http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=2&u1_ID=13&u2_ID=15
Här kan du se hur laddomaten fungerar !
Med lägre gradtal öppnar termostaten tidigare och blandar kallt vatten från tank är fullt öppen vid en lägre temp.- pannan kyls mera ,med högre gradtal öppnar T senare pannan får komma upp i högre temp.innan kallare vatten från tank blandas i
laddomaten- T är fullt öppen vid en högre temp

Nån risk att laddomaten kyler en Inova 50 för mycket finns inte. Den ska gå på läge 3.

Att det är bättre drag i kaminen betyder nog bara att du har högre rökgastemp från den vilket ger ett bättre sug.
När du testat med öppen dörr har du då kört med dörren öppen under längre tid, det tar ju nämligen en stund innan brasan får upp farten. Jämför inte med en öppen eldstad eller kamin där effekten märks på en gång. Experimentera med att ge mer primär luft också.
Jag har svårt att tro att SI 50 ska ge 50kW vid rgt 150°C men jag kan ha fel, vad står det att den nominella rgt ska vara? Dom flesta pannor ligger på 180-220°C.
Sen hade nog jag sprungit och köpt ett knippe torr björkved för att utesluta att det är fel på granen.

Redigerat:
Majgårdarna
Andreas_Hansson skrev:
Borde bli grym skillnad med björk ved.
Jag eldar med AL ved nu och det är verkligen kass om man jämför med björk.
Så här kan en laddning med al se ut.
[länk]

2000L ack och en innova 30
Vad är vad?Är det gula AL o den gröna Björk?

Pannan skall lämna rätt kW oavsett vilket bränsle som används.
Dock förbrukas det mer av lätta träslag räknat per liter väger man veden så är förbrukningen densamma oavsett vilket trädslag som används vid samma fukthalt.

Nja, per kg innehåller tex gran och tall mer energi än björk.

Matss skrev:
Nja, per kg innehåller tex gran och tall mer energi än björk.
Det behöver den inte alls göra.
Tall 18 710 - 19 290
Gran 17 96 - 19 020
Björk 17 410-19 130
Asp 18 500
Al 18 700
Bok 18 400
Ek 18 400 samtliga kJ/kg torrsubstans.

Dessa siffror är vid 20% fuktighet.
Björk 3,636-4,113kWh/kg
Gran 3,788-4,083kWh/kg
Tall 3,997-4,158kWh/kg

Beror på trädet isig vilket som är mest energirikt per/kg

Hur går det Lars K? Har du gjort några framsteg med pannan?:)

Hej igen!

Har inte hunnit engagera mig så mycket i eldandet på sistone (det kom en vårsäsong ivägen - det är så i trädgårdsbranchen...) Jag har nu kollat hos en släkting som har en Innova 30 och 2000 liter ack. Känslan är att hans panna blir varm betydligt fortare än min, även om vi inte har klockat dem. Jag har även pratat med Baxi och ställt ner sekundärluften till mellan 0 och 1 (eller första och andra markeringarna) Tycker det blev lite bättre, nu börjar pannan ladda efter ca 45 min och stiger relativt snabbt i temperatur. Kanske ska jag minska sekundären ännu mer? Försöker även stapla veden tätare och har ställt ett par vedträn i framkant för att "fylla" magasinet så mycket det går, men min släkting påstår att det funkade lika bra med 30 cm ved som han hade kvar från den gamla pannan...

En liten undran ang laddomaten - Under startfasen går mycket riktigt alla termometrar upp och när termometern från panntoppen visar ca 80 grader så faller "från tankentermometern" ner till tankens bottentemp, men innan den faller så går den aldrig över ca 60 grader. Om det är helt tätt borde inte den också stiga likt de andra? Sedan under eldningen ligger "till pannatermometern" (den understa) runt 78-80 grader - inte 66 som det står på Termoventilers hemsida att den ska göra. Är det OK, eller är det något som inte riktigt stämmer?

Mitt senaste problem är att pannans överhettningsskydd slår ifrån när pannan kommer upp runt ca 85 grader. Detta trots att returen från tanken bara är 40 grader. Ska inte den slå ifrån när returen från tanken är så varm att pannan riskerar att koka? Enligt BAXI kunde man trimma pannan lite genom att med en näbbtång vrida på enliten ring bakom driftstermostatvredet för att ändra max från 85 till 95 grader. Är det någon som har gjort detta? Jag har försökt med tio olika tänger, men kommer inte åt att vrida (själva piggen som plastvredet sitter på är i vägen...)

Det bubblar fortfarande ibland i rören till det öppna exp-kärlet på vinden - borde jag byta termostat för att få ur mer luft ur systemet? (Har väl eldat ca 10 gånger sedan pannan var ny)

Till sist en fråga om era Energi-innehållssiffror, det verkar ju inte skilja mycket alls mellan ex gran och björk - på pappret. Hur kan det då enligt flera vara milsvid skillnad att elda med dessa?

En halv sekund efter Matss loggat in kommer du få hjälp o "trimma " upp din panna....:)

Lars K skrev:
Till sist en fråga om era Energi-innehållssiffror, det verkar ju inte skilja mycket alls mellan ex gran och björk - på pappret. Hur kan det då enligt flera vara milsvid skillnad att elda med dessa?
Dom har ungefär samma energiinnehåll per kilo, men det är densiteten som skiljer.
Björk är tyngre än Gran per volym

Lars K skrev:
En liten undran ang laddomaten - Under startfasen går mycket riktigt alla termometrar upp och när termometern från panntoppen visar ca 80 grader så faller "från tankentermometern" ner till tankens bottentemp, men innan den faller så går den aldrig över ca 60 grader. Om det är helt tätt borde inte den också stiga likt de andra? Sedan under eldningen ligger "till pannatermometern" (den understa) runt 78-80 grader - inte 66 som det står på Termoventilers hemsida att den ska göra. Är det OK, eller är det något som inte riktigt stämmer?
Det här verkar inte riktigt bra.
Förenklat så är det skillnaden mellan dessa som visar avgiven effekt från pannan. (pumphast är även avgörande)
Har du 90 ut från pannan och 60 in i pannan så går den på max effekt
Har du 80 ut och 78 in så ger pannan nästan ingenting.

En liten (dum) fråga bara:
är det samma pipa på kaminen uppe och pannan eller har dom egna kanaler?
Har dom samma så få du kanske dåligt drag i pannan om luften sugs in via kaminen isf pannan......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.