12 636 läst ·
24 svar
13k läst
24 svar
Bebisar och vägguttag
Sida 1 av 2
Jag har ett nytt hus med pekskyddade jordade elko vägguttag. Har en central jordfelsbrytare för hela huset.
Hur farligt är det att våran bebis kryper fram och dräglar och petar i uttagen. Kan han få en stöt, eller hinner jordfelsbrytaren att lösa ut om saliven eller hans blöta tunga får kontakt med någon av dom ledande kablarna? Är lite orolig när man inte hinner med att stoppa honom ibland...
/T
Hur farligt är det att våran bebis kryper fram och dräglar och petar i uttagen. Kan han få en stöt, eller hinner jordfelsbrytaren att lösa ut om saliven eller hans blöta tunga får kontakt med någon av dom ledande kablarna? Är lite orolig när man inte hinner med att stoppa honom ibland...
/T
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Om vi säger så här, för att han ska få en stöt så måste han antingen hitta en passande skruvmejsel och skruva bort plasthöljet på uttaget och sedan peta runt tills han kommer åt ledande metalldelar, alt. ta t.ex. två stycken spikar och trycka in dem samtidigt med jämnt tryck för att petskyddet ska fällas bort. i det fallet blir han en belastning och JFB bryter inte.
Om ni tror att han kan klara av det, då kanske det är dags att oroa sig och flytta upp uttagen.
(Det ska inte vara någon fara. Petskydden är ju till för att just bebisar inte ska kunna pilla i uttagen.)
//Patrik
Om ni tror att han kan klara av det, då kanske det är dags att oroa sig och flytta upp uttagen.
(Det ska inte vara någon fara. Petskydden är ju till för att just bebisar inte ska kunna pilla i uttagen.)
//Patrik
Redigerat:
Vet inte när jag hörde detta, eller om det egentligen är sant. Borde inte gå tycker man, men så här löd det hela: En ansluten stickpropp sitter i uttaget och en bebis drar ut den så pass att han får in fingret och kommer åt de två stiften som fortfarande är ansluten i uttaget. Han får så klart ström i sig då man petar en del som bebis.
Det borde inte gå då stiften borde lossna från strömförande delar innan man ser stiften. Möjligtvis är det fel längd på stiften, en grenanslutning som är för grund eller så är det inte sant. Någon annan som hört detta?
Det borde inte gå då stiften borde lossna från strömförande delar innan man ser stiften. Möjligtvis är det fel längd på stiften, en grenanslutning som är för grund eller så är det inte sant. Någon annan som hört detta?
Samma typ av grunda uttag i vår 20-talsvilla som renoverades på 70-talet någon gång.
Tips till trådskaparen: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135938481
Tips till trådskaparen: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135938481
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
Det skall som sagt inte kunna hända om prylaran är korrekt tillverkade. MEN det finns en hel del skräp på marknaden nu med falska CE märkningar. Då framförallt stickontakter som är felaktigt utformade.
Moderator
· Stockholm
· 57 852 inlägg
De platta eurokontakteran har övre delen av stiften iplast just för att förhindra detta. Men de falskt skyltade kontakterna som ibland dyker upp i butikerna nu ser ofta ut som Eurokontakter men har metall hela vägen. och fler mindre uppenbara fel.
Om en bebis tuggar och dreglar på en halvt urdragen kontakt så skulle jag nog inte våga lita på att den är säker. På samma sätt så går det ju att få en stöt om man pillar med ett metallföremål i springan mellan kontakt och uttag just när man drar ut den. Så helt säkra lär inte kontakter vara.
Om en bebis tuggar och dreglar på en halvt urdragen kontakt så skulle jag nog inte våga lita på att den är säker. På samma sätt så går det ju att få en stöt om man pillar med ett metallföremål i springan mellan kontakt och uttag just när man drar ut den. Så helt säkra lär inte kontakter vara.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Nej, men ska man vara helt totalsäker mot att få en stöt så får man ju antingen leva utan el eller flytta upp uttagen till taket...
//Patrik
//Patrik
Jag har varit mer orolig för att ungarna ska lyckas ha sönder något som sitter i uttagen så att strömförande delar friläggs, exempelvis mobilladdare, nattlampor etc. Därför har vi kört med principen att allt som sitter i uttagen är förbjudet att pilla på. Ibland gör dom det ju givetvis ändå när man vänder ryggen till och då får man förstås lita på den inbyggda säkerheten. Men man ska nog tidigt försöka få in i barnen att elgrejer kan vara farliga och inte lita på att petskydden är 100%.
f91jsw skrev:Jag har varit mer orolig för att ungarna ska lyckas ha sönder något som sitter i uttagen så att strömförande delar friläggs, exempelvis mobilladdare, nattlampor etc. Därför har vi kört med principen att allt som sitter i uttagen är förbjudet att pilla på. Ibland gör dom det ju givetvis ändå när man vänder ryggen till och då får man förstås lita på den inbyggda säkerheten. Men man ska nog tidigt försöka få in i barnen att elgrejer kan vara farliga och inte lita på att petskydden är 100%.
Låter som en vettig regel.
ja helt klart! det fanns ju bebisar även på 10-talet när elsäkerheten inte var det viktigaste, visst hände fler olyckor, men jag tror föräldrar hade mer koll då också.ybu skrev:
det går inte skydda sig 100%, men att hålla disciplin är en god väg, vilket lönar sig när de blir äldre och lyssnar på föräldrarna om de säger nej.
ybu skrev:
Tack för allas svar! Bra att ha lite proffs och hobbyelektriker att bolla sina frågor med.
Det som ybu skriver gällande eurokontakten utan plastförsedda stift längst upp måste jag kolla hemma. Ibland köper man ju faktiskt en del billigare el prylar utan att kolla.
MEN, hur är det gällande saliv? Är den såpass ledande att den kan bli strömförande om den rinner in i genom petskyddet och leder ut strömmen? Just nu är våran grabb nämligen väldigt angelägen att slicka och bita på allt han ser... Uttag är extra "spännande". Tänder på G...
Redigerat: