden istället
* Kolla att alla saker du stoppar in i uttagen är hela och godkända!
* Säg till bebisen varje gång han är och ska slicka på uttaget
Då ska de nog inte vara någon större risk!
Det är betydligt större risk att bebisen ramlar och slår sig eller får hett vatten över sig!
Min son tyckte oxo att det var kul att slicka på vägguttag när han var mindre.. Kan väl knappast vara speciellt gott
Nu är det andra saker man får oroa sig över hela tiden istället
Den absolut farligaste mojäng som man har hemma hur som helst är en lamphållare. Så länge lampan sitter i är det inga problem, men att skruva ut en glödlampa är ju lätt, och även barn ser ju vuxna byta lampa då och då. I en E27 sockel går ju en halv barnhand in, för att inte tala om fingrar.
Speciellt om jordfelsbrytare saknas och det finns ett bra element att ta i, när man ska kravla fram till lampan...
Speciellt om jordfelsbrytare saknas och det finns ett bra element att ta i, när man ska kravla fram till lampan...
Om huset är byggt under tidigt 70-tal(?) eller tidigare, så kan det mycket väl finnas kvar (ojordade) vägguttag, av typen med grunda kontaktbrunnar. Här kan lätt en sådan olycka inträffa och då hjälper det inte ens med jordfelsbrytare!tomtebloss skrev:Vet inte när jag hörde detta, eller om det egentligen är sant. Borde inte gå tycker man, men så här löd det hela: En ansluten stickpropp sitter i uttaget och en bebis drar ut den så pass att han får in fingret och kommer åt de två stiften som fortfarande är ansluten i uttaget. Han får så klart ström i sig då man petar en del som bebis.
Det borde inte gå då stiften borde lossna från strömförande delar innan man ser stiften. Möjligtvis är det fel längd på stiften, en grenanslutning som är för grund eller så är det inte sant. Någon annan som hört detta?
Detsamma gäller även ojordade skarvsladdar av äldre modell.
NÄR MAN VILL KOLLA denna risk så ska man INTE använda en eurostickpropp med halvisolerade stift, till att mäta från. Utan istället en vanlig "rund" stickpropp med hela stift. Om Du har en lampa (motsv.) ansluten via sladden kan du lätt kolla detta genom att långsamt dra ut stickproppen, då lampan är tänd. Lampan SKA nu slockna INNAN metallen på stickproppen går att se. Om metallen går att se medan lampan fortfarande lyser, så är vägguttaget livsfarligt för barn och bör lämpligen bytas ut omgående.
Läste vidare och såg att TS "har ett nytt hus". Om detta betyder att huset är byggt på 80-talet eller senare, kan Du givetvis bortse från ovanstående. Men: Tänk gärna på det här om Du har barnet med dig hem till folk som bor i äldre hus. Den "livsfarliga" vägguttagsmodellen är tyvärr jättevanlig i gamla hus.305 skrev:Om huset är byggt under tidigt 70-tal(?) eller tidigare, så kan det mycket väl finnas kvar (ojordade) vägguttag, av typen med grunda kontaktbrunnar. Här kan lätt en sådan olycka inträffa och då hjälper det inte ens med jordfelsbrytare!
Detsamma gäller även ojordade skarvsladdar av äldre modell.
NÄR MAN VILL KOLLA denna risk så ska man INTE använda en eurostickpropp med halvisolerade stift, till att mäta från. Utan istället en vanlig "rund" stickpropp med hela stift. Om Du har en lampa (motsv.) ansluten via sladden kan du lätt kolla detta genom att långsamt dra ut stickproppen, då lampan är tänd. Lampan SKA nu slockna INNAN metallen på stickproppen går att se. Om metallen går att se medan lampan fortfarande lyser, så är vägguttaget livsfarligt för barn och bör lämpligen bytas ut omgående.
Det med nattlampor har jag varit med om 2 gånger. Båda gångerna hade de ett väldigt dåligt lock och med det borta (krockat med gå stol etc) så petade strömförande delar rakt ut i luften. Den ena gången det hände hade vi 6 små barn på besök. Som tur var upptäckte jag det, men det var också bara ren tur.f91jsw skrev:Jag har varit mer orolig för att ungarna ska lyckas ha sönder något som sitter i uttagen så att strömförande delar friläggs, exempelvis mobilladdare, nattlampor etc. Därför har vi kört med principen att allt som sitter i uttagen är förbjudet att pilla på. Ibland gör dom det ju givetvis ändå när man vänder ryggen till och då får man förstås lita på den inbyggda säkerheten. Men man ska nog tidigt försöka få in i barnen att elgrejer kan vara farliga och inte lita på att petskydden är 100%.
Sedan dess inga j-a nattlampor ... ja nu är ju barnen stora iofs ... men men
Klicka här för att svara